Рубрика: Рукописи хлопчато-бумажные. История Церкви и жития святых
Дата: 1493 г.
Кол-во листов: 166 л.
Примечания: Полуустав, переходящий в скоропись, в четверть.
л. 2. Оглавление, первый лист порожний. Заглавие: Сказание о егупетскых черноризцех.
л. 3 об. Глава 1. Нач. Благословен Бог, хотяй вся человекы спасти и на разум истине приити, еже и нас настави к Егупту.
л. 4 об. Глава 2. О черноризци Иоане пророце. Нач. Видех убо в пределех фиваидьсцех великаго и блаженнаго Иоанна, мужа свята по истине и удобродеанна.
л. 12 об. Глава 3. О черноризце Оре. Нач. Видехом и другаго мужа чюдесна в Фиваиде, Ор имя ему, отца в монастырех братиа тысящи.
л. 14. Глава 4. О черноризци. Нач. Видехом и другаго старца кротостию всем человеком удолея.
л. 14. Глава 5. О черноризци Феона. Нач. Видехом и иного недалече от града к пустыни, Феона именем, мужа свята.
л. 14 об. Глава 6. О черноризци Аполоне. Нач. Видехом и другаго мужа свята, именем Аполона, у Фиваиды, в пределех иерусалимьскых.
л. 22. Глава 7. О черноризци Амоне. Нач. Видехом в Фиваиде и другаго мужа, именем Амона, отца черноризцем трии тысущ.
л. 22. Глава 8. О черноризци Амуне. Нач. Идущим же нам по пустыни в полудне внезаапу видехом след велик змиев.
л. 23 об. Глава 9. О черноризци Копре прозвутере. Нач. Бяше же некто прозвутер облизу, имый ту монастырь в пустыни, Копр нарицаем, муж свят.
л. 23 об. Глава 10. О черноризци Патермуфии. Нач. Беаше бе некто отець преже нас, именем Патермуфий.
л. 27. Глава 11. О черноризьце Суре и Исаии и Павле. Нач. Черноризець Кур, иногда рече Исаиа и Павел, случися друг к другу.
л. 28. Глава 12. О черноризци Еллии. Нач. Другый же некто отець, Еллий нарицаем, издетска о трудех прилежа, многажды бо огнь в лоне ношааше.
л. 29 об. Глава 13. О Апеллии прозвутере. Нач. Видехом и другаго прозвутера в странах ахорейсках, именем Апелли, мужа праведна, и ковачь преже быв.
л. 30. Глава 14. О черноризци Иоане. Нач. Есть, рече, в пустыни сей брат наш Иоанн, юн же телом, всехь же нынешних черноризець добротами преходя.
л. 31. Глава 15. О черноризци Пафноте. Нач. Видехом и место Пафнотово, мужа велика и добра дела исполнен, иже преже малым временем скончася.
л. 33. Глава 16. О черноризци Питирионе. Нач. Видехомь же в Фиваиде гору высоку, к реце прилежащу, зело стенну и черноризца ту живуща вь пещерах, отець же беаше им, именем Питурион.
л. 33 об. Глава 17. О черноризци Евлоги прозвитери. Нач. Видехомь иного прозвутера, Евлогыа именем, иже егда приношааше даров, толико благодати взимааше разума, якоже комуждо приходящим нрава видети.
л. 33 об. Глава 18. О черноризци сущих в Нитрии. Нач. Внидохомь же и до Нитрии, идеже многыа и великыа черноризца видехом, домашняа и странникы друг друга добродеанием приемлюще.
л. 34. Глава 19. О черноризци Аполоне мученика диакона. Нач. Бысть же некто в Фиваиде черноризець, именем Аполоний, т многы силы в житии ему показа, бяше же и саном диакон.
л. 35. Глава 20. О черноризце Диоскоре прозвутере. Нач. Другаго же прозвутера видехом в Фиваиде, Диоскора именем, отца черноризцем стом.
л. 35. Глава 21. О черноризце Илии. Нач. Видехом и другаго прозвутера, в пустыни антинойску граду в Фиваиде, 110 лет.
л. 35 об. Глава 22. О черноризце Исидоре. Нач. Видехомь же в Фиваиде монастыря некоего Исидору некоему, велику стену камену утвръжену, тысящу черноризець утрь имуще.
л. 35 об. Глава 23. О черноризци Серапионе прозвитере. Нач. Видехом в странах Арсиноита прозвитера некоего, именем Серапиона, отца многым монастырем.
л. 36. Глава 24. О черноризци Амоне. Нач. Видехом же и отца некоего, Амона именем, изрядь келиа имый и двор и кладязь и прочая потребованиа.
л. 36 об. Глава 25. О Корнилии. Нач. Видехом же и другаго отца черноризца, Корнилии именем, в добре старости живый.
л. 36 об. Глава 26. О черноризци Евагрии. Нач. Видехомь же Евагриа мужа добра и хытра, иже помыслы можаше разлучити, от искушениа дело приим.
л. 36 об. Глава 27. О Макарии ученика черноризца Антониа. Нач. Споведаху же нам мнози от отець Макариево житие ученика Антониева, иже мало пред временем сим скончавшуся.
л. 38 об. Глава 28. О черноризце Амоне. Нач. Бяше некто пред сими в Нитрии, Амон именем, емуже душу възимающуся Антоний виде, т первый от черноризець в Нитрии.
л. 39. Глава 29. О черноризци Макарии скитиотьсце. Нач. Иного же рече Макариа бывша, иже в скитии, первое монастырь сътвори, есть и место пусто, два дни от Нитрии сый.
л. 39 об. Глава 30. О Павле Простем, ученика св. Антонию. Нач. Бысть некто ученик Антониев, Павел именем Прост нарицаася, т свою жену блюдящу досив, никомуже ничтоже рек в пустыню к Антонию устремися.
л. 40. Глава 31. О черноризце Пиаммоне прозвутере. Нач. Есть же на пустыни в Егупте подолг море суще, но люта, идеже мнози и велиции черноризци живуть.
л. 40 об. Глава 32. О ином черноризце Иоане. Нач. Видихомь же и другаго Иоанна отца монастырем, и того многыи благодати имуща, Авраамийска же образа и браду Аароню.
л. 41. Глава 33. О Врахманех. Нач. Много люботруждение твое, и любоучение, и многоучение, и любодоброта, и любобожество, мужем добрыим доброта и еже нам повеле споведати дело.
л. 43 об. Глава 34. О Дандамии Врахманом учители споведание и о македонсте царе. Нач. Царь Александр не хотя тъчию быти царь в Македонии, ни доволно бяше о отце Филипе, но Амонов сын себе нарицаше быти.
л. 44. Глава 35. Врахмани сами Инди Александру се глаголют. Нач. Любя мудрость прииде к нам еже первое приим Врахманы, не яко есть царство в житии нашем, се бо въсхощи уведети царю Александре.
л. 54. Глава 36. Палладиа епископа к Лаусу пропоситу отписание. Нач. Блажю твое изволение, достойно бо от блажениа начатие епистолию.
л. 54 об. Глава 37. О Исидоре. Нач. Прьвое убо ходив к александрьскому граду, при Феодосии велицем цари, иже ныне с ангелы есть.
л. 55 об. Глава 38. О черноризци Дорофеи. Нач. Преда мя Дорофею некоему труднику фиваидскому, 60 имый в пещере лет, и повеле ми скончати у него три лета на мучение страстем.
л. 56. Глава 39. Еже о святою бесмертною отцю Макариа егупетскаго, Макариа александрьскаго. Нач. Добля мужа и непобедимая страстотерпца доброе има житие и страсти многыа, и великом сущем и мало неверная несуща неверныим, ленюся исповедати и писанию предати.
л. 58 об. Глава 40. О друзем Макарии александрьстем. Нач. Труда же убо Великому Макарию, еже аз и мнози ведят се есть, идеже услышаше когда кого створивша труднаго дела, паче он прилагаше.
л. 76. Глава 41. Гора во Егупте есть, по ней же идуще к скитии пустей, еже нарицается Фермы. Нач. В той горе седят до 500 мужь черноризець, идеже и Павел некто тако нарицаемь, черноризець изборен.
л. 88. Глава 42. О Ефреме диаце. Нач. С бысть Ефремь диак едесцей церкви, достоин же бысть поминатися от преподобных раб Христов.
Тут же, без надписи, по оглавлению:
Глава 43. О Улиане едесцем. Глава 44. О Адолии.
л. 89. Глава 45. О Никентии. Нач. О блаженом Иннокентии прозвитере от многых услыша и ничтоже худо, аще и от нас съмиреных, увеси яже о нем.
л. 90. Глава 46. О Филороме прозвутере. Нач. Сълучихомся и съжихомся долго время боголюбца прозвутера Филорома, мужа трудника и терпелива зело.
л. 90 об. Глава 47. О Хронии. Нач. Хроний некто именем сый от веси, нарицаемыа Финик, мерив от своея веси близ сущии пустыни, тмы и пяти тысущь стоп, десною ногою мерив.
л. 91. Глава 48. О Елпидии. Нач. В горе сей Елпидий некто, Кападокыи родом, иже послеже прозвутер достоин бысть в монастыри бывшу епископу Тимофеа Кападокыи.
л. 91. Глава 49. О Евъстафии. Нач. Такожде и Еустафий брат сему, еже равно житие и страсть еже о Христе.
л. 92. Глава 50. О Гаддане. Нач. Уведех аз некоего старца Палестина родом, Гаддана именем, иже покрыту жизнь жив.
л. 92. Глава 51. О Илии. Нач. Илиа некто именем пакы черноризець, славен в тех местех живяше, в мале пещере и в законнем житии сый.
л. 92. Глава 52. О Савватии. Нач. Саватий именем облашь родом от Иериха, жену имый, страха ради Божиа, толико бысть черноризець любя.
л. 92 об. Глава 53. Еже в Енатине живущиим. Нач. В Енантине живущиим фиваидьсцей походив четыри лета, в толице времени, разум взях всех сущим ту монастырем.
л. 92 об. Глава 54. О Соломоне. Нач. В тех же есть Соломон, некто походник, муж кроток и мудр, дар имый терпению.
л. 92 об. Глава 55. О Дорофеи. Нач. Дорофей в друзей пещере живый прозвутер, т живый безпорочнаго житиа.
л. 93. Глава 56. О Капитоне. Нач. Близ же сему доблему страстнику въскрай живяше Капитон некто именем, от разбойник быв именем черноризець.
л. 94 об. Глава 57. О Мелании малей. Нач. Понеже обещахся преже споведати о детищи Мелании, нуждно есть длъг отдати ми ныне.
л. 95. Глава 58. О Магистриане девице. Нач. В инех книгах написаное Иполутов (Ипполитомъ), иже беаше знаем Апостолом, обретох споведание таково: яко добра рода некто и красна девица бяше в Коринфеи граде.
л. 96. Глава 59. О Севириане. Нач. В Агкуре галатии, в том граде случихся Севириана некоего и знаменита и богата с женою ему именем Есфории.
л. 97 об. Глава 60. О черноризици съгрешившии, пакы покаавшися. Нач. Черноризица некто дева, с инема живущи девицами двема, трудися лет 9 или 10.
л. 98. Глава 61. О св. Антонии. Нач. Св. черноризець Антоний, седя иногда в пустыни, в лености бысть и в мнозе тме помыслом.
л. 100 об. Глава 62. О черноризци Арсении. Нач. Черноризець Арсений, единаче сый в полате, помолися к Богу, глаголя: Господи, настави мя, како спасуся?
л. 105. Св. отца нашего Василиа, архиеп. Кесариа каподокиа, Словеса к хотящиим жити черноризьская житиа. Нач. О Христе любомудрьство хотя взяти и от жизньных похотий и сластий и о печалех выше вземь смысла, от всего нрава хотя отлучити, многаждыже к нам многа словеса творити. За сим предисловием следовало 30 глав, но 10 из них утрачены после л. 112, начиная с окончания 5-го и до начала 16-го, (см. в оглавлении). Перевод отличный от № 129 л. 150. л. 123 об. О житии, како лепо быти черноризцу. Нач. Лепо убо черноризцу пред всеми безименнаго житиа имети. Особое слово о постничестве тогоже В. Василия, помеченное здесь 31 главою. Срав. там же л. 175. л. 125. От Патерика. Нач. Рече авва Иероним: унсыне утваряйся ходити, то бо ти несть на успех. Всех изречений аввы Иеронима, подобных сему, числом 20. л. 127. Нила отца епистолиа к епископу Анастасу. Нач. Вузантийскыа великыа церкве, паче же всего мира светилник Иоан чюдный, святитель прозорливый.
л. 127 об. О отцах слово от Историа, в лето, в нем же царствова Иуль царь. Нач. В Александрии же Афанасию Великому и Богомь венчаному многы труды зде въсприимшу, и противу тому всему венца приимшу, преступи на бесконечную жизнь.
л. 141. Иже в святых отца нашего Геннадиа, патриарха Царяграда, главы добродетелны (числом 100). Нач. Веруй в Отца и Сына (и) Св. Духа, Троицю неразделную, неслиянную.
л. 144. Св. Ивана Лествичника. Нач. Слышах некыя в мире нерадив живущая, рекша ко мне: како можем с женами живуще и мирьскым попечением подлежаще, иноческое житие сохранити? Тут же другой отрывок: Како подобает быти христианину.
л. 144 об. Св. Василиа поучение полезно. Нач. Человече, вся въсприал еси от Бога: разум и смысл, хитрость и ум, и вся ти покоренна суть.
л. 145. Мес. апреля 22 дня, житье вкратце и мало от чюдес препод. отца нашего Феодора Сикеота. Нач. Препод. отець нашь Феодор родися во время Иустиниана царя в галатстей стране, во веси нарицаемей Сикея, под градом Анастасеевом суще.
л. 156. Апокалипси Иоанна евангелиста Богослова. Один свящ. текст без прибавлений и разделений на слова и главы. Перевод отличен от № 83. На обороте 140 листа: В лето 7001 (1493) написана бысть книга сиа Ламскаик (siс), да Василей архиепископ Кесарии каподокии, повелением господина преосвященнаго архиепископа Владыке Генадиа, месяца марта 30 день. По всей вероятности, книги Патерик, Василий В. и Апокалипсис переведены по воле святителя Геннадия, но почему последняя не в таком виде вошла в состав полной его Библии (Синод. библ. № 1)? Конечные листы (с 141) писаны приметно тоюже рукою или по крайней мере современною. Впереди на белом листе крупным почерком Спigа аrсhidiаkоnа Arseniа dаnа 16. См. на конце № 704