Свято-Троицкая Сергиева Лавра

Ф.98 №192. Торжественники триодный и минейный, с толковым Каноном «Внесению в церковь Господа нашего Исуса Христа»

  • Рубрика: Собрание рукописных книг Е.Е. Егорова (XIV–XIX вв.)
  • Дата: Втор. четв. XVII в.
  • Кол-во листов: 782 л.
  • Примечания: Датировка. Втор. четв. XVII в. Вод. зн.: 1) Кувшинчик одноручный с полумесяцем над крышкой, пять видов (первый вид: с литерами «F/DH» или «E/DH» на тулове, см. л. 9, 140а, 167 (основная бумага) – близкие: Дианова, «Кувшин», № 195, 196 – 1627, 1630 гг.; второй вид: с литерами «О/LH» на тулове, см. л. 7 – близкий: Гераклитов, № 663 – 1631 г.; третий вид: с литерами «РВ/О» на тулове, см. л. 407, 419, 447 – близкий: Дианова, «Кувшин», № 173 – 1625, 1626 гг.; четвертый вид: с литерами «I/PR» на тулове, см. л. 256, 260 – подобный: Гераклитов, № 645 – 1628, 1630 гг.; пятый вид: с литерами «МС» на тулове, см. л. 488, 489 – подобный: Дианова, «Кувшин», № 219 – 1625, 1631 гг.); 2) Кувшинчик двуручный, над крышкой виноград, на тулове литеры «KDB» либо «LDB» (см. л. 238, 240, 242 – подобный: Дианова, «Кувшин», № 389 – 1629 г.); 3) Маленький меч, три близких вида (см. л. I, 501; л. 3, 520 и л. 495 – подобные зн. в справочниках не выявлены; типа: Гераклитов, № 1060 – 1644 г.). Нач. XIX в. (л. 772, 780). Вод. зн.: Монограмма в круге (фрагмент не идентифицируется) и белая дата: «18..» г.
    Блок. 782 л. (I + 780 л. + л. 140а – чистый); л. I, 780 – защитные; л. 772 – с восполнением текста. 1º (28,1 × 19,4).
    Письмо. Полуустав нескольких почерков. На л. 772 (основной бумаги рукописи) текст восполнен профессиональным полууставом XIX в.
    Переплет. Современен рукописи. Доски в тисненой коже, нижняя застежка утрачена, у верхней литой фигурный замок. Кожа на корешке сохранилась только в средней части, на крышках потерта. Обрез тонирован темной краской.
    Художественные особенности. На л. 8, 493 большие заставки, полевые украшения на боковом и нижнем полях, инициалы «старопечатного» чернофонного орнаманта, на л. 2 – малая заставка; все – перо, чернила, золото. На л. 360 – малая заставка чернофонного «старопечатного» орнамента, перо, чернила. Номера глав заключены в полевые украшения растительного орамента, перо, чернила, киноварь. Инициалы киноварные, украшенные стилизованной растительностью. Вязь в заголовках. Все орнаментальные украшения выполнены на высоком художественном уровне (возможно, мастерские Московского Кремля).
    Содержание. Оглавление, 56 гл. (л. 1–7);
    – Торжественник триодного типа (от недели мытаря и фарисея до недели всех святых): «Глава 1. Слово 1. Притча о мытаре и фарисеи, сказание Кирилла, архиепископа Александрейскаго, евангелия осмъдесят девятаго от Луки», нач.: «Якоже в чювьственных садех...» (л. 8–9); «Слово 2... Иоанна Златаустаго Слово о мытаре и фарисеи», нач.: «Видящии травник издалеча...» (л. 9 об. – 13 об.); «Глава 2. ...Иоанна Златаустаго. Слово о блудном сыну», нач.: «Присно убо Божие человеколюбие...» (л. 13 об. – 20); «Глава 3. ...Иоанна Златаустаго. Слово о терпении и благопохвалении, и не како зело плачемся по умерших», нач.: «Принеси день сии прежде всих дней...» (л. 20–29); «Глава 4. ...Иоанна ...Златаустаго. Слово в неделю мясопустную», нач.: «Се приближишася братие время покаяния...» (л. 29–30 об.); «В той же день слово Иоанна Златаустаго от Шестодневника», нач.: «Возможете аще восхощете...» (л. 30 об. – 31 об.); «В неделю мясопустную. Слово Кирила мниха. Сказание евангелия от Матфея», нач.: «Братие возлюбенная, соберитеся и послушайте умно и прилежно...» – Слово свт. Кирилла Туровского (л. 31 об. – 34); «...Ефрема Сирина. Слово о покаянии и о любви, еже и о крещении, и исповедании, и Кресту похвала, и о Втором Пришествии Христове, и о будущем Суде», нач.: «Ничтоже почтем, любимая братие, паче нелицемерныя любве...» (л. 34–44); «Глава 5. В понеделник сырныи недели / Здесь и далее курсивом набраны фразы, читающиеся в колонтитулах/. ...Василия, архиепископа Кесарийскаго и Каподдокийския. Слово еже внимай себе», нач.: «Слова потребу дасть нам создавый нас Бог...» (л. 44 об. – 54); «Глава 6. Во вторник сырные недели. «Иже во святых отца нашего Иоанна епскопа Константина града Златаустаго о покаянии», нач.: «Время ти есть омытися, о душе...» (л. 54–57); «Глава 7. В среду сырные недели. Василия... Кесарийскаго слово о посте», нач.: «Молите, молите, люди моя...» (л. 57–63); «Глава 8. [В пяток сырныя недели.] Василия, архиепископа Кесариискаго, слово о посте», нач.: «Вострубите, рече, на нов месяц трубою...» (л. 63–71 об.); «Глава 9. В суботу сыропустную (слово) похвалное преподобным отцем», нач.: «Хощу к похвале отец язык подвигнути...» – Слово Григория Цамблака (л. 72–92 об.); «Глава 10. [В неделю сыропустную.] Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Константина града Златаустаго. Слово иже от книг, глаголемых Маргарите, емуже и начало о создании Адамове, и како прият душу, и о страсти Спасове», нач.: «Добри терпения труды, и добреишии плод, иже трудом последуя...» (л. 92 об. – 98); «Глава 11. В понеделник 1-й недели поста. Анстасия мниха Синайския горы. Беседа реченая о шестом Псаломе, во входу святых пост», нач.: «Подобающее постом начало, чистаго покаяния вину...» (л. 98 об. – 110 об.); «Глава 12. Страсти и терпение святаго мученика Христова Феодора Тирона в суботу первую святаго Великаго поста», нач.: «Максимиян и Максим царие, дияволом содержимы...» (л. 110 об. – 117 об.); «Нектария, архиепископа Константина града, споведание, чесо ради в первую суботу святаго Поста память творим святаго и великомученика Феодора Тирона», нач.: «Яко много множьство благостыня Твоея, Господи...» (л. 117 об. – 122 об.); «Глава 13. Сказание известно о чудесех Пресвятыя Владычица нашея и Госпоже Пресвятыя Девы и Богородицы Мария, еже пречистою и честною ея иконою содеяся, яже Римляныни нарицатися обыкъши», нач.: «Вся убо летом, елико под летом, по роде и роде бываемая...» (л. 122 об. – 140 об.); «В неделю православную святаго Григория Двоеслова. Епистолия написана Леону царю о честных иконах», нач.: «Граматы вашего богохранимаго царства и о Христе братии прияхом...» (л. 141–150); «Глава 14. В неделю 2-ю святаго поста. Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Констаянтина града Златаустаго. Слово о покаянии, и о Каине и о Авеле, и о Ахаве цари, и о Павле апостоле», нач.: «Видесте ли во ону неделю борение и победу...» (л. 150–154); «Глава 15. В неделю 3-ю святаго поста иже во святых отца нашего и исповедника Иосифа, архиепископа Фесалониискаго. Слово на поклонение Честнаго и Животворящаго Креста», нач.: «Креста предлежит днесь торжество...» (л. 154–157); Федора Студийского «Слово на покланяние Честна Честнаго и Животворящаго Креста», нач.: «Радости день и веселия, яко знамение...» (л. 157–160); «[В неделю 3-ю святаго поста.] Севирияна епископа [Г]авалъскаго о древе Спасенаго Креста, где обретеся и како бысть», нач.: «Ищут неции, откуду убо Древо Спасенное бысть...» (л. 160–161 об.); «В неделю 3-ю святаго поста. Похвала Иоанна Златаустаго на поклонение Честнаго Креста», нач.: «Все убо еже от горших на лучшее пременение...» (л. 161 об. – 169); «Глава 16. В неделю 4-ю Святаго Поста. Иже во святых отца нашего Иоанна Златаустаго, архиепископа Константина града, (слово), в немже воспомянути все страсти человеческыя», нач.: «Присно убо поминати Бога добро...» (л. 169–188 об.); «Глава 17. В четверток 5-я недели святаго поста. Месяца апреля в 1 день Житие преподобныя матери нашея Марии Египетской», нач.: «Тайну цареву добро есть хранити...» (л. 189–200); «Глава 18. В суботу 5-ю святаго поста. Повесть полезна от древняго списания сложена, воспоминание являющи преславно бывшаго чюдеси, егда перси и варвари царствуюшии град облегоша бранию, иже и погибоша Божиим судом искушени бывше, град же неврежден соблюден быв, молитвами Пресвятыя Госпожа нашея Богородици. И оттоле молебное поется благодарение неседалное, день тои именуя», нач.: «Стих. Песньми неусыпными благодарствует тебе град твои, иже в пособии неусыпную воспевает заступницую. В лето Ираклия, греческаго царя, Хозрои же перскую власть имыи, посла Сарвара, своего воеводу, со множеством вои во всю восточную страну...» – «Повесть о неседальном» триодного Синаксаря (л. 200–206); «Глава 19. Иже во святых отца нашего Иоанна Златаустаго поучение в неделю 5-ю Святаго Поста», нач.: «Кончатися помале хощет пост сии...» (л. 206 об. – 208); «Глава 20. В суботу 6-ю святаго поста. Тимофея, презвитера Иерусалимскаго, о востании еже от мертвых четверодневнаго Лазаря», нач.: «Вечерю ныне днесь сеи предлагает...» (л. 208–211); «В суботу 6-ю святаго поста. Климента епископа [Охридского]. Слово похвално о четверодневном Лазаре», нач.: «Се предтечет светозарное торжество...» (л. 211–213); «[В суботу 6-ю Святаго Поста.] Иоанна, архиепископа Констянтина града Златаустаго. Слово от Иоанна еуангелиста: Бе един боляи Лазарь, от Вифания от веси Мариины, и Марфы, сестры его. Бе же Мария помазавшиа Господа миром», нач.: «Мнози человеци егда видят некоего угождающи Богу...» (л. 213–216); «Глава 21. Иже во святых отца нашего Афанасия, патриярха Александрьскаго. Слово на цветную неделю и о Лазаре», нач.: «Страшная, возлюбленнии, таина днесь во Иерусалиме бысть...» (л. 216– 217); «В неделю цветную. Блаженнаго Тита епископа Вострьскаго. Слово о просвещении Лазаря, и о цветоносии», нач.: «Якоже неизмерима глубина точит без зависти источникы вод, и источници паки пущают недержимыя реки...» (л. 217–221 об.); «Иже во святых отца нашего Кирила, архиепископа Александрьскаго. Слово в неделю цветную о жребяти», нач.: «Цесарскии вернии днесь приход празднующе...» (л. 221 об. – 232); «В неделю цветоносную Кирила а(р)х(иепископа) слово от сказания Еуангельскаго», нач.: «Велика и ветха сокровища, дивно и радостно откровение добра и силна богатства...» – Слово Кирилла Туровского (л. 232–234); «Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Констянтина града Златаустаго. В неделю цветоносную», нач.: «От чюдес на чюдеса Господня грядем, братие...» (л. 234–237 об.); «Глава 22. Иже во святых отца нашего Иоанна Златаустаго, в понеделник Великии. Слово о иссохшей смоковници», нач.: «Яко убо видя или дуб цветущь, или источник силно текущь...» (л. 237 об. – 241); «В понеделник Великии. Святаго Иоанна Дамаскина. Слово о исъсохшей смоковници и о притчи винограда», нач.: «Подвижет мя на пение и беседу съсобственное Божие и Отчее Слово...» (л. 241–246 об.); «Глава 23. Иже во святых отца нашего Евсевия, архиепископа Александрьскаго. Слово о сшествии Иоанна Предтеча во аде, и о предателстве Июдине», нач.: «Возлюбени, добро есть рещи, како есть благовещеное Предтеча во ад...» (л. 247–255); «Глава 24. Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Константина града Златаустаго. Слово о реченом: Отче, аще мощно, чаша сии да преидет от мене», нач.: «При всем уподобишися церковнии учители матери чадолюбиве...» (л. 255– 260 об.); «Глава 25. Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Константина града Златоустаго. Слово о десятих девах и о милостыни, и о покаянии, и о молитве», нач.: «Весте ли убо, откуду нам речь начася наиперво или где составися...» (л. 260 об. – 268 об.); «Глава 26. Во вторник. Иоанна Златаустаго слово о десятих дев(ах)», нач.: «Егда кончину жития сего помянут и летняго круга прехождение...» (л. 268 об. – 272 об.); «Глава 27. В среду святыя Великия недели. Слово иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Констянтина града Златаустаго о любодеици и о мире», нач.: «Всегда Бог, якоже человеколюбец, время на покаяние есть грешником даровал...» (л. 272 об. – 277); «Тогоже иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Констянтина града Златаустаго, слово о блуднице», нач.: «Доволне нас преже увеща Христос, у Закхея обедал, идеже бо Исус ясть...» (л. 277–285 об.); «Преподобнаго отца нашего Ефрема [Сирина]. В Великую среду слово о блуднице», нач.: «Многим сушим преподобным и достоиным Богови, хвалящим честно Пресвятаго Владыку, сподоблен бых и аз...» (л. 286–292 об.); «Глава 28. Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Констянтина града Златаустаго. Слово о предании Июды, и о Пасце, и о сказании святых таин, еже ти не поминати зла», нач.: «Мала нужда днесь к вашеи любви совещати...» (л. 292 об. – 301); «В четверток Великий. Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Констянтина града Златаустаго. Слово о Кресте Господни, и о отвержении Петрове», нач.: «Потребно есть в сие время долг Иосифов воздати...» (л. 301–305); «В четверток Великий. Евсевиа, патриарха Александрьскаго. Слово о муце Господа нашего Исуса Христа», нач.: «Вчерашная речь днесь мыслит...» (л. 305–307 об.); «Глава 29. Иже во святых отца нашего Георгия, архиепископа Никомидиискаго. Во еже стояху при Кресте Исусове Матери Его и сестра Матере Его. И в боготелесное погребение Господа Бога и Спаса нашего Исуса Христа», нач.: «К высочаишеи нам востекая слово горе трубы бывшая шум...» (л. 307 об. – 321 об.); «Глава 30. Во святую и великую суботу. Иже во святых Григория, архиепископа Антиохиискаго. Слово на Погребение Христово, и на святое Воскресение», нач.: «Похвален церковныи сеи закон, готовя нас тридневныя смерти...» (л. 322–327 об.); «Во святую и великую суботу. Иже во святых отца нашего Епифания, архиепископа Кипрьскаго. Слово о Погребении тела Господа нашего Исуса Христа, и о Иосифе, иже от Аримофея, и о Никодиме, и о Успении Господа нашего Исуса Христа и гробнем положении, по спасеннеи страсти дивне бывши въставши», нач.: «Что се ныне днесь безмолвие на земли...» (л. 327 об. – 339); «Иже во святых отца нашего Иоанна Златаустаго. Слово во святую великую суботу», нач.: «Велика убо тварь, ибо [в рукоп.: небо] от небытия в бытие Богом призвана...» (л. 339–341 об.); «Иже во святых отца нашего Дионисия Александреискаго. О Пасце», нач.: «Дионисии Василиду, возлюбленному моему сыну и брату...» (л. 342–344); «Глава 31. Слово на святую Пасху в светоносныи день Воскресения от пророческых сказании», нач.: «Радость сугуба всем христианом и веселие неизреченно миру...» – Слово свт. Кирилла Туровского (л. 344–347 об.); «Иже во святых отца нашего Афонасиа, архиепископа Александреискаго. Сказание о Пасце», нач.: «Вчера, братие, о нароце Пасхы нечто глаголахом...» (л. 347 об. – 359); «Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Константина града Златаустаго. Поучение на Воскресение Господа нашего Исуса Христа», нач.: «Послушаите, братия возлюбленная и сынове, да скажем вам силу и честь сего святаго дне...» (л. 360–361 об.); «Слово 2-е на святую Пасху. Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Константина града Златаустаго, слово на тридневное Воскресение Господа нашего Исуса Христа», нач.: «Добро есть время днесь всем нам возъпити...» (л. 361 об. – 367); «Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Константина града Златаустаго. Слово на светлое Воскресение Господа нашего Исуса Христа», нач.: «Воста в третии день Господь наш Исус Христос, жизнь мирови дая...» (л. 367– 371 об.); «На святую Пасху, на конец утрени по стихерах, поется: Христос воскресе без учта, сиречь дондеже совершится целование, и бывает сице, аще суть мнози попове и дияконы, то сотворяют целование во олтари, вси оболочены во светлыя ризы... и прочитает слово великаго Златоуста, и глаголет сице» (л. 371 об. – 372); «Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Константина града Златоустаго. Слово учително: и не речет: благослови отче, но абие чтет», нач.: «Аще кто благочестив и боголюбив, да насладится добраго нынешняго торжества...» (л. 372–373); «... Иоанна ...Златоустаго. Слово 4-е на Воскресение Господне», нач.: «Благословен Бог, похвалим днесь Единароднаго Сына Божия...» (л. 373–374); «Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Константина града Златоустаго. Слово 5-е на тридневное Воскресение Господа нашего Исуса Христа», нач.: «Благо время и вседоброгласно и подобно нынешнему времени...» (л. 374–376); Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Константина града Златоустаго. Слово 6-е на Воскресение Господне», нач.: «Днесь, возлюблении, темная места обходит Владыка наш...» (л. 376–377 об.); «Иже во святых отца нашего Иоанна Златоустаго, архиепископа Константина града, слово 7-е на святое Воскресение Господа нашего Исуса Христа», нач.: «Зело ми ныне ум держати Господьскаго Воскресениа чудеса...» (л. 377 об. – 379 об.); «Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Конъстантина града Златоустаго, слово 8-е на Воскресение Господа нашего Исуса Христа. Еуангелие от Луки», нач.: «И се два беста от них, идуща путем в тои день в весь, сущую далече...» (л. 379 об. – 383 об.); «Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Константина града Златоустаго. Слово 9-е на Святую Пасху», нач.: «Радуйтеся о Господе всегда, возлюбленная братие, и паки реку: радуитиеся...» (л. 383 об. – 387); «Иже во святых отца нашего Григория Богослова, архиепископа Константина града Златоустаго. Слово 10-е на Святую Пасху», нач.: «Воскресения день и начало десно, и просветимся торжеством, и друг друга обьимем...» (л. 387–389); «Иже во святых отца нашего Григория, архиепископа Константина града, Богослова. Слово 11-е на Святую Пасху», нач.: «На страже моей стану – рече чюдныи Аввакум, и аз с ним днесь...» (л. 389–405); «Глава 32. Иже во святых отца нашего Григория Богослова, архиепископа Константина града. Слово в новую неделю Фомину», нач.: «Поновления чтете Ветхыи Закон и добре имуще, паче же новая чтете...» (л. 405–410); «Иже во святых отца нашего Григориа, епископа Наньзианскаго. Слово от сказаниа Еуангельскаго. Слово 2-е в неделю Фомину», нач.: «Фома же, един от обоюнадесяте, глаголемыи близнец, не беаше с ними...» (л. 410–415 об.); «Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Константина града Златоустаго. Слово в новую неделю по Пасце неверьствиа ради Фомы апостола и осязании ребра Господня. Слово 3-е в неделю Фомину», нач.: «Се бо приспех вам долг поведати, долг от мене подавающа, еже бывает на ползу...» (л. 416–422); «Глава 33. В неделю 2-ю по Пасце. Поучение о Иосифе и о мироносицах», нач.: «Возлюблении, солнце, по облаком красуяся, любимо бывает видящим...» – Слово Иоанна Златоуста (л. 421 об. – 423); «Глава 34. В неделю третию по Пасце. Поучение о раслабленом», нач.: «Человеколюбец благыи Господь...» – Слово Иоанна Златоуста (л. 423–424 об.); «Глава 35. В среду 4 недели по Пасце, на преполовение праздника Владычня. Сказание Иоанна Златоустаго, архиепископа Царя града. Слово о раслабленем, еже не судити на лице», нач.: «Якоже светел месяц, нощную тму осияя...» (л. 424 об. – 429 об.); «Слово 2-е на преполовение Господне. Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Константина града Златоустаго. Слово: егда взыдет Исус в церковь, в преполовение праздника», нач.: «Идеже Владыка яко источник животу телесно приидет и многия и различныя источает капля человеколюбиа...» (л. 429 об. – 431 об.); «Глава 36. Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Константина града Златоустаго. Слово о жене самаряныне. Неделя 5-я по Пасце», нач.: «Днесь Владыка Христос податель благодати...» (л. 431 об. – 435); «Глава 37. Неделя 6-я по Пасце. Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Константина града Златоустаго. Слово егда исцели Христос слепца», нач.: «Многа и различна суть святых книг учениа...» (л. 435–441); «Глава 38. В четверток 6-я недели по Пасце. Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Константина града Златоустаго. Слово на Вознесение Господа нашего Исуса Христа», нач.: «Светлое ми сие церковное позорище не смех бо человеком творит суетен, но велии неприязни плачь...» (л. 441 об. – 444); «Иоанна презвитера, ексарха Болгарскаго. Слово на Вознесение Господа нашего Исуса Христа», нач.: «Веселитеся, небеса, и радуися, земле, понеже посреднюю стену преграда разградив Исус, якоже Павел глаголет...» – Слово Иоанна Златоуста (л. 444–446 об.); «Глава 39. В суботу пятьдесятную. Иоанна мниха Дамаскина. О иже в вере усопших, яко яже о них бываемыя службы и благотворения ползуют их», нач.: «Яже от снедеи честная и сладкая предлагаема множицею...» (л. 447–459); «Глава 40. Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Константина града Златоустаго. Слово на святую Пятьдесятницу», нач.: «Духовнеи благодати с небесе днесь нам просветившиися духовно...» (л. 459 об. – 463); «Леонтия презвитера Константина града. Слово на святую Пянтикостию. Слово 2-е», нач.: «Елико же вас на празничную приснокипящую благодать грядете...» (л. 463–471); «В неделю 50-ю. Поучение на Пришествие Святаго Духа на святыя апостолы», нач.: «Присно жадая Бог спасения нашего...» – Слово Иоанна Златоуста (л. 471 об. – 473 об.); «Иже во святых отца нашего Григория Богослова, архиепископа Константина града. Слово о Святем Дусе во святую Пятидесятницу», нач.: «Рцем же убо и о Святем Дусе дышущем, еже есть третие собьство святыя Троица...» (л. 473 об. – 476); «Василия, епископа Исаврииска града Селевкия. Слово о Святем Дусе», нач.: «Наста убо нам, но успешна церкве душевная позорища...» (л. 476–478); «Иже во святых отца нашего Прокла, архиепископа Царя града. Слово на Пятидесятныи день», нач.: «Днесь, братие, наиде Святаго Духа благодать...» (л. 478–479 об.); «Глава 41. Омилия, в неделю всех святых», нач.: «Светла и радостна есть о всех святых беседа...» (л. 479 об. – 481 об.); «Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Константина града Златоустаго. Слово похвално всем святым», нач.: «Радуися, раю, и ты, Едеме, веселися...» (л. 482–492);
    – Торжественник минейного типа (на Господские праздники и избранным святым): «Глава 42. Месяца септеврия в 1 день в начало иньдикту, еже есть новому лету. Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Коньстантина града Златаустаго. Слово первое», нач.: «Чудна православных торжества, светлы мученичьския памяти...» (л. 493–495); «Глава 43. Иже во святых отца нашего Андрея, архиепископа Критскаго Иеросалимлянина. На Рождество Преславныя Владычица нашея Богородица и Приснодевы Мария», нач.: «Аще мерима есть земля пядию и вервию описуется море...» (л. 493–503 об.); «Иже во святых отца нашего Иоанна презвитера Дамаскина. Слово 2-е на Рождество Пренепорочныя Владычицы нашея Богородица и Приснодевы Мария», нач.: «Приидете, вси языцы, всяк род человечь и язык и возраст всяк...» (л. 503 об. – 512 об.); «Слово 3-е. Месяца септеврия в 8 день. Рождество Святыя и Преславъныя и Приснодевы Богородица Мария», нач.: «В лето написания о обоюнадесяте колену Иизраилеву, и бе Иоаким богат зело...» – апокриф / Порфирьев, с. 136–148/ (л. 512 об. – 521 об.); «Григория, инока и презвитера. Слово 4-е на Всечестное Рождество Пресвятыя Владычица нашея Богородица», нач.: «Да предначинает настоящему торжеству Давид боготец, созывая тварь всю к веселию...» – Слово Григория, презвитера Болгарского (?) (л. 521 об. – 528 об.); «Глава 44. Слово 5-е. Месяца септяврия в 9 день. Святаго Козьмы похвала святым и праведным Иоакиму и Анне», нач.: «Вчера Богородичина рождения собор, мирския радости нам праздник...» (л. 528 об. – 531); «Глава 45. Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Коньстантина града Златаустаго. Слово на Воздвижение Честнаго и Животворящаго Креста», нач.: «Что реку или что возглаголю, что вас нареку овца...» (л. 531–536); «Василия, епископа Селевкеи Саврииские. Слово 2-е на Воздвижение Честнаго и Животворящаго Креста Господня», нач.: «Всяко убо, иже от горшаго на лучшее преложение, велику радость и веселие роду человечьскому содевает...» (л. 536 об. – 540 об.); «Пандолея, презвитера обители Византииския. Слово 3-е на Воздвижение Честнаго Креста», нач.: «Паки воздвижется Крест, паки тварь радуется...» (л. 541–543); «Глава 46. Месяца септеврия в 14 день. Слово 4-е на Воздвижение Честнаго Креста. Слово о том, како обретен бысть Честныи Крест Константином царем и матерью его Еленою», нач.: «В лето седмое царствующу Великому Константину царю, месяца генваря собрашася множество людии ратных на реку, яже зовется Дунай...» (л. 543–547); «Слово 5-е. Похвала Иоанна Златаустаго на Поклонение Честнаго и Животворящаго Креста Господня», нач.: «Все убо, еже от горших на лучшее пременение, болшую радость и веселие роду человечьскому творит...» (л. 547–552 об.); «Григория, архиепископа Росиискаго. Слово 6-е на Воздижение Честнаго Креста», нач.: «Возносится днесь Крест и пленяется ад и покланяется Христ(у)...» – Слово Григория Цамблака (л. 553 об. – 558); «Месяца септеврия в 14 день. Хруса Уединена. Слово 7-е историчьско о обретении Честнаго Креста, и о Воплощении Господа нашего Исуса Христа, и Богословествено, и Похвала Кресту», нач.: «Повеления вашего отчьска преподобия приим, зело ся устраших...» – Слово Александра, византийского монаха /Атрибуцию Александру Монаху см.: [Иванова, с. 158, 210–211, вариант 10а]. Слово было использовано в качестве источника рассказа о событиях раннехристианской истории в большинстве древнерусских хронографов [Анисимова, 2017, № 1, с. 9–19]/ (л. 558–582); «Канон Честнаго Креста, истолкован, глас 8» (л. 582–590 об.); «Глава 47. Иже во святых отца нашего Тарасия, архиепископа Констянтина града. Слово о Пресвятеи Владычици нашей Богородици, егда приведена бысть в церковь», нач.: «Светлое и преславное настоящее торжество и любопразньственых любовь к пению воздвиже...» (л. 591–600); «В той же день. Слово 2-е. Введение в церковь святыа Богородица, триех лет сущи», нач.: «Якоже пишет пророк Давид: Благо мне, яко смирил мя еси, да научюся оправданием твоим...» (л. 601–604 об.); «Георгия Ексарха. Слово 3-е похвално Пресвятеи Владычице нашеи Богородицы и Приснодевеи Марии, егда приведена бысть в церковь, трию лет сущи», нач.: «Добро нам вина началу пришедшее торжество показает добрых вхождениа...» (л. 604 об. – 614); «Иже во святых отца нашего Германа, патриарха Цариграда. Слово 4-е на Введение Святыя Богородица», нач.: «Се паки другии соборник и светел праздник...» (л. 614–618 об.); «Слово 5-е. Святаго отца нашего Евфимия инока на Введение в церковь Святыя Богородица», нач.: «Веселиа убо вся к божественыи соборник присночтом, собравшаяся насыщает от духовных сокровищь...» (л. 618 об. – 626); «Глава 48. Слово 1-е о целомудренеи Сусане, и о велицем пророце Данииле», нач.: «Бысть некыи муж, живыи в Вавилоне, именем Иоаким, от рода евреиска. Сей поят себе жену именем Сусану...» – Дан 13:1–64 (л. 626–629 об.); «Слово 2-е о Данииле пророце, како боги Вавилонскиа сокруши и змия умертви», нач.: «Сии Даниил, великии в пророцех, нареченныи и любим бяше Вавилоньскыми цари Навходоносором и Валтасаром и Дарием и Киром Персянином...» – ВМЧ, 17 декабря (л. 629– 629 об.); «Глава 49. В неделю пред Рождеством Христовым. Слово похвално святым отцем», нач.: «Господь Бог наш и Владыка, и вся от небытия в бытие приведыи...» (л. 631–632 об.); «Глава 50. Иже во святых отца нашего Кирила, архиепископа Иерусалимскаго. Поучение в предпраздьньство Рождеству Господа нашего Исуса Христа. О воплощении Исайи. Приложи Господь глаголати ко Ахазу, глаголя: Проси себе знамениа, таже: Се Девая во чреве приимет и родит Сына, и нарекут имя Ему Еммануил», нач.: «Чистотнии съвскормленици и целомудриа ученици...» (л. 633–643 об.); «Глава 51. В навечерие Рождеству Господа нашего Исуса Христа, Сына Божия Единороднаго, иже от Отца рождена прежде всех век, Им же вся быша. Поучение иже во святых отца нашего Кирила, архиепископа Иерусалимъскаго, от Еврейскаго послания: многочастне и многоразличне древле Бог глагола ко отцем пророкы, на последок же днии сих глагола нам Сыном», нач.: «Якоже убо въ Исуса Христа надеемся...» (л. 643 об. – 652); «Глава 52. Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Констянтина града Златаустаго. Слово 1-е на Рождество Господа нашего Исуса Христа», нач.: «Христу, праведному солнцу, днесь от Девы Пречистыя восиявшу, тма нечестивых отбеже...» (л. 652 об. – 655 об.); «Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Констянтина града Златаустаго. Слово 2-е на Рождество Господа нашего Исуса Христа», нач.: «Что сие днесь знамение порицанию вижду...» (л. 655 об. – 658 об.); «Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Констянтина града Златаустаго. Слово 3-е на Рождество Господа Бога и Спаса нашего Исуса Христа», нач.: «Ныне моего естества обетшанию обновление приходит...» (л. 658 об. – 664); «Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Констянтина града Златаустаго. Слово 4-е на Рождество Господа нашего Исуса Христа», нач.: «Начало радостию и веселия духовнаго трапезу хощу представити...» (л. 664–668); «Слово 5-е на Рождество Христово о пришествии волхвов», нач.: «Господу нашему Исусу Христу рождьшуся от Пречистыя Девица в Вифлеоме Иудейстем, во дни Ирода царя, в лето 5-тысячное и пятисотное месяца декамбриа в 25 день...» (л. 668–674 об.); «Слово 6-е. Иже во святых отца нашего Василиа Великаго, архиепископа Кесариа Кападокиискыя, Беседа на Рождество Христово», нач.: «Христово Рождество, иже убо свое и первое и особное...» (л. 674 об. – 681); «Слово 7-е. Сказание Афродитиана о бывшем чюдеси в Персьтеи земли», нач.: «От перс уведен бысть Христос исперва, не утаит бо ся в них ничтоже сущих книгчии...» – апокриф «Сказание Афродитиана» [Тихонравов, т. 2, с. 1–4] (л. 681–684 об.); «Канон на Рождество Христово. Творение кир Козмы, истолкован от пророческих речений и от (а)постольскых предании. Глас 1» – сочинение Козьмы Иерусалимского (л. 685–695); «Глава 53. На собор Пресвятей Богородице. Иже во святых отца нашего Епифания, архиепископа бывшаго в Кипре. Похвала о Святей Богородице и о Воплощении Господа нашего Исуса Христа», нач.: «Сияющия светлыя Богородица заря велиа...» (л. 695–701); «Глава 54. Иже во святых отца нашего Кирила, архиепископа Иерусалимъскаго. В предпраздньство святых Богоявлении, от еже к Кориньфом посланиа: Или не разумеете яко елици крестихомся во Христа Исуса в смерть его крестихомся, спогребохомся с ним крещением, и прочая», нач.: «Веселитеся небеса, и радуися земле, хотящих иссопом окроплятися и очищатися иссопом разумным...» (л. 701–706 об.); «Глава 55. Иоанн Златоуст. Слово на Просвещение Господа Бога и Спаса нашего Исуса Христа», нач.: «Христос Господь Свет великыи в сей светлый день пришел есть ко Иердану... » (л. 707–711 об.); «Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Констянтина града Златаустаго. Слово на Богоявление Господне», нач.: «Днесь Спас миру, днесь восклонение главе и поновление нашему спасению...» (л. 712–716); «Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Констянтина града Златаустаго. Слово на Святое Господне Крещение и еже о верных в взятии святаго комканиа пребывати и общую молитву последнюю творити в церкви, и на Июду предателя», нач.: «Вси вы в радость днесь, аз же един пекуся, егда бо в море се призрю духовное богатьство...» (л. 716–723); «Иже во святых отца нашего Иванна, архиепископа Констянтина града Златаустаго, на Святая Богоявления», нач.: «Да отверзаются всяка уста днесь к богословию, и да воспоет всяко слово, иже с небесе восиявшаго Божия Слова...» (л. 724–729); «Иулиа епископа Тавиискаго. Слово на Святое Богоявление Господа нашего Исуса Христа», нач.: «Иже зданию владыка от ядр нам отчьскых...» (л. 729 об. – 735 об.); «Иже во святых отца нашего Иоанна Златаустаго, патриарха Цариграда. Слово на Богоявление», нач.: «Источник еуангельских учении отверсти имат потокы, аще кто жаждет и пиет от источника...» (л. 735 об. – 738 об.); толковый «Канон на Крещение. Глас 2» – сочинение Козьмы Иерусалимского (л. 738 об. – 744 об.); «Глава 56. Иже во святых отца нашего Кирила, архиепископа Иерусалимъскаго. Слово на Сретение Господне», нач.: «Радуися зело, дщи Сионова, проповедуй, дщи Иерусалима...» (л. 745– 748); «Месяца февруариа в 2 (день). Омилиана Ипопантия. Слово на Сретение Господа нашего Исуса Христа, того да бо есть Симион срел Христа, в церковь носима Материю Своею», нач.: «Господь и Бог наш Исус Христос, всяческы промышляа и сматряя спасениа рода человеча...» (л. 748–752 об.); «Иже во святых отца нашего Афонасиа Великаго, архиепископа Александрьскаго. Слово на Сретение Господа Бога и Спаса нашего Исуса Христа», нач.: «Иже настоящаго торжества евангельская труба да оглашает...» (л. 752 об. – 764 об.); «Месяца февраля в 2 день. Иже во святых отца нашего Тимофея, прозвитера Иерусалимскаго. о пророце Симионе и еже: ныне отпущаеши раба своего, Владыко», нач.: «Се, возлюблении, ныне нам почтенаго в Луцине Симиона...» (л. 764 об. – 768 об.); «Аврамия, архиепископа Ефесскаго. Слово на Сретение Господа нашего Исуса Христа», нач.: «Елма словеса на концы третьяго Псалма, глаголюща: Господи, спасение и на людех Твоих благословение Твое...» (л. 768 об. – 772 об.); «Канон Внесению в церковь Господа нашего Исуса Христа. Глас 3», с толкованиями (л. 773–779 об.).
    Записи и владельческие пометы отсутствуют.
    Сохранность. Сшивка блока нарушена, л. 425, 720–721, 682–683 выпадают из переплета. На листах пятна от капель воска, в конце книги –