Свято-Троицкая Сергиева Лавра

Ф.98 №160. Патерик Скитский

  • Рубрика: Собрание рукописных книг Е.Е. Егорова (XIV–XIX вв.)
  • Дата: Кон. XV в.
  • Кол-во листов: 249 л.
  • Примечания: Датировка. Кон. XV в. Вод. зн.: Змея с короной на голове, три типологически близких вида, различающиеся расположением линий пантюзо (первый вид: см. л. 11 – подобный: Briquet, № 13741 – 1493 г.; типа: Лихачев, № 3977 – 1491 г.; два других вида, см. л. 3, 77 – в справочниках не выявлены).
    Блок. 249 л. 1˚ (25,5–9 × 19).
    Письмо. Полуустав одного (вариативного) почерка.
    Переплет. XIX в. Доски в тисненой коже; верхняя застежка утрачена. Верхний край корешка надорван по сгибам.
    Художественные особенности. Инициалы киноварные, некоторые украшены стилизованной растительностью.
    Содержание. Патерик Скитский, без оглавления, загл.: «Книгы Патерик», ниже через две чистые строки: «Книгы нарицаемыа Патерик, в них же повести и житиа святых отец» (см.: Федер В.Р. Сведения о славянских переводных Патериках // Методические рекомендации по описанию славянорусских рукописей для Сводного каталога рукописей, хранящихся в СССР. Москва, 1976. Вып. 2. Ч. 1. С. 214–215). Имеет 33 главы: «Слово 1. Како безмолвиа съ всяцем тщанием искати», нач.: «Рече авва Антонеи: Якоже рыби медляще на сусе умирають...» (л. 1); «Слово 2. О умилении», нач.: «Глаголаху о отци Арсении, яко вся лета живота своего седяше над делом руку своею...» (л. 3 об.), «Слово 3. О печали», нач.: «Горе души съгрешающи по святем крещении...» (л. 5); «Слово 4. О смирении», нач.: «Отец етер, седяше в луце моря блаженаго Антониа, обон пол прибоища...» (л. 9); «Слово 5. О пощении, яко не токмо от брашна ли от беседы не достоить приимати его, но и о видениа и от прочих душевных подвизании», нач.: «Братиа приидоша к отцю Антонью от скита и влезше в корабль...» (л. 18 об. – 19); «Слово 6. Повести различны к утвержению въстающим на ны бранем от любодеяниа», нач.: «Рече авва Антонеи: помышляю, яко тело имать движениа...» (л. 28); «Слово 7. О седении в келии и о деле ручнемь повести различны, к памяти мужеству учащи нас», нач.: «Святыи Антонеи, седя иногда в пустыни, во уныньи бысть...» (л. 40 об.); «Слово 8. Яко не подобаеть снискати имениа и от лихоиманиа хранитися», нач.: «Брат отрекся простаго житиа, и раздаав все имение свое нищим...» (л. 45 об.); «Яко не подобаеть дел своих пред человекы творити», нач.: «Слышав Антонеи о едином юноши мнисе, сътворившем знамение на пути...» (л. 58 об.); «Слово, яко подобаеть хранитися и ни единого же осужати», нач.: «Съгрешь брат отлучен бысть попом церьковным, и въстав же отец Висарион...» (л. 63); «Повести различных святых отец», нач.: «Глаголаше авва Амон, яко: приидохове аз же и отец Виким к авве Ахиле...» (л. 66); «Повести старец и наказаниа святых отец на преспеание конечнее», нач.: «Въпроси некто отца Антония, глаголя: что, съхранив, Богу угожю...» (л. 76); «Почто посягшим убо мног успех даеть, [...] же не покоаеть от трудов», нач.: «Посягшии убо толико утвержение даеть, якоже хотящю единому не лишатися тема себе...» (л. 100); «Почто, аще честен брак, алчющаа учить Павел съвокуплении убегати», нач.: «Достоино испытати ино что, убо аще честен брак и ложе не сквернено...» (л. 101); «От третиагонадесять словеси от поучениа, в немъже глаголеть, еже не богатети лихо», нач.: «Да тем убо того не отсече единою, ни еже без ума принуди...» (л. 102); «Святого Евсевиа слово», нач.: «Тако убо всякои плоти естество и образ пръстънаго человека, реку же телолюбцю и по плоти живущему...» (л. 102 об.); «Яко подобаеть добру быти о всем», нач.: «Брат въпроси отца Арсениа слышавти от него слово, рече же ему старец: елика ти сила есть подвигнися...» (л. 126); «Яко подобаеть воину молитися с бодростью», нач.: «Глаголаху о отци Арсении, яко вечер в суботу свитающи недели...» (л. 134); «Яко подобаеть странникы приимати (и) миловати с кротостию», нач.: «Идоша иногда етери от отец к отцю Иосифу...» (л. 136 об.); «О смиреннеи мудрости», нач.: «Авва Афонии труждься к глубине божествениих судеб...» (л. 146 об.); «Яко подобаеть терпети обиду», нач.: «Глаголаху братиа о отци Геладии, яко имеаше сии книгы кожаныа, достоины суща 16 златиц, имеаше же Ветхыи закон и Новыи весь...» (л. 161 об.); «О прозорливых», нач.: «Отцю Антонию авися в пустыни яко есть подобен тебе учением врач...» (л. 170); «О творящих знамения», нач.: «Глаголаше авва Дул, ученик отца Висариона, яко: идущим нам при мори...» (л. 185 об.); «О житии добре различне святым», нач.: «Поведа авва Дул, глаголя: яко исходя иногда в пустыню, аз же и отец мои Висарион...» (л. 190 об.); «Прощениа състаревшихся постник», нач.: «Въпрошен бысть старец, какому убо подобаеть быти мниху...» (л. 198 об.); «От исправлениа святых отец», нач.: «Ошелници иногда мудрии святии духовнии 12 числом събрашася въкупе...» (л. 200); «Заповеди святаго отца Стефана числом 12», нач.: «1. Не имеи дружбы с женою, да не сгориши огнем еа...» (л. 205); «Слово святого Ефрема Сирина о пользе души и о смирении души», нач.: «Да есте ведущи, възлюблении, яко вси нрави сами съдръжатся съуз любве духовнеи...» (л. 205–214); «Слово святого отца Макариа о умилении», нач.: «Велиа благодать Божиа умиление на съгрешающаа...» (л. 214–215); «Калугера Моисеа заповеди», нач.: «Седмь начаток словесных пусти черноризец Моиси...» (л. 215); «О нравех добрых и злых», нач.: «Страх Божии отгонить вся злобы...» (л. 216 об.); «Слово Иоанна Златоустаго к единому, просиявшю у него, пустити ему правило духовнаго учениа на пользу самому и сущим с ним братии», нач.: «Понеже писал ми еси, възлюблены брате, да предам ти дело постное...» (л. 217 об. – 225); [«О воздержании и алчбе»], нач.: «Принесоша иногда в скит зелие и тыкви...» (л. 225). Многие из слов находят соответствие с пергаменным Скитским Патериком кон. XIV – нач. XV в. из собрания Троице-Сергиевой лавры (РГБ. Ф. 304/I. № 37), однако порядок глав в рукописях имеет существенные различия.
    Записи и владельческие пометы. На нижнем поле л. 1 остатки стертой надписи (полууставом, серыми чернилами): «Книга... монастыря» (последнее слово под печатью ОР РГБ; чтение в УФ-лучах). На обороте верхней крышки старые номера (карандаш): «15», на наклейке – «2»; на обороте нижней крышки номер книги по каталогу Е.Е. Егорова: «№=662».
    Сохранность. На листах пятна от капель воска, во второй половине рукописи – следы воздействия влаги. Часть листов подклеены в местах разрывов и у корешка, на л. 198 – с закрытием части текста