Свято-Троицкая Сергиева Лавра

Ф.98 №16. Поучения преп. Феодора Студита.

  • Рубрика: Собрание рукописных книг Е.Е. Егорова (XIV–XIX вв.)
  • Дата: Трет. четв. XVII в.
  • Кол-во листов: 104 л.
  • Примечания: Датировка. Трет. четв. XVII в. Вод. зн.: 1) Герб семи провинций (подобный: Дианова, Костюхина, № 870 – 1660, 1666 гг.); 2) Шут семизубцовый с контрамаркой «MG» (см. л. 40, 41, 49, 50 – подобный: Дианова, «Голова шута», № 407, 408, 409 – 1664–1667 гг., но у знака в альбоме нет контрамарки).
    Блок
    . 104 л. (I–II + 102 л.); л. I–II, 102 – защитные. 1°(32,0 × 20,3).
    Письмо. Полуустав одного почерка.
    Переплет. Трет. четв. XVII в. (современен рукописи). Доски в тисненой коже, застежки утрачены. Кожа сильно потерта, на корешке без краев. На верхней крышке остатки бумажной наклейки.
    Художественные особенности. На л. 50, 87, 101 об. концовки плетеного орнамента (перо, чернила). Инициалы киноварные, украшенные стилизованной растительностью. Вязь в заголовках. На л. 1 оставлены пять чистых строк для заставки.
    Содержание. Поучения Феодора Студита общие инокам и на праздники годового триодного цикла; загл.: «Месяца сентября в 1 день начаток новому лету. Преподобнаго отца нашего Феодора, игумена Студийскаго, поучения в святые недели, в среды же и в пятки, и в великие праздники». В составе первой (общей) части: «О неизреченнем даре Божии и еже коего любви, и мерзости дияволи, и о смиренномудрии. Слово 1», нач.: «Братия и отцы, начало лета прииде ныне, Дух Господень на мне, егоже ради помаза мя...» (л. 1–2 об.); «В неделю 1-ю. Еже не износити терния страстей и волчца, но приносити добродетелныя плоды. Слово 2», нач.: «Братия и отцы, что реку или что возглаголю дивная от святых реченных...» (л. 2 об. – 4); «В неделю 2-ю. О любви игуменове, и не ходити в суетная жития, и не потязатися к лютейшим. Слово 3», нач.: «Братия и отцы, желанием вам беседую неотнюдьже, ли аще и нужа есть беседовати...» (л. 4–5 об.); «На Воздвижение Честнаго и Животворящаго Креста Господня о не вводити себе в страсти безчестия, ни нарицати сладце быти сласти. Слово 4», нач.: «Братия и отцы, радостию радуемся, егда прииде праздник Владычныи...» (л. 5 об. – 7 об.); «О еже очищати себе от всякия скверны благаго ради покаяния. Слово 5», нач.: «Братия и отцы, оскорбляет вас рана ноги моея...» (л. 7 об. – 8 об.); «Благодарение о доволе приимати нам приходящую братию. Слово 6», нач.: «Братия и отцы, благодарити подобает Бога, якоже нам творит благая вся...» (л. 8 об. – 10); «Еже о духовном семени и о бдении Божественнаго поучения. Слово 7», нач.: «Братия и отцы, сие время сеятве есть вещественым семенем пшеницы...» (л. 10–11); «О еже не всуе и туне изнуряти житие наше, и яко сон и сень суть нынешняя к будущем. Слово 8», нач.: «Братия и отцы, земля убо единою лета сеема, годишные плоды подавает...» (л. 11–13); «Яко подобает не дати вины хотящим вины, и еже подвизатися на страсти. Слово 9», нач.: «Братия и отцы, к пришедшим к нам скорбным благовременно есть апостольски рещи...» (л. 13–14); «Поучение еже бежати о погыбельныя сласти. Слово 10», нач.: «Братия и отцы, колик подвиг имат учитель о ученицех...» (л. 14–15); «О благодарении и о поклонении честных икон, и исповедание брата нашего Фаддея. Слово 11», нач.: «Братия и отцы, многи нам образы дал есть Бог делати спасение наше...» (л. 15–16 об.); «О неизреченной милости Владыки Христа и о утверждении по Бозе непорочнаго жития Павла Исповедника. Слово 12», нач.: «Братия и отцы, много убо есть о нас и неизреченно Господа нашего Исуса Христа человеколюбие...» (л. 16 об. – 18 об.); «Месяца ноября в 13 день преподобнаго отца нашего Феодора, игумена студийскаго, память о будущем Суде. Слово 13», нач.: «Братия и отцы, яко немощен бех, и паки вашими молитвами исцели мя Бог...» (л. 18 об. – 20 об.); «О памяти смертной и о Страшном суде и о памяти святаго и преподобнаго отца нашего Платона. Слово 14», нач.: «Братия и отцы, вчера сотворихом память блаженнаго отца нашего Платона...» (л. 20 об. – 21 об.); «О благодарении и не ослаблятися в скорбех и бедах. Слово 15», нач.: «Братия и отцы, в трех сих летех ново некое живем житие...» (л. 21 об. – 23); «О еже не имети стяжания и не единому жити. Слово 16», нач.: «Братия и отцы, велико дарование дал есть нам Бог...» (л. 23–24); «О ждешнем житии и в царствии небеснем покой. Слово 17», нач.: «Братия и отцы, се преходим от лета в лето, и от времени въ время...» (л. 24–25 об.); «О памяти смерьтней. Слово 18», нач.: «Братия и отцы, ничтоже есть полезнее нашей души...» (л. 25 об. – 27); «Яко подобает с помыслом и волею делати спасение наше. Слово 19», нач.: «Братия и отцы, время есть всякому делу...» (л. 27–28); «Яко не подобает отверзати двери дияволу приятием неприязных помышлений. Слово 20», нач.: «Братия и отцы, не без труда вам глаголю малыя сия и смиреныя глаголы...» (л. 28–29 об.); «Яко подобает бодрено супротивитися на брань к немощным демоном. Слово 21», нач.: «Братия и отцы, почто сумнимся, или что збудется о глаголанных...» (л. 29 об. – 31); «Яко не подобает нам размышляти во ополчение гонению, но к Богу возносити моления. Слово 22», нач.: «Братия и отцы, ибо желание ваше и моление иже к Богу...» (л. 31–32 об.); «О чистоте и о девьстве и воз(в)ращение брата Мемнона. Слово 23», нач.: «Братия и отцы, на поприще текуще, единою в лете текут...» (л. 32 об. – 34); «О сладостех плотьских и преобразившихся, покаянием возвратившихся. Слово 24», нач.: «Братия и отцы, ни едина есть препона спастися хотящему...» (л. 34–35); «О мнящихся, яко велико есть во общем житии, радостным же сущим за надежу небесную. Слово 25», нач.: «Братия и отцы, яко убо мнишеское житие тесно есть и скорбно...» (л. 35–36 об.); «О еже благоволно имети нам постное наше житие. Слово 26», нач.: «Братия и отцы, се Богоявление приближается и радостный день при вратех...» (л. 36 об. – 38); «О тесном и скорбном пути и благой надежи Вечнаго живота. Слово 27», нач.: «Братия и отцы, всяк шествуя путь долг же и жесток...» (л. 38–40); «О отходе брата Картерия, и поучение, еже жити вкупе. Слово 28», нач.: «Братия и отцы, множицею беседующу ми вам, мняшемися непотребно есть беседовати...» (л. 40–41 об.); «О утверженым быти во исповедание нашем и о брате Феодуле. Слово 29», нач.: «Братия и отцы, и в прежних летех николиже сице, якоже в нынешнем времени праздновахом... » (л. 41 об. – 43 об.); «Яко жити нам во обновление жизни, якоже и о святой скиме заповедани есмы. Слово 30», нач.: «Братия и отцы, имже образом алчюще желаем ясти...» (л. 43 об. – 45); «Яко не подобает праздновати в шеме и пияньстве, но о памяти смертной. Слово 31», нач.: «Братия и отцы, праздници преидоша Богоявления, в нихже сподобихомся праздновати...» (л. 45–46 об.); «На память великаго Антония о благодеянии благодатнаго. Слово 32», нач.: «Братия и отцы, присно благодеяний Божиих приемши, присно благодарити Его подобает...» (л. 46 об. – 48); «Уподоблятися нам житию святых отец и пребывати, в он же зван есть от Бога. Слово 33», нач.: «Братия и отцы, чтением взираем на жития святых отец наших...» (л. 48–50). Вторая (триодная) часть включает 23 поучения на Великий пост (с недели мясопустной до Страстного пятка) (л. 50 об. – 87) и 8 слов на цветную Триодь (с недели второй по Пасхе по неделю всех святых) (л. 88–101 об.). Большинство слов этой части находит соответствие с рукописью: «Сборник слов Феодора Студита» (РГБ. Ф. 173/I. № 51) кон. XVI в., кроме статей: «В неделю о блудном сыне о благодати покаяния и о пользе духовней. Притча от Евангелия, толкование святаго Григория, папы Римскаго», нач.: «Возлюблении, послушайте самого Христа, о покаянии глаголюща притчю...» (л. 52 об. – 54); «В среду второй недели поста о утешении и восходе святаго поста, и о Втором Пришествии», нач.: «Отцы мои и братие и чада, не тако о вас есть глаголати ныне, якоже древле во пророцех...» (л. 60–62 об.); «В пяток 2(-й) недели поста слово о воздержании и о смиренномудрии», нач.: «Отцы и братие, колико добро воздержание...» (л. 62 об. – 64 об.); «Преподобнаго отца нашего Феодора Студита в неделю 2 святаго и великаго поста о еже кротко и удобно совершати нам дни пощения в надежди бесконечныя жизни», нач.: «Братие и отцы, добро есть пост, аще имать образы своя еже есть мирно, кротко...» (л. 64 об. – 65); «В среду (3-й) недели поста еже не приимати совета злонравныя змия, но огребатися от козни ея исповеданием», нач.: «Отцы и братие и чада, мати любит своя чада воскормити, естеством бо суть вкупе на своя чада приходит...» (л. 65 об. – 67 об.); «В пяток (3-й) недели поста, яко подобает тщатися нам и мужатися к духовному нашему подвигу, яко да восприимем терпением венца», нач.: «Братия моя и отцы и чада, добро есть благодеяния Божия не таити, но возвещати...» (л. 67 об. – 69 об.); «В среду 5-й недели Святаго поста слово о утешении, како противитися и победити козни дияволя, яко много нам подобает воспрянути на всяк день», нач.: «Отцы мои и братие, слышу, просите смиренаго моего словесе...» (л. 75–77); «В среду шестыя недели Святаго Великаго поста преподобнаго отца нашего Феодора Студита слово о страсти Господа нашего Владыки Исуса Христа», нач.: «Братие и отцы, повсегда убо Господа нашего Исуса Христа страсти поминаем...» (л. 79 об. – 81).
    Записи и владельческие пометы. На л. II приписка (гражданским письмом XIX в.): «Читана въся книга от доски до доски». На обороте нижней крышки переплета номер книги по каталогу Е.Е. Егорова: «№=1002».
    Сохранность. На верхних полях листов следы воздействия влаги. Л. I отстает от переплета, разорван в середине (от корешка), загрязнен и замят; л. 102 порван (с утратами бумаги) у корешка и на верхнем крае.