Свято-Троицкая Сергиева Лавра

Ф.98 №34. Торжественник минейный годовой.

  • Рубрика: Собрание рукописных книг Е.Е. Егорова (XIV–XIX вв.)
  • Дата: Трет. четв. XVI в.
  • Кол-во листов: 658 л.
  • Примечания: Датировка. Трет. четв. XVI в. Вод. зн.: 1) Кабан, два вида (первый вид: см. парные зн. на л. 58, 92, 658 – типа: Piccard, т. 15.3, II, № 115 – 1560 г. и на л. 73, 84, 630 – подобный: Лауцявичюс, № 3722 – 1570 г.; Мареш, № 364 – 1560 г.; второй вид: см. парные зн. на л. 108, 116 и на л. 202, 370 – подобный зн. в справочниках не выявлен); 2) Геральдический лев, держащий щит со стрелой на поле, над щитом литеры «VS» (см. парные зн. на л. 1, 3, 45 – близкий: Briquet, № 971 – 1569 г. и на л. 28 – подобный: Лауцявичюс, № 2305, 2306 – 1568 г.).
    Блок. 658 л. 1˚ (31,2 × 20,4). После л. 656 утрачен 1 л. с текстом. Края листов обрезаны.
    Письмо. Полуустав нескольких почерков.
    Переплет. Доски (от переплета XVI в.) в тисненой коже; застежки утрачены. Кожа на нижнем углу верхней крышки частично утрачена и разорвана.
    Художественные особенности. На л. 4 заставка широколиственного чернофонного «старопечатного» орнамента; перо, чернила. Инициалы киноварные, часть украшены стилизованной растительностью. Вязь в заголовках.
    Содержание. Оглавление под названием «Главизны сущая указание в настоящей сеи книзе», содержащее перечень из 92 статей, нумерация которых нарушена и подправлена в XIX в. карандашом (л. 1–3); «Месяца сентевриа в 1 день. Иже въ святых отца нашего Иоанна, архиепископа Констянтина града, Златоустаго Слово вначале Индикту», нач.: «Чюдна православных торжества, светлы младенческыя памяти...» (л. 4–6); «Повесть откровениа преподобнаго отца нашего Архипа, пустынножителя и поломонаря всеславнаго и честнаго храма архаггела Михаила, иже в Хонех», нач.: «Начало исцелениа даров, данных нам Богом, благодатию и дръзновением Михаила Архистратига...» (л. 6–13); «Ондрея, архиепископа Критского, на Рожество Пречистыя Владычица нашея Богородица» (8 сентября), нач.: «Аще мерима есть земля пядию и вервию описуется море...» (л. 13–22); «Иже во святых отца нашего Иоанна, прозвитера Дамаскина Слово на Рожество пренепорочные владычице нашиа Богородицк и присно девы Марие» (8 сентября), нач.: «Придете всия языци, всяк род человечь и язык...» (л. 22–31); «В тъи же день. Празник. Слово о Рожестве Христове. Месяца септевриа 14. Иже во святых отца нашег(о) Иоанна, архиепископа Констянтина града Златоустаго, на Воздвижение Честнаго и Животворящаго Креста», нач.: «Что реку или что возглаголю?..» (л. 31–36); «Василия, епископа Селевкие Исаврийские, на Воздвижение честнаго и животворящаг(о) Креста», нач.: «Всяк убо иже от горшаго на лучшее предлож(е)ние, велику радость и веселие роду человеческому содевает...» (л. 36–40); «Пандолея, презвитера обетели Византиискые, на Подвижение честнаго Креста», нач.: «Паки возвижется крест, пакы тварь радуется...» (л. 40–42 об.); «Слово на Воздвижение честнаго и животворящаго Креста Господня», нач.: «Днесь, братие, веселуемся о въздвижении Христове...» (л. 42 об. – 47 об.); «Сивириана, епископа [Г]авальскаго, о Древе всеспасеннаго Креста, где обретеся и како бысть», нач.: «Ищут неции, откуду бо Древо спасеное бысть...» (л. 47 об. – 50); «Месяца септемврия в 14. Хруса уединеннаго Слово историческо о обретении Честнаго Креста о воплощении Божии богословество и похвала Крестови», нач.: «Повеление вашего о(те)чества преподобия прием...» – «Слово» Александра Монаха (л. 50–79); «Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Констянтина града, Златоустаго, (Слово) похвалное святому апостолу и евангелисту Иоанну Богослову» (26 сентября), нач.: «Иже подвигом внешним зрителие, егда некоего доблествена страдалца и венечника, от некуду пришедша, уведят...» (л. 79–85 об.); «В тои же день. Иоанна, епископа Констянтина града Златоустаго, (Слово) похвалное святому Иоанну, апостолу, и евангелисту, и Богослову», нач.: «Иоан во Ефесе Асиистем, Иоана Асиискаго похвала...» (л. 85 об. – 93); «Месяца октяб(ря) в 1 день. Слово похвално на святый покров Пресвятыя Богородица и присно девы Мария», нач.: «Сладчаиши убо во временех весна...» (л. 93–104 об.); «Октября 26. Мучение святаго и славнаго великомученика Дмитрия», нач.: «Максимиянь, иже Иеркулиа покорив, готфы и савроматы римляном...» (л. 104 об. – 110); «Месяца ноемврия в 3 день. Иже во святых отца нашего Аркадия, архиепископа Кипрьскаго, (Слово) похвалное на обновление храма святаго, и славнаго, и Победоносца, и великомученика Христова Георгия», нач.: «Съзывает паки нас, о, христолюбци, христолюбивыи съи благочестия добропобедник Георгие...» (л. 110– 114 об.); «Месяца ноемврия 8. Слово похвалное бесплотным Михаилу и Гаврилу. Сотворено Климентом епископомь Отче», нач.: «Наста, празднолюбцы, пресветлое тръжество бесплотных сил...» (л. 114 об. – 119 об.); «Месяца ноемврия 21. Иже во святых отца нашего Тарасия, архиепископа Констянтина града, слов(о) о Пречистеи Владычици нашеи Богородицы, егда приведена бысть в церковь», нач.: «Светлое и преславное настоящее тръжество...» (л. 119 об. – 130 об.); «Месяца декабря в 6. Житие, и жизнь, и отчасти чюдес исповедание иже во святых отца нашего Николы чюдотворца, архиепископа Мирликийскаго», нач.: «Мудра некая вещь животописец рука...» (л. 130 об. – 154); «Сказание о чюдеси великаго архиерея Божия и чюдотворца Николы, бывшаго в Мирех Ликие», нач.: «Добро есть Божие писание к вам проповедати върным...» (л. 154– 155 об.); «Ино чюдо святаго отца нашего Николы», нач.: «Беаше некии поп, именем Христофор, от града Митилина...» (л. 155 об. – 157); «В тои же день. Слово похвално о житии иже во святых отца нашего архиерея Николы», нач.: «Се настоит, братие, светлое празденьство...» (л. 157– 161); «(Слово) похвалное святому великому чюдотворцу и мироточьцу Николе», нач.: «Како возможем тя похвалити по достоянию, святителю Христов Николае...» (л. 161–167 об.); «Декабря в 9. Иоанна, мниха и презвитера Евию. Слово на Благовещение Иоакима и Анны», нач.: «Велики апостол, иже божественных Таин сказатель...» (л. 167 об. – 182); «Иже во святых отца нашего Иоанна Златоустаго слово о божественных таинах, яко достоит причащающемуся испытавати себе, и о еже не памятозлобствовати, и яко доволни суть, и пять дни к предочищению истинным покаянием, и яко достоит християнину трьпети напасти, и на (и)удее глаголющее, понеже поят Бог жену и роди сына, и о блаженном Филогони», нач.: «Обыкоша иж(е) къ царю земному грядущее...» (л. 182 об. – 191); «Иже во святых отца нашего Кирила, архиепископа Иеросалимскаго, Поучение во пре(д)праздньство Рожеству Господа нашего Исуса Христа о воплощении отгнани, приложи Господь глаголати ко Ахазу, глаголя: Проси себе знамениа. Таже сеи дева во чреве примет и родит сына и нарекут имя ему Еммануил», нач.: «Чистотнии совоскормленици и целомудрия ученицы от девица рождьшаго Бога...» (л. 191–201 об.); «В навечерие Рождеству Господа нашего Исус Христа, Сына Божия единороднаго, иже от Отца рожденнаго прежде всех век, имже вся быша, Поучение иже во святых отца нашего Кирила, архиепископа Иерусалимскаго, от Евреискаго послания многочастне и многоразличне древле Бог глагола къ отцам пророкы, напоследок же днии сих глагола нам, сыном», нач.: «Яко же убо в Исус Христа надеемся...» (л. 201 об. – 212); «Декабря 25. Иже въ святых отца нашего Иоанна Златоустаго, архиепископа Констянтина града, слово на Рожество Господа нашего Исус Христа», нач.: «Христу, праведному солнце, днесь от девы пречистыа восиавшу...» (л. 212–215 об.); «В тои же день. Иже въ святых отца нашего Иоанна Златоустаго, архиепископа Констянтина града, слово на Рожество Господа нашего Исус Христа», нач.: «Что сие день знамение прорицанию вижду, и Таины страшны и дивны зрю...» (л. 215 об. – 219); «В тои же день. Праздник иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Констянтина града Златоустаго, слово на Рожество Господа Бога и Спаса нашего Исус Христа», нач.: «И не моего ес(те)ства обещанию обновление приходит Адамова злонравия...» (л. 219–226); «Иже во святых отца нашего Василья, архиепископа Кесария Кападокиискыя, Беседа на Рожество Христово», нач.: «Христово рожество, еже убо свое прьвое, и особьное того Божества...» (л. 226–234); «Декабря 26. Иже во святых отца нашег(о) Епифания, архиепископа бывшаго в Кипре, Похвала о святеи Марии Богородицы и о воплощении Господа нашего Исус Христа», нач.: «Сиающаа светлыя Богородица заря велия и непостигномы силы...» (л. 234– 242 об.); «О младенцех, избиенных Христа ради», нач.: «Хотел бых вы ину духовна словеса поведати...» (л. 242 об. – 246 об.); «Декабря 29. Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Констянтина града Златоустаго, слово о Ироде», нач.: «Девическое тръжество днесь, братие, язык на славу зовет..» (л. 246 об. – 250 об.); «Месяца генваря в 5. Иже во святых отца нашего Василья, архиепископа Кесариа Кападокиискыя, предустроительно, еже о крещении, слово учително», нач.: «Премудры убо Соломон жития вещем времена разимае...» (л. 250 об. – 260); «В тож день. Иже во святых оца нашего Иоанна, архиепископа Констянтина града Златоустаго, Слов(о) о препраздньство Богоявления Господа нашего Исус Христа», нач.: «Источник евангельскых учении отвръстыи имать потоки...» (л. 260–264); «Месяца ген(варя) в 6. Слово на Просвещение Господа нашего Исус Христа», нач.: «Христос Господь, свет великии в сьи светлыи день пришел ес(и) къ Иердану...» (л. 264–270); «Иже во святых отца нашего (Иоанна, архиепископа Констянтина града Златоустаго, слово на святое) Богоявление», нач.: «Днесь Спас миру, днесь восклонение главе и поновление нашему спасению...» (л. 270–274 об.); «Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Констянтина града Златоустаго, слово на святое Богоявление», нач.: «Да отврьзаются всяка уста днесь ко богословию...» (л. 274 об. – 281); «Иулияна, епископа Тавиискаго, слово на святое Крещение Господа нашего Исуса Христа», нач.: «Иже зданию владыка от ядр нам от(е)ческых прииде...» (л. 281–288 об.); «Генваря в 14. Повесть Аммония мниха о убиенных святых отець в Синаи и Рафу», нач.: «Седящу ми некогда во смиренеи моеи кельи...» (л. 288 об. – 303); «Генваря 27. Козмы Веститора о пренесении мощеи иже во святых отца нашего Ивана, архиепископа Костянтина града Златоустаго», нач.: «Слышася всяко вам, о христолюбивое тръжество и святолюбное собрание...» (л. 303–312 об.); «Генваря в 30. Слово свт. Иоана, митрополита Евхаистскаго, Похвала святым трием иерархом: Великому Василию, Григорию Богослову, Иоану Златоустову», нач.: «Паки нам Иоанн, иже языком златыи...» (л. 312 об. – 327); «Месяца февраля в 2 день. Кирила, архиепископа Иерусалимъскаго, слово на Сретение Господне», нач.: «Радуися зело, дщи Сионя...» (л. 327 об. – 330 об.); «Иже во святых отца нашего Афонас(ь)я Великаг(о), архиепископа Александеискаго, Слов(о) на Сретение Господа Бога и Спаса нашего Исус Христа», нач.: «Иже настоащая священнаго тръж(е)ства евангельская труба да оглашает...» (л. 330 об. – 343 об.); «Иже во святых отца нашего Амфилохия, епископа Иконийскаго, слово о Пресвятеи Богородицы, и о Богоприимце Симеоне, Анне пророчицы», нач.: «Мнози великих человек дивятся девству...» (л. 343 об. – 349); «Февраля в 24. Повесть, како обретена бысть глава святаго пророка, предотечи и крестителя Иоанна», нач.: «Инока два от востока устремившеся честнаго креста месту...» (л. 349–351 об.); «Обретение честныя главы святаго и славнаго пророка, и предтечи, и крестителя Христова Иоанн(а)», нач.: «Явися требогатыи вселенскыи апостол и присны друг Христов во среднеи недели святых пост...» (л. 351 об. – 356); «Месяца марта в 9. Мучение святых мученик 40, иже в Севастии мученых», нач.: «Во времена Ликиния царя бе гонение велие на христианы...» (л. 356 об. – 362 об.); «Иже во святых отца нашего Василья Великаго, архиепископа Кесария Каподокыискыя, Похвала святым 40 мученик», нач.: «Мученик память, которая убо будет сысость мучениколюбцу...» (л. 362 об. – 370 об.); «Месяца марта в 25 день. Иже во святых отца нашего Григория Нисиискаго, слово на Благовещение Пресвятыя владычица нашея Богородица и присно девыя и на арианы», нач.: «В первую неделю православную сию церковь небесныи лик нарече...» (л. 370 об. – 377 об.); «Иже во святых отца нашего Иоанна Златоустаго, патриарха Царя града, Златоустаго, слово похвално на Благовещение Пресвятыя владычица нашея Богородица и присно девы Мария», нач.: «Восия нам днесь праведное солнце...» (л. 377 об. – 381 об.); «Григория, архиепископа Новыя Кесария, слово на Благовещение Пресвятыя Богородица», нач.: «Днесь аггельскаго плъка песнопениа уясняются...» (л. 381 об. – 385 об.); «Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Констянтина града Златоустаго, Слов(о) на Благовещение Пресвятыя Богородица», нач.: «Паки радость благовестиа, пакы свободы возвещения...» (л. 385 об. – 389); «Иже во святых отца нашего Иоанна Златоустаго, патриарха Констянтина града, слово на Благовещение Пресвятыя богородица и присно девы Мариа», нач.: «Иже правды восия солнце...» (л. 389–391 об.); «Иже во святых отца нашего Иоанна Дамаскина Слово на Благовещение Пресвятыя Владычица нашия Богородица и присно девы Мария. Суть же зде глаголи буквам греческым архаггеловым и Богородичны вещания и ответи», нач.: «Нынешнему честному и царьскому собранию, свътлому и чюдному воспоминанию...» (л. 391 об. – 403); «Месяца априль в 23. Мучение святаго и славнаго великомученика Георгия», нач.: «Диоклитиян, римскыи самодръжець, недостоине хоругви восприим...» (л. 403–418); «Слово похвалное святому и великому вмученицех и Победоносцу Георгию», нач.: «Вчера, любимцы, светлыи воскресения праздновахом праздник...» (л. 418–429); «Месяца июня в 14. Святаго пророка Иелесея», нач.: «Елисеи, Божии пророк, тъи бе от Авемуф, от земля Рувимля...» (л. 429–432 об.); «Месяца иуния в 24. Иже во святых отца нашего Иоанна Златаустаго, патриярха Царя града, слово на Рожество святаго Иоанна Крестителя и Предтечи», нач.: «Солнцу сему хотящу видимому изыти из предела земленаго...» (л. 432 об. – 437 об.); «В тои же день. Похвалное слово на Рожество честнаго предтеча и крестителя Иоан(на)», нач.: «Присно текыи источник Божества напая преизсохшая...» (л. 437 об. – 441); «Июния в 29. Похвала иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Констянтина града Златаустаго, святым верховным апостолом Петру и Павлу», нач.: «Небесе и земля вижду настоящаго ради тръжества...» (л. 441–444 об.); «Того же Похвала святому апостолу Павлу», нач.: «Не убо кто согрешит раи добродетелныи и по роду духовну нарек Павлову душу...» (л. 444 об. – 450); «Исихия, презвитера Иерусалимскаго, слово похвалное святым апостолом Петру и Павлу», нач.: «Добро убо цветов пролетных часом к собе приносящим обуховати...» (л. 450–453 об.); «Месяца июля въ 2. Повесть полезна, како пренесена бысть пречестнаа риза владычицы нашеа Богородицы во царствующии град», нач.: «Божия таины некакыя велики человеколюбия малы пред нашим родом знамения явлена быша...» (л. 453 об. – 463 об.); «Слово о Законе и Благодати» митрополита Киевского Илариона под загл.: «Месяца июля въ 13. О законе, Моисеом данем, и о благодати и истине, Исус Христом бывшим и како закон отиде, благодать же и истинна всю земдлю исполни, и вера во вся языкы простреся и до нашего языка русскаго, и Похвала кагану нашему Владимеру, от него же крещении быхом», нач.: «Благословен Бог Израилев, Бог християнъск...» (л. 463 об. – 475 об.); «Месяца июля въ 20. Похвала и Житие пророка Илии», нач.: «Ныне светозарное солнце непеснаго круга возшествием огненных конь...» – слово похвальное свт. Климента Словенского (Охридского) Илье пророку (л. 475 об. – 479); «В тои же день. Иоанна, архиепископа Констянтина града, слово о преславном пророци Илии и о вдовицы», нач.: «Слышите братия, разумно, иже при Илии мертвець...» (л. 479–483); «Григория мниха и презвитера, игумена обители Пантократоровы, (Слово) похвалное святому пророку и боговидцу Илии», нач.: «Пророки убо вси по воплощении единороднаго послании бывше жестокосердному проповедати...» – похвальное слово свт. Григория Цамблака Илье пророку (л. 483–494); «Месяца августа 1. Слово похвалное иже во святых отца (нашего) Иоанна, архиепископа Констянтина града, Златаустаго, о святых мученикох седмь братии по плоти Макковеи и матери их Соломонии», нач.: «Якоже ясень радостен град и пач(е) всех лет своих светлеи...» (л. 494–499 об.); «Месяца августа в 4 день. Страсть седми отрок, иже в Ефесе», нач.: «Когда воцарится Деки царь и прииде во Ефес от Карфагеньскаго града...» (л. 499 об. – 510 об.); «Месяца августа в 6. Анастасия, смиренаго мниха святыя горы Синаиския, слово на святое Преображение Христа, Бога нашего, реченое на тои же святои горе в праздник», нач.: «Яко страшно место се...» (л. 510 об. – 520 об.); «Иже во святых отца нашего Ефрема Слово на Преображение Господа Бога и Спаса нашего Исус Христа», нач.: «От нивы жатва и радование от винограда плодове снедении...» (л. 520 об. – 527 об.); «Иже во святых отца нашего Кирила, архиепископа Александреискаго, слово на Преображение Господа нашего Исус Христа», нач.: «Иже умеют добре братис(я)...» (л. 527 об. – 530 об.); «Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Констянтина града Златаустаго, слово, егда вне церкве обретеся Еутропие, оторжено бысть, и о еже: Пре(д)ста Царица, одесную тебе в ризах позлащенах», нач.: «Сладостен убо цветник и раи...» (л. 530 об. – 551 об.); «Месяца августа в 15. Преподобнаго и богоноснаго отца нашего Иоанна, монаха и презвитера, Дамаскина Слово на Успение Пресвятыя Богородица», нач.: «Память праведных с похвалами бывает, рече премудрыи Соломон…» (л. 551 об. – 563 об.); «Похвала на преставление святыа Владычица нашея Богородица. Створено Климентом епископом», нач.: «Се ныне, светло праздньство ликовствующе, приидете, възлюбленнии…» (л. 563 об. – 565 об.); «Слово Иоанна Богослова о покои Пресвятыя Владычица нашея Богородица и присно девы Мария», нач.: «Святеи и преславнеи Богородицы и присно девеи Марии, по обычаю на святыи гроб Господа нашего входящи кадити…» (л. 566–572 об.); «Иже въ святых отца нашего Иоанна, архиепископа Селунскаго, слово о преставлении Владычица нашея Богородица и присно девица Мариа», нач.: «Егда прииде время изыти от тела Пресвятеи Богородици…» (л. 572 об. – 584 об.); «Иже во святых отца нашего Андрея, архиепископа Иеросалимскаго, слово на пречестное Успение Пресвятыя Богородица», нач.: «Съзывает пакы нас обычное слово к торжеству…» (л. 584 об. – 593); «Иж(е) во святых отца нашего Андрея, архиепископа Иеросалимскаго, слово на всечестное Успение преславныя и препетыя Богородици присно девы Мариа», нач.: «Таиньство настоаще убо и тръжество имущее вещь Богородичнаго Успениа…» (л. 593–603 об.); «Григориа, епископа Росийскаго, слово на всечесное Успение преславныя владычица нашея Богородица, присно девы Мариа», нач.: «Гавриила зрю, чиноначальствующа на земли и небесныя силы созывающа…» – слово свт. Григория Цамблака (л. 603 об. – 607 об.); «Иже во святых отца нашего Григорья, архиепископа Селуньскаго чюдотворца, слово на Успение пречистыя Богоматере», нач.: «Мою беседу днесь к вашеи любви и любовь творит и длъг…» (л. 607 об. – 614 об.); «Месяца августа 16. Воспоминание Нерукотвореннаго образа от Едесскаго града Господа Бога, Спаса нашего Исус Христа», нач.: «Подобает о сем мало побеседовати…» (л. 614 об. – 616); «Костянтина Порфирогениита, о Христе, царя греческаго, повесть о(т) различных собрана истории о посланемь к Авгарю Нерукотворенном и Божественомь образе Христа, Бога нашего, и како от Едеса принесеся ко всеблагоденьствущему сему и царствующему во граде Костянтину граду», нач.: «Не убо единь сам непостижим бе соприсносущныи Отцу Бог Слово…» (л. 616 об. – 632); «В тои же день. Слово Григория, епископа Нисиискаго, о обретении Нерукотвореннаго образа Господа Бога нашего Исус Христа, иже в Кумулиане», нач.: «Господь наш Исус Христос – праведныи истинныи Бог…» (л. 632– 634 об.); «Месяца августа 18. Житие и страдание святых мученик Фрола и Лавра», нач.: «Добре учит ны апостол Павел, глаголя: безпрестани молитву сеяти…» (л. 634 об. – 642 об.); «Месяца августа 29. Святого Иоан на Златоустаго Слово на Усекновение Иоана Крестителя», нач.: «Якоже сему же етер любя пустыню в месте леснее седя…» (л. 642 об. – 646 об.); «Григория, архиепископа Росиискаг(о), слово на Усекновение главы честнаго и славнаго Пророка, и Предтеча, и Крестителя Иоанна», нач.: «Паки иудея жадает пророческыя крови...» – слово свт. Григория Цамблака (л. 646 об. – 654); «Месяца того же в 31. Слово похвално Пресвятеи владычице нашеи Богородицы и присно деве Марии на положение честнаго пояса», нач.: «Обычаи убо человеческому естеству не простым точию, но и светлостию рода почтеным…» (л. 654–658).
    Записи и владельческие пометы. На нижних полях л. 4–8 скорописью XVII в. вкладная запись, сохранившаяся неполностью из-за обрыва части бумаги у л. 5 и из-за утраты листа между л. 5 и л. 6: «Лета 7118 [1609/1610 г.] месяца июля в 30 день... (кни)гу, рекомую Златоуст, Феодор ...ской уезд, до церъкви святаго великаго чудотворца Николы Гостомскаго на памить и на богомолье [далее дописано более мелким почерком и затем зачеркнуто] попу Никифору». По нижним полям л. 9–16 скорописью, но иными чернилами и почерком, сделана еще одна вкладная запись: «Лета 7119 [1610/1611] году дал сию книгу Златауст ко Всемилостивому Спасу никольскаи поп Никифор по своеи душе и по своих родителех вкладу в вечнаи по(минок)». На подклейке к л. 2 об. (бумагой кон. XVI – нач. XVII в.) читаются фрагменты частного помянника; среди записанных имен значится имя «Никифор» (первые две буквы срезаны). На л. 3 об. гражданским почерком XIX в. владельческая запись: «Сия книга города Мищов(с)ка, купечискаго сына Ипата Никифорова сына Большакова собъственая, куплена в (го)роде Билеве у священика 1814-го году месеца марта. К сему же своиручно подъписуюсь». На л. 658 запись: «Куплена сия книга Торжественник и дана сорок шесть рублей и тритцат(ь) пят(ь) копек с(еребром) месяца июля в 9 день 7326-го [1818] году». Ниже тем же почерком, но иными чернилами приписано: «Притча полезна о господине и о двух рабех Петра апостола, реченая в слове на Успение Божия матерее Иоанна, архиепископа Солунскаго, на седмом листе того слова». На бумажной обклейке внутренней стороны нижней крышки переплета написано гражданской скорописью XIX в.: «Куплена сия книга Торжественник в селе Сухиничи, дана 46 ру(блей) 35 копек с(еребром)».
    Сохранность. Л. 1–7, 8–15, 23–24, 511 отделяются от блока. Л. 1–8, 647, 654 и сл. приклеены к фальцам. На л. 654 разрывы в зеркале текста, нижний угол с текстом утрачен.
    Дополнительные сведения. Церковь Николы Гостунского (Николы Льняного или Николы Мокрого) находилась на территории Московского Кремля (на Ивановской площади). Снесена в 1817 г.
    Библиография. Сметанина, с. 373 (№ 64); Молдован А.М. «Слово о Законе и Благодати» Илариона. Киев, 1984. С. 22 (список памятника на л. 463 об. – 475 об. отнесен ко 2-й редакции).