Примечания: Полуустав, в четверть, первые ветхи. В Измарагде 112 глав; начальных 15 и нескольких в средине, по причине утраты листов, недостает. л. 1 об. Глава 16. О знамениих последняго времени. Нач. Якоже рече Господь: зряще солнца и луны изменяемы, Моего чайте пришествия.
л. 3. Глава 17. О казнех бывших от Господа на Египта. Нач. Пусти Бог на Фараона 10 казней.
л. 3 об. Глава 18. О наказании Господни грех ради наших. Нач. Разумейте, братия, силу Божию и гнев Божий, бывший на град Иерусалим.
л. 4. Глава 19. Слово о молитве св. отца Макария. Нач. Вопросиша отца Макария неции глаголюще: научи нас, како подобает молитися?
л. 4 об. Глава 20. Слово о вразех, кто суть врази наши. Нач. Первый враг обьядение, 2-й опивание. Потом: А суть добродетели.
л. 5. Глава 21. Слово Иоанна Златоустаго, како живущии в миру с женою и детми спасаются. Нач. Слышах некия мирьския, лениво живуще и глаголавша ко мне.
л. 6 об. Глава 22. Повесть Ангелова, истолкована св. Васильем. Нач. Ангел Господень написуеть слово от Господа ко мнящимся христьяном. Окончания сей и начала 23 главы, по причине утраты листов, недостает. После л. 6 пришиты 4 белых.
л. 7 об. Глава 24. Слово от Патерика. Нач. Вопрошен бысть старець, како обрящу Господа?
л. 8. Глава 25. О видении царя Фараона египетскаго. Нач. Рече царь Фараон о сне своем пред Иосифом и предо всеми бояры своими: мняхся стояти на брезе у реки.
л. 9. Глава 26. О десяти слов, написанных на скрижалих каменных Богом Моисиови. Нач. Аз есмь Господь Бог Твой, изведый тя от земля египетьская.
л. 9 об. Глава 27. О двоюнадесять друзех. Нач. Сих добрых другов крепко да ся держить всяк человек.
л. 10. Глава 28. Слово о жене убиенней от мужа. Нач. Некий инок поведа нам, яко в кипрьском острове есть монастырь, глаголемый Странноприимница.
л. 11. Глава 29. Слово о покаяние некоего епископа, слово полезное зело. Нач. Бе некто епископ зело боголюбив, елико свершено быти о нем слово Господне, еже о Иове реченое.
л. 12 об. Глава 30. Слово Апостола толкования. Нач. Апостол рече: братье, возмогайте о Господе и в державе крепости Его, облечитеся во вся оружия Божия.
л. 13. Глава 31. Слово препод. отца нашего Дорофея. Нач. Помяни, чядо, рекшаго, яко мнозими скорбьми подобает нам внити в царство небесное.
л. 14. Глава 32. От Старьчьства, слово душеполезно. Нач. Приидохом иногда к старцю любомудреному и по молитве сиде старьць молча.
л. 15. Глава 33. О теле Христове, како приемълють. Нач. Бе епископ прозорливый Духом Св. приходящим приимати тело Христово.
л. 16. Глава 34. Сказание о молитве. Нач. Господи Исусе Христе Сыне Божий помилуй мя грешнаго.
л. 16. Глава 35. Слово Иоанна Златоустаго о исходе души. См. Измарагд № 202 гл. 11. л. 18. Глава 36. Слово св. Апостол и св. Отец, како подобает жити крестьяном. Там же гл. 6. л. 19 об. Глава 37. Слово Иоанна Златоустаго о глаголющих, яко несть мощно спастися в миру. Там же гл. 7.
л. 20 об. Глава 38. Тогоже Слово о играх и плясаниих. Там же гл. 12.
л. 22. Глава 39. Тогоже Слово: егоже любить Господь, того накажеть и кажеть. Там же гл. 14.
л. 24. Глава 40. Тогоже слово о самовластии. Там же гл. 15.
л. 25 об. Глава 41. Тогоже слово о зависти. Там же гл. 16.
л. 27. Глава 42. Слово Анастасия, игумена синайскаго, еже не осужати. Там же гл. 17. л. 29. Глава 43. Слово Иоанна Златоустаго о творящих многа злая и неприемлющих зде бед. Там же гл. 25.
л. 30 об. Глава 44. Слово Антиоха великаго, како блюстися достоит злых жен безумных. Там же гл. 26.
л. 32. Глава 45. Притьча о богатых, от болгарьскых книг. Там же гл. 29.
л. 34. Глава 46. Слово св. Ефрема о суде и о покаянии. Там же гл. 30.
л. 35 об. Глава 47. Слово Иоанна Златоустаго, како востаяти в нощи молитися. Там же гл. 31.
л. 37 об. Глава 48. Слово св. Нифонта о оскушении Божии. Там же гл. 32.
л. 39. Глава 49. Тогоже Слово о русалиях. Там же гл. 33.
л. 41. Глава 50. Слово Иоанна Златоустаго о кротости. Там же гл. 37.
л. 42. Глава 51. Слово от Патерика, яко недостоит отъити от церкви, егда поють. Там же гл. 38.
л. 44. Глава 52. Слово св. Отець, како подобает чтити родители своя. Там же гл. 55. л. 45. Глава 53. Слово Иоанна Златоустаго, яко не подобаеть веры няти оклеветающим. Там же гл. 46.
л. 47. Глава 54. Притча св. Варлама о трех друзех. Там же гл. 47.
л. 49. Глава 55. Поучение св. Василья к ленивым иже не делають и похвала делателем. Там же гл. 48.
л. 50 об. Глава 56. Слово Иоанна Златоустаго о терпении и благохвалении, да немного о умръших плачем, без конца. Там же гл. 58. На месте утраченых листов пришиты 16 белых.
л. 51 об. Глава 63. Слово о умирающих внезапу, о утопающих. Там же гл. 81.
л. 53. Глава 64. Слово блаженнаго Евсевия архиепископа. Там же гл. 82.
л. 55 об. Глава 65. Слово св. Ефрема о мятеже жития. Там же гл. 89.
л. 56. Глава 66. Воспрос о помыслех бывающих и несоверьшающих. Нач. Сему подобно есть, аще виноград кто узрит.
л. 57. Глава 67. Тогоже Слово о отрицании еже при св. крещении и о обещании Христове и о втором пришествии. Там же.
л. 65 об. Глава 68. Слово о злотом кузнеци, иже молитвою сотвори въздвигнутися горе воврещися в Нил реку. Нач. В Александреи египетестей беяше некий злату кузнець, славен зело во всем граде том.
л. 69 об. Глава 69. Слово Иоанна Златоустаго о казнех Божиих на ны. Там же гл. 91. л. 74. Глава 70. Слово св. отца Семиона, епископа месопотамска, како боятися смерьти. Там же гл. 96.
л. 77. Глава 71. Слово о погребаемых во церкви. Там же гл. 97.
л. 79. Глава 72. Слово о кладущихся в церкви. Там же гл. 98.
л. 80. Глава 73. Сказание притча сея, еже рече о составе тела человечя. Там же гл. 99. л. 80 об. Глава 74. Слово о старци, иже молитвою дождь с небесе сведе. Там же гл. 102. л. 82 об. Глава 75. Слово св. Григория Двоесловца. Там же гл. 103.
л. 84. Глава 76. Поучение Василия Великаго, без конца. Там же гл. 104. После л. 84 пришиты 7 листов белых вместо утраченных. л. 86 об. Глава 82. Слово св. Кирила о первозданнем Адаме. Там же гл. 114.
л. 88 об. Глава 83. Слово Иоанна Златоустаго о св. посте. Там же гл. 117. л. 91. Глава 84. Слово о видении апостола Павла. Там же гл. 118. л. 93 об. Глава 85. Слово св. отца нашего Кирила о страсе Божии. Там же гл. 119.
л. 95. Глава 86. Слово св. Пахомия о среде и о пятку. Там же гл. 120. л. 97 об. Глава 87. Слово св. Отець, како жити крестьяном. Там же гл. 121.
л. 101 об. Глава 88. Слово Иоанна Златоустаго о Велицем посте и о Апостолскых. Там же гл. 124.
л. 103 об. Глава 89. Слово св. Апостол и св. Отец о Велицем посте и о Петрове и о Филипове. Там же гл. 125.
л. 110 об. Глава 90. Слово блаженнаго Евсевия, еже Бога хвалити болящему и о Иовле терпении. Там же гл. 128.
л. 116. Глава 91. Слово св. отца Кирила о исходе души и о 20 мытарств. Там же гл. 129. л. 125. Глава 92. Слово св. Отець о Тязиоте. Там же гл. 131.
л. 128. Глава 93. Слово о покаянии грешных. Там же гл. 136.
л. 130. Глава 94. Слово о некою двою суседу шевцу. Там же гл. 134.
л. 132 об. Глава 95. Слово св. Ефрема о коньчине мира и о покаянии. Там же гл. 142. л. 135 об. Глава 96. Слово о тативем слепце. Там же гл. 144.
л. 136 об. Глава 97. Слово св. Ефрема о казнех Божиих и о ратех. Там же гл. 148. л. 139 об. Глава 98. Послание некоего отца к духовному сыну. Там же гл. 149. л. 142. Глава 99. Слово Иоанна Златоустаго, в немьже притчею сказуеть, чему подобно есть житие се настоящее и како в нем лстимся. Христофора, патр. александрийскаго. Там же гл. 143.
л. 150. Глава 100. Слово от Патерика о некоем игумене. Там же гл. 158.
л. 152. Глава 101. Слово о некоем купце богобоязниве. Там же гл. 159.
л. 154. Глава 102. Слово св. Генадия патриарха Костянтинаграда о чтущих многия книги. Там же под гл. 165.
л. 155. Глава 103. Слово Феодоритово ко всем христианом. Нач. Сице благословити рукою и креститися: три персты равны имети вкупе по образу Троичьному.
л. 156. Глава 104. Слово, како достоит право креститися. Нач. Мнози неразумни человеци махающи по лицу своему творят крещащеся, а всуе тружающеся.
л. 156. Глава 105. Слово св. отца нашего Афонасия, архиеп. александрейскаго, о иконе Господа нашего Ис. Христа, истиннаго Бога нашего о бывшем чюдеси в Вируте граде. Нач. Воздвигните очи ума вашего и видите новый вид, иже бысть ныне предивное чюдо Божие.
л. 163. Глава 106. Чюдо св. Иоанна Богослова о Хинари и о Гусари. Нач. Есть градець мал, отстоящь Царяграда близ, в том бе детищь мал сиротою, именем Гусарь. См. пред. № 793 л. 190.
л. 165 об. Глава 107. Слово св. Иоанна Милостиваго. Нач. И се приидеть бес в дом Иоанна Милостиваго в образе нищаго.
л. 166. Глава 108. Слово о магистримиане, иже срачицею покры мертва лежаща на пути. Нач. Бе некто, магимистриан именем, пущен бысть послом от царя.
л. 168. Глава 109. Слово о Костянтине цари, како с небесе беседова с Касияном пустынником. Се слышав Иоанн Колов и въписа слышащим ползы ради. См. № 776 л. 225. л. 170. Глава 110. Слово Иоанна Златаустаго и уставление последняго времени. Нач. Слышасте ли, братие, самого Господа нашего Ис. Христа, глаголюща в Евангелии. Серапиона епископа владимирскаго. См. № 768 л. 245.
л. 172 об. Глава 111. Слово о Флавиане разбойнице. Нач. Близ града Египта монастырь женьскый бе на горе в пустынии, богат зело, ему же врата железная. Сл. № 648 л. 449. л. 175. Глава 112. Слово о некоем блуднице, иже милостыню творяше, а блуду не остася и до смерти. См. № 202 гл. 61.
л. 177. Оглавление (ХVІІ в.) статей одного из замечательных Сборника. См. № 227 л. 276. л. 179. В понеделник цветные недели. Св. Ефрема Сирина о втором пришествии Христове. Нач. И егда человеком лета реченная скончаются, приити имать Господь с небесе. (После л. 186 чит. 219–226, 187).
л. 187. Слово св. Паладия о вто(ром) пришествии, о страшном суде, о будущем веце, о умилении души. Нач. И ныне исповежься душе, и ныне умилися, и ныне восплачися. (После л. 218 чит. 227).
л. 227. Слово о Аврааме праведном. Нач. Авраам родися в 3000-ное лето и во 155 лето по Адаме, бяше сын единого верующаго в идолы.
л. 230. Слово о Мелхиседеце. Нач. Бяше наречется Мелхиседек безродителен и безсроден, възлюбленик Божий, и отец его нарицается Мелх и мати его зовется Салима.
л. 232 об. Слово о Авраме, како угости Святую Троицю. Нач. Авраам имеяше в сердци своем гостолюбъство и не хотяше ясти в дому своем дондеже не приидеть гость в дом его. См. выписку № 142 л. 82.
л. 237. Слово, како учаше Сара мужа своего Аврама. Нач. Рече Сарра ко Аврааму мужу своему: аз состарехся безчадна, но пойми робу нашу Агару.
л. 238 об. Слово, како хотяше Авраам заклати сына своего возлюбленнаго Исака. Нач. Тако сохрани Авраам сына своего Исаака от 80 лет и рече Господь Бог ко Аврааму.
л. 240. Слово св. Аврама праведнаго о смерти его, како прииде архангел ко Аврааму. Нач. Егда посла Господь архангела Михаила ко Аврааму и рече ему Господь: иди в дом Авраамов с радостию. См. № 730 л. 2.
л. 246. Слово о Псалтыри, како быша в мори. Нач. Написа псалтырь Давид царь, якоже обещя Богу, сотвори Псалом 345 и состави книгу.
л. 247. Слово св. славнаго великаго мученика Феодора Тирона. Нач. Во дни оны бысть при Костянтине цари обретеся воин красен видением и крепок умом зело и любовен царю Христов мученик избранный Феодор. Житие ложное. Срав. № 791 л. 221. л. 255. Слово евангелиста Иоанна Богослова Фео(ло)га на Преставление св. Богородица. Нач. Святей и преславной пречистой Богородице Приснодевеи Марии по обычаю на св. гроб Господа нашего Ис. Христа ходяща кадити.
л. 267. Слово Иоанна Златаустаго от пророчества Исаина о последнем времени, покающихъся евлогитех Патериму (вероятно вм. (eylógeson Páter). Нач. Кто недивитца, кто нечюдитца о сем веку, и како уставлена суть времена сиа!
л. 274 об. Указ, како Господь створи братство крестное. Нач. В то время беша царь, Семиклий имя ему, любя же речи о Христе слышати. Срав. № 769 л. 62 об. л. 277 об. Спрос св. Василиа о всем исправлении. Нач. Видех нечестиваго приходяща в церковь людей ради не осудять и поклоняшеся неволею.
л. 282. Слово св. отца нашего Иоанна Златоустаго, патриарха Константинаграда. Нач. Страшна и велия деяния хотящю вам исповедати яже о Спасе нашем Ис. Христе.
л. 292. В суботу цветную, похвала о четверодневном Лазаре. Нач. Се предтече светозарное торжество, Христова воскресения образ показая. См. № 793 л. 196. л. 296. Слово св. Иоанна Златаустаго о душевных исправлениих. Нач. Место осужденно не возлюбите, человек не гнушайтеся.
л. 302. Тогоже Слово о убогих и смиреных и о покаянии, еулогиисон деспота. Нач. Се возлюбиши и злато и сребро, видиши добыток телесный и лакомишися.
л. 305 об. Слово о двою разбойнику, како зачашася и како распяша их на пречистом древе Господа нашего Ис. Христа, по обе страны. Нач. Егда бысть рожество Господа нашего Ис. Христа, тогда Ирод изби младенца, искаша Господа нашего Ис. Христа.
л. 307 об. Указ о церквии за вся церковныа дары, въспросы и ответы. Нач. Рци ми, что есть епископ, и что ли есть поп, и что ли есть калугер, что ли есть диякон, что ли есть чтец?
л. 311 об. Слово о Адаме и Евзе, от зачала и совершения. Нач. Бяше Адам в раи преже согрешения и все имяше, якоже хотяше, и вся в воли его хожаху и летаху. Издано г. Тихонравовым в Пам. отр. русс. лит., I, 6–15.
л. 323 об. Слово Самоила пророка о Новоходоносори цари. Нач. Навуходоносору царю царствующи в Вавилоне во един от дний виде сон и забысть его каков бе.
л. 325. Слово, како осуди жена св. Ефрема. Нач. Ефрем бяше блаженый в пустыни и, яко прият благодать от Бога, возвысися в помысле своем о блаженом житии своем.
л. 326 об. Указ Господа нашего Ис. Христа, вопросы и ответы. Нач. Месяца марта в 16 день воскреси Бог друга своего Лазаря, мес. марта 18 день створи цветоносье. Напеч. в Пам. отр. лит. II, 445–448.
л. 330 об. Слово иже во святых отца нашего Григориа Богослова, избрание ко св. Василию. Нач. Въспр. Когда сотвори Бог Адама и в который день? Отв. Мес. марта (в) 25 день.
л. 335 об. Вопросы св. Ефрема о св. Василии о всем исправлении. Нач. В неделю сотвори Бог небо и землю, день и нощь и всю вселеную; в понеделник солнце и месяц створи и светила небесная; во вторник рай насади; в среду устави воду в меру; в четверток повеле, створишася вся скоты и гади, птица пернатыя; в пяток сотвори Адама рукою своею; в суботу дарова душю Адаму и оживи его. В числе вопросов и ответов встречается след. Егда приимает человек иноческий образ, что ради пременяют имя ему? Отв. Колико в миру сотворит, ангел не поминает тех, но кии грехи в том образе иноческом створит, и тех ангел пишет. Егда умирает человек, дьявол принесет ему, иже бе в миру створил, имя его писано. Ангел имя колугерьско показает и глаголет: не сего суть человека греси, сему есть имя ино, но не се есть, егоже ты глаголеши, и ищеши.
л. 341. Воспросы иже от Ма(т)фие Иоанна Златаустаго. Нач. Вопр. Рци ми, како есть земля? Отв. На четыре части Бог разделил землю; едину часть сотвори рай, другую часть сотвори людем седалище, отдели Бог седмую часть от рая, дал людем жити. Замечательны вопросы и ответы и под предъид. заглавиями, но особенно под сим последним. Для примера выписываем два: Вопр. Како в нощи заходит солнце и где есть? Отв. Егда зайдет солнце, тогда множества ангел вземлют его и приносят его ко престолу Господню и поют песнь немолъчную; на седмой песни отверзется престол Господень, – поют ангели песнь немолъчную, поймут ангели солнце и понесут на восток... Вопр. Что суть гром и что суть молния блистающася? Отв. Гром есть оружие ангельское, ангел Господень дьявола гонит, а молния суть одежда архангела Нафанаила (siс), и егда дождь идет, тогда дьявол станет пред дождем, да не градет на землю, того ради ангел Господень гонит того. Вопросы и ответы, начиная с обор. л. 335, изданы в Пам. отр. лит. II, 448–457. л. 344 об. Слово иже во святых отца нашего Иоанна Златаустаго, како зачахуса Павликине. Нач. Сотвори(ся) дьявол, яко един грамотник, велику лепоту имея, мудр и кроток, тихо глаголющи, прииде ко св. Василью (Великому). Любопытно.
л. 347. Слово св. апостола Фомы, како созда цареву полату во Индинеи (Индии). Нач. В то время, в неже бяше вси Апостоли во Иерусалиме и разделиша вся страны вселенныя и метнуша о сем жребий.
л. 355 об. Слово иже во святых отца нашего Иоанна Златаустаго, архиепискупа Костянтинаграда. Нач. Источник евангельским учением отверсти имать потоки, аще кто жажеть, да придет и пьет источника того.
л. 362. Надпись трудно разобрать. В оглавлении. Жалость праведнаго спания, како учеше жалости сына своего. Нач. Чадо мое милое, чадо мое сердечное, кости мои и тело от тела моего, надеяхся на жалость мою, и се понос нестерпимых безмерныя болести моя. Кажется, сочинение русское.
л. 370. Мес. августа в 6 день, Слово Иоанна Златаустаго на Преображение Господа нашего Ис. Христа. Нач. Господь перваго человека сотворив и в рай всели его, заповедавь ему, да спознает Содетеля и Владыку всяческим.
л. 381. Иже во святых отца нашего Епифаниа, архиеп. бывшаго в Кипре, похвала св. Марии Богородици, и о воплощении Господа нашего Ис. Христа. Нач. Сиающая светлыа Богородица заря велия и непостижимыя силы небеси и земля и всего мира.
л. 392. Мес. сентявриа 14 день, обретение честнаго Креста. Нач. Понеже убо Божиею благодатию дойдохом словом во светлый день празника нашего животворящаго креста.
л. 395 об. Слово еже како списася св. Евангелие. Нач. Егда распяша Господа нашего еже есть сице Ис. Христа, и поят Иоанн Богослов св. Богородицу в дом свой.
л. 396. Слово св. апостола Фомы, како воздвиже панагею. Нач. Егда бысть успение св. Богородици, тогда Ангели и Апостоли собрашася на облацех.
л. 397 об. Слово св. Григориа Богослова о Кресте чеснем Господа нашего Ис. Христа и о разбойнических крестех, како зачахуся. Нач. Адам бяше в доме пред дверми райскими, и егда приближися ему смерть, и возболе велми зело и воспроси сын его Сиф матери своеа.
л. 398 об. Слово о втором древе, на немже распятся разбойник. Нач. От того древа взят ангел Господень в раи и вложи в реку глаголемую Тигр.
л. 399. Указ о третьем древе, на немже распятся разбойник неправедный. Нач. От древа же того снеднаго, от негоже изгнан бысть Адам из раа, и егда бысть время потопа, тогда изнесе вода потопная от тогоже древа животворящего.
л. 399 об. Указ, како собрашася с честным древом во Ерусалим. Нач. Вся три древа суть, от негоже снеде Адам и изгнан бысть из раа по гласу Господню.
л. 403. Слово о главе Адамове, како бысть в корени. Нач. Глава же в корени древа лежаще и на краи Ерусалима, и неведяше ея никто, и изыде Соломон на лов.
л. 404. В четверг цветной недели. Слово сказано св. Иоанном Златоустом о сем стисе иже есть Отче нашь. Нач. Отца нарицаеши Бога, добре глаголеши, ибо есть Отец и Отец всем нам.
л. 408. Сия книга глаголемая Ефрем Сирин. Нач. Блажю вашу жизнь, о христолюбци, яко дерзновенна есть и окаю мою жизнь, яко непотребна есть. Следуют слова (числ. 31) от 58 до 90 в том же порядке, какой под № 7. л. 479. Мес. сентеврия в 20 день, (житие) св. мученика Еустафья и жены и чад его. См. № 786 л. 257.
л. 492. От седмаго Собора св. Отец на Ария. Нач. Богоизбранный же и праведный царь Костянтин, видев церковь Божью Арием возмятену, и добре опечалися.
л. 496 об. Св. отца нашего Евсевия, епископа александрейскаго, Слово о вшествии Ивана Предтечи в ад, о предании Христове, прочитаемо в великий четверток. См. № 793 л. 200.
л. 505 об. Слово иже во святых отца нашего Иванна Златаустаго на преславное воскресение тридневное Господа нашего Ис. Христа. Без конца.См. там же л. 221. Почерк конечных статей, начиная с л. 408, мелче и древнее предъидущих.
На обор. л. 369 полустертая подпись скорописью: Книга сия Измарагд Савина Демидова костромитина, а живет в Игнатове улице, а купил я Савин сей Измарагд у казанца у Ивана Семенова сына, лета 7090 (1582). Внизу л. 236–238 своеручныя подписи сих владельцов. На л. 380 скороп. почерком нач. ХVІІ века: Книга Ивана Павлова, вероятно слуги Троиц. Серг. монастыря