Свято-Троицкая Сергиева Лавра

Ф.304/I №704. Патерик скитский (с прибавлениями)

  • Рубрика: Рукописи хлопчато-бумажные. История Церкви и жития святых
  • Дата: XV в.
  • Кол-во листов: 455 л.
  • Примечания: Полуустав, в два столбца, в лист, заставка киноварная из кружков.
    Заглавие: Съписаниа о поучении от житий, от повестий преподобных и богоносных Отець наших.
    л. 1. Повести отца Данила о Еулогии каменосечце. Нач. Поведа нам некый от отец, глаголя: шедшю, рече, некогда отцу Даниилу, презвитеру скитъскому в Фиваиду.
    л. 4. Отца Паладиа о иномь Еулогии. Нач. Поведа нам отец Паладие: философ, рече, некый от отец, именем Еулогие, от Александрия града, любовию Божиею раждегъся.
    л. 5 об. Тогоже отца Даниила о Андронице и о жене его Афанасии. Нач. Поведа нам отец Даниил: бысть, рече, некый мужь, именем Андроникь, в великой Андиохии.
    л. 8. Тогоже отца Даниила о евнусе, иже в ските. Нач. Евнухь некый пребывааше в внутрьней пустынии скита, имеше же келию свою вдалече, яко 18 поприщ от скита.
    л. 9. Отца Памъва слово. Нач. Отец Памво посла ученика своего в град Александрию продати рукоделие его.
    л. 9 об. О послушании слово. Нач. Поведа нам некый от отец, глаголя: бысть, рече, некый отец, нарицаемый Патръмуфие, с въсхоте отврещися мира.
    л. 10. Без надписи. Нач. Другаго же видехом брата отрекшася мира, великыих и богатых суща родителей.
    л. 10. Тоже. Нач. Иного же некоего от отец видехом отца Пинуфия, мужа великими добродетельми украшена суща.
    л. 11. Тоже. Нач. Веси ли, рече, брате, колико дний пред враты монастыръскыими сътворил еси, днесь приахом тя.
    л. 13. Тоже. Нач. Поведа некый от отец, глаголя, яко купца, рече, два от единоя веси беста, имуща любовь к себе.
    л. 14. Тоже. Нач. Старец некый живеше в далней пустыни, имеше съродницю в мире, и мноземи леты въжделе видети е.
    л. 14. Тоже. Нач. Брат въпроси старца, глаголя: что сътворю, отче, яко съмущают мя скврънаа помышлениа?
    л. 14. Тоже. Нач. Ошелникь некый живеше в нижней стране Егупта и бе великь зело.
    л. 14 об. Тоже. Нач. Брат некый рать прием от блуднаго беса, прилучижеся ему минути сквозе некую весь в стране егупетьстей.
    л. 15. Тоже. Нач. Другый старец фивеанин поведа нам, яко аз бех, рече, чядо иереа идолскаго.
    л. 15 об. Тоже. Нач. Поведа нам некый от отец, глаголя: ошлъник, рече, некый бе благоговеин зело и в пустыни живеше, в странах глаголемых Антиноу.
    л. 17. Тоже. Нач. Брат некый поведа нам сице глаголя: случимися, рече, стужаему быти чясто от блуднаго беса.
    л. 17 об. О затворнике. Нач. Поведа нам некый от отец, глаголя, яко глаголаше, рече, Федор, яко бысть некый затворник в горе Елеонстей зело подвижник.
    л. 18. О послании на службу. Нач. Брат некый послан бысть на службу от отца своего и пришед на место некое, имущее воду.
    л. 18 об. Без надписи. Нач. В Андиохии великой патр. Анастасие поведа нам нечто сицево, подобно пръвому.
    л. 19. Тоже. Нач. Поведа нам некый от отец, яко шедшу ми, рече, в Аскалон посетити некыя от отец и поведа нам авва Еусевие, глаголя.
    л. 20. О девице. Нач. Другое сказание подобно сему от инех слышах и яко полезно, се въсхотех писанию предати в ползу слышащиим: отроковица некаа въсхыщена бысть от Персен и ведошя сию к князю их.
    л. 20. О старци учащем ученика своего о ползи. Нач. Старец некый живеше в пещере некоей, в странах Фиваиды, имеше же и ученика искусна зело.
    л. 21. Без надписи. Нач. Поведа нам некый от отец, глаголя, яко бысть, рече, некый старец велик, начялник сый некоему опщему житиу, и бе славим от человек много.
    л. 21 об. Тоже. Нач. Глаголааху о некоем старци, яко посла ученика своего в Егупет, яко да приведет велбуды.
    л. 21 об. Тоже. Нач. Видехом же и отца Паладия, добродетелнаго и просвещеннааго, иже и беседова с нами душеполезнаа словеса и повести.
    л. 22 об. Тоже. Нач. Поведаху нам ученици отца Еулогиа, яко егда посилааше нас старец в Александрию, за еже продати нам рукоделие наше.
    л. 23. Тоже. Нач. С блаженный Евлогуе поведа нам яко о ином, сам же бе тъй сиа видевый.
    л. 23 об. Тоже. Нач. Видехом же и великаго постника Висариона, зело кротчайшааго и умиление имяща, яже не видехом у иного постника.
    л. 25 об. О триех женах обретеных в пропастех. Нач. Поведа нам некый от отец, глаголя: при Константине цари, рече, сыне Лъвове, послан бысть некый от велмуж.
    л. 27. О жене пришедшой исповедатися. Нач. Приснопомнимый Еуфимие добродетелный инок, иже в обители препод. отца нашего Арсения Новаго.
    л. 28. О презвитере отлученом от своего епископа. Нач. Презвитер некый от своего епископа отлучен бысть, еже не творити ему божестъвну литургию.
    л. 28 об. О ином презвитери отлученом подобно сему. Нач. Поведа нам некый от отец, глаголя: епископ некой отлучи презвитера от св. церкве.
    л. 29. О презвитери крестившим умершее отрочя. Нач. Поведа нам и се тъжде отец, яко бысть, рече, некый презвитер в Лаодикии.
    л. 29. О ином презвитери иже в блуд впадшом. Нач. Поведа нам и се другый отец, яко презвитер некый в Костянтинеграде от действа диаволе въпаде в блуд.
    л. 30. О мужи съпирающимся с бесы три часы прежде смерти его. Нач. Поведа нам некый от отец, глаголя, яко презвитер некый прииде в монастырь и молеше игумена.
    л. 31. О двою брату ненавидящих друг друга в себе. Нач. И се поведашя нам: беста, рече, два брата по плъти в богохранимемь Костянтинеграде.
    л. 33. О жене обретенней в острове с сыном ея. Нач. Блаженный в святыих поистине отец Марко съставивый монастырь близ св. мученика Агафоника в томже Костантинеграде.
    л. 34 об. О мнихох плененыих в Афракию. Нач. В странах, глаголемых Калавриа, есть в пустыни монастыр, в немъже живеху мниси благоговейни и добродетелнии.
    л. 36 об. О исповедавшем своа съгрешениа к св. старцу. Нач. Мних некый благоговеин, именем Софроние, пришед оть горы Олимба, поведа ми вещ подобну.
    л. 37. О исповедавшиимся к образу Господа нашего Ис. Христа. Нач. Муж некый от славныих имеше велику веру к великому иерарху Христову Иоанну Златоусту.
    л. 37 об. О убогыим, иже в храме святыя Богородица, в Халкопратии. Нач. Презвитер некый поведа нам, глаголя, яко в храме пречистыя Богородиця в Халкопратии, в един от дней, пятку сущу.
    л. 38 об. О дивное чюдо брате и повестии. Нач. Поведа нам некый от отец, глаголя: старец, рече некый наставьник съи некоему опщему житию, въсецеми добродетелми украшен сый.
    л. 39. Без надписи. Нач. Поведа нам авва Иоан, яко единою шедши нам, аз же и отец Софроние, в дом Стефана философа.
    л. 40. Тоже. Нач. Другое же сему подобно сказа нам отец Иоан, иже поведа ему некый от отец: прежде, рече, мало некыими леты прииде к мне некый юноша и глагола ми.
    л. 41. Тоже. Нач. Поведа нам отец Феодул: шедшу ми, рече, в опщее житие иже в святых отца нашего Феодосия киновиарха и обретох тамо старца велика, именем Христофора.
    л. 41 об. Другое въспоминание полезно. Нач. Отца Макария александръскаго ученик поведа нам сице: некогда, рече, ходящим нам в пустынии с отцем, видех два ангела шествующа с ним.
    л. 43 об. Другаа повест. Нач. В едином месте страны Антиохия монастыр есть женъскый, имея постниц 60, и есть зело утвръжден.
    л. 44. Без надписи. Нач. Поведа нам некый от отец, яко бысть, рече, некый ошелник зело расудлив и прииде пребыти в скыте.
    л. 45. Тоже. Нач. Поведа нам некый от отец, яко от единаго поприща въдалее святаго Иордане лавра есть иже в святых отца нашего Герасима.
    л. 46. Тоже. Нач. Поведашя нам и се о отци Георгии нарицаемыим Арселаит, иже бысть пустынное въспитание, отцем великаа похвала. Три отдела. См. пред. № 701 л. 280.
    л. 47 об. Тоже. Нач. Възыде некогда отец Даниил с учеником своим от скита в горнюю Фиваиду в скит, идеже живеше отец Аполло.
    л. 49. Тоже. Нач. Поведа нам некый от отец: разбойник, рече, бе в стране глаголемей Ермопол, именем Давид.
    л. 49 об. Тоже. Нач. Мних некый, именем Аввакум, поведа нам, глаголя, яко при граде некоем, рекомыим Андиноу, живеше некый мних в пещере.
    л. 50 об. Тоже. Нач. Поведа нам некый отец, глаголя: бысть, рече, некый старец, пребывая в обители отца Еусторгиа, именем Иоан, егоже патриарх Илиа въсхоте сътворити игумена в своем монастырии.
    л. 51. Тоже. Нач. Прииде некогда некый инок римленин, велик быв в полате царей, и живеше в ските близ церкве.
    л. 52. Тоже. Нач. Поведа нам отец Кирияк, игумен лавры глаголемыя Каламон, иже близ святаго Иордане, яко единою спящу ми в нощии зря жену честну, багры ризы носящю.
    л. 52 об. Тоже. Нач. Сему святому и великому Кирияку, и еще сущу в лавре св. Герасима рекомей Каламонос, единою прииде к нему брат некый Феофан ползы радии.
    л. 53. Тоже. Нач. Братия некаа изъшедше из монастыре, идошя в пустыню посетити некоего ошлъника; видев же их старец и по обычаю прият их, и с радостию предложи трапезу.
    л. 53. Тоже. Нач. Поведашя нам о иже в святыих отци нашем Леонди, папе римьстем, яко егда написа послание к Флавиану, архиеп. Констандинаграда.
    л. 53 об. Тоже. Нач. В лета Никиты патрикия, в Кафаргене африкийстей, бысть нечто сицево: воевода некый в претори, в мнозех грехопадении пребывая.
    л. 54 об. Тоже. Нач. Поведа нам некый отец Паладие, яко в Фиваиде ят бысть некый мних, яко убийство сътвор, осужден же бысть, яко да посечется глава его.
    л. 54 об. Тоже. Нач. Другый брат поведа нам, яко шедшу ми рече, единою к отцу Павлу, и седящем нам в пещере его.
    л. 55. Тоже. Нач. Поведашя нам и се о отци Сергии, яко пребывающу ему в горе Синайстей сътвори его икономом вурьдунаре с инеми братиями.
    л. 55. Тоже. Нач. Поведа нам и се отец Саватие: седящу ми, рече, в лавре отца Фирмина, единою идох в скит, глаголемый Рува, к отцу Пимину, и обрет старца и целова его.
    л. 55 об. Тоже. Нач. Тьжде брат поведа нам и о Стефане отци, яко седящу ему, рече, в пустынии горы Синайскыя и посея себе неколико македонис, глаголемо кудимента.
    л. 55 об. Тоже. Нач. Поведа нам отец Христодул, яко пред малеми леты бысть смертоносие в пустыни нашей горы Синайскыя.
    л. 55 об. Тоже. Нач. Тьжде отец Христодул глаголя, яко единою творящим нам празник св. Пендикостия.
    л. 56. Тоже. Нач. Поведашя нам и се, яко 6 пъприщ вдале горы Синайскыя место есть глубоко, глаголемое Тиръван.
    л. 56 об. Тоже. Нач. Поведа нам некый от отец, глаголя, яко старец, рече, некый велик живеше в ските, неискусен же бе в вере.
    л. 56 об. Тоже. Нач. Сказа же нам и се тьжде отец, яко старец некый добродетелен и свят, егда сътварети ему божественую литургию, ангели зреше одесную и ошую ему.
    л. 57. Тоже. Нач. И другый отец поведа нам, яко в Александрии, рече, бе некый богат зело, сълучижеся ему умретии, и устрошився смерти.
    л. 57 об. Тоже. Нач. Се и другаа повест сказа нам некый отец: бысть, рече, некый брат в некоем опщем житии, и бе угоден братии на въсеку службу.
    л. 58. Тоже. Нач. Поведа нам некый отец, глаголя: бысть, рече, некый презвитер, жительствуя в горе некоей, и бе крыяся страха ради идолослужител.
    л. 59 об. Тоже. Нач. Поведашя нам Иоан же и Софроние, глаголюще, яко единою, рече, шедшем нам в Александрию и слышахом некыя отця глаголющя о Синесии епискупе.
    л. 60 об. Беседа душеполезна отца Козмы. Нач. Поведашя нам и се, яко бе, рече, некый отец велик, именем Козма, иже добродетелми многыми и силою Св. Духа просвещен съй.
    л. 63. Без надписи. Нач. Слышахом же и се от некоего отца, глаголавша и поведующа некым отцем, яко мних, рече, некый бе в ските послушанием повинуяся отцу своему лета доволна.
    л. 63 об. Тоже. Нач. Поведа нам отец Силуан, глаголя, яко в едином, рече, палестинскыих монастырей бысть некый мних, именем Павел, въсеми добродетелми сияя во братии.
    л. 64 об. Тоже. Нач. Поведашя нам неции трие старци из обители суще св. Асклипия, иже в Месопотамии сирийстей, умыслившем некогда добрый съвет, мысл имяще въся конця земли оптещии. Упоминается в числе ложных книг: О Макарии римьском, что три иноци ходили на въсток. См. ниже л. 440 об.
    л. 66 об. Тоже. Нач. Поведа нам некый от отец глаголя: бысть, рече, некый отец, жилище имея в вънутрънии пустынии на многы дни, иже и стяже дарования прозрения.
    л. 67. Тоже. Нач. Поведа нам блаженный Пауел Простый, яко имех, рече, ученика и въпадаше в различныя грехы.
    л. 67 об. Тоже. Нач. Бысть некый мних в Фиваиде, имея велико пощение и житие, в бдени мнозе и в молитвах пребывая.
    л. 69 об. Тоже. Нач. Поведа нам отец Даниил, яко бысть, рече, некый мних, именем Дула, иже в великыих отец вменися житие его.
    л. 71. Тоже. Нач. Старец некый поведа нам о отци Макари, глаголя, яко в месте, рече, некоем, глаголемем Арсеноит, жителъствоваше некый инок.
    л. 72 об. Тоже. Нач. Слышахом се некые поведующа, яко в царство, рече, Маврикия царе бысть некий влъхв в Костандинеграде и толико силен сый влъшебною хытростию.
    л. 73 об. Тоже. Нач. Брат некый въпроси старца, глаголя: имя ли есть спасая или дело?
    л. 74 об. Тоже. Нач. Тьжде старец поведа нам и се о некоем старции, яко иде, рече, некогда в град продати рукоделие свое.
    л. 74 об. Тоже. Нач. Поведа нам отец Феона о святем Маркеле, яко бе безъмлъвствуя близ некыя веси великы, во странах Ливия, в пещере некоей.
    л. 75. Тоже. Нач. Поведа нам некый от отец о иноце некоем молящу Бога, яко да сподобит его быти якоже Иов или якоже Исаакь.
    л. 76 об. Тоже. Нач. Глаголааше некый отец, яко бысть, рече, некый магистриан в Костяндинеграде и единою послан бысть от царе на некый ответ.
    л. 77 об. О ином магистриане. Нач. Тьжде отец поведа нам о ином магистриане, пришедша в Констандинъград от страны палестинъскыя.
    л. 78. Без надписи. Нач. Поведа нам некый от отец, яко бысть, рече, в Иерусалиме некый муж богат зело, бе богатьство его събрано от граблениа и от неправды.
    л. 78 об. Тоже. Нач. Слышахом же и некоего от отец поведающа сице: бысть, рече, некый мних безмлъвствуяй в некоей пустынии, близ его живеше другый старец.
    л. 79. Тоже. Нач. Близ лавры св. Савы отстоание яко 15 поприщ, есть другаа лавра, иже глаголеться Хузива.
    л. 79 об. Тоже. Нач. Ходящу некогда отцу Макариу в вънутрънии пустынии и срете некоего старъца, бременем тяшкыим обременена зело.
    л. 80 об. Тоже. Нач. Поведаху о томжде отци Макарии, яко живеше, рече, в внутръней пустынии, един пребываяй в ней.
    л. 81 об. Тоже. Нач. Блаженый же отец Павел Простый, ученик отца Анъдониа, поведа отцем глаголя вещь сицеву, яко шедшу ми, рече, в некый монастыр посещения ради и ползы.
    л. 82 об. Препод. отца нашего Зосимы беседы душеполезны о ярости. Списаны учеником его Калистом. Нач. Поведа нам ученик отца Зосимы: некогда, рече, седящу ми с отцем моим Зосиму. Гораздо полнее, нежели под № 701 и 705.
    л. 92 об. Без надписи. Нач. Авва Полихроние поведа нам глаголя, яко в горе, глаголемей Пигриа, преставися некый брат, и глагола ми иконом: сътвори любовь брате, и прииди с мною.
    л. 92 об. Тоже. Нач. Поведа нам отец Паладие, глаголя, яко старец некый миренин ят бысть, яко убийство сътвор, и осужден бысть от князя александръскаго.
    л. 95. Тоже. Нач. Тьжде отец Паладие поведа нам и се, яко слышах, рече, некоего от отец поведающа сице, ему же имя Андреа.
    л. 96. Тоже. Нач. В Феопол единою шедшем нам, некый старец поведа нам о некоем отци Фоме, яко послан бысть от монастыре страны глаголемыя Апамиа.
    л. 96 об. Тоже. Нач. Поведа нам отец Иоан ошлъник, яко слышах, рече, поведающа отца Стефана: сущу ми, рече, в опщом житии великаго отца Феодосиа киновиарха.
    л. 97 об. Тоже. Нач. Видехом же иногда старца велика и по Бозе жительствующа, родом суща Кападокия, имя же ему Леонтие, о нем же мнози многа и чюдеса поведааху нам.
    л. 98. Тоже. Нач. Сказа нам отец Еусевие, игумен лавры иже в Рауфу, единою нам пришедшим к нему: имехом, рече, зде некоего старца велика безмлъвъствующа въне монастыре.
    л. 98. Тоже. Нач. Тьжде отец и се поведа нам: юнну ми, рече, и еще сущу в горе Синайстей, идох единою к отцу Зосиме, иже бе от Киликия, и бе оставил старец епискуп быти.
    л. 98 об. Тоже. Нач. Поведа нам некый от отец, яко идохом, рече, в лавру иже в святых отца нашего Савы, к егумену Еустафию, мужу дивну и добродетелну, и поведа нам сице.
    л. 99 об. Тоже. Нач. Слышахом же и иного отца, о Зиноне царе поведающа, яко жене некоей въсхыти дъщере и осквръни и.
    л. 99 об. Тоже. Нач. В церковныих повестех слышахом нечто сицево, яко во временех гонениа епискуп некый отлучи презвитера от святыя литургия, съслучижеся презвитеру тому ити в весь некую потребы ради.
    л. 100. Тоже. Нач. Лаодикиа град есть, к немуже прилежит гора велика, в нейже живут мнози мниси, добродетелми различныими друг друга превъсходяще.
    л. 100 об. Тоже. Нач. Глаголааху о некоем брате, яко бывшу събору в день неделю, въстав по обычау ити в церковь и въложи ему диявол помысл, глаголя.
    л. 101 об. Тоже. Нач. Прииде некогда некый брат к старцу некоему и глагола ему: како пребываеши, отче?
    л. 101 об. Тоже. Нач. Поведа нам некый от отец о некоем епископе, яко оставл свое епископство, иде в Феопол и наемника сътвори себе, служя и работая зъдчиам.
    л. 102. Тоже. Нач. Старец некый живеше в пещере некоей, имея с собою единого ученика, и егда хотеше преставитися старец, глагола ученику своему: седи зде, внимая себе.
    л. 102 об. Тоже. Нач. Слышахом же иного отца поведающа: в дни рече, Аркадиа архиеп. кипръскаго бысть некый муж в Констанъдии глаголемей Олимба.
    л. 103 об. Тоже. Нач. Поведа нам отец Феона, яко шедшу ми, рече, в Александрию к патриарху Павлу и слышах тамо нечто сицево, иже и повести достойно.
    л. 104 об. Тоже. Нач. Некый отец поведа нам глаголя, яко сущу ми, рече, в Костандинеграде, видех своима очима преславное нечто от богоносна мужа сътвореное чюдо.
    л. 105. Тоже. Нач. Бысть некый ошълник, имея две ризы, едину празничную, другую повседнъвную.
    л. 105 об. Тоже. Нач. В Андиохии велицей бысть муж некый, творя милостыня многы, емуже имя Феодор.
    л. 106. Тоже. Нач. Диакон некый, именем Иоан, поведа нам, глаголя вещ сицеву, яко в Аравии, в граде некоем, в немже беху стада овча многаа, прилучижеся пасти въкупе отрочищем христианьскым.
    л. 107 об. О отци Данииле скитъстем. Нач. Сь убо Даниил от младенъства отрекся мира и живеше в ските, и единою пришедшим варваром и вземшим его.
    л. 108. Без надписи. Нач. Слышахом же и иного отца поведающа: миренин, рече, некый имеше дъщере, прилучижеся ей мучиме быти от беса.
    л. 108 об. Тоже. Нач. Тьжде отець поведа нам и се, яко в граде Александрия бысть жена некаа благочъстива, и имеше мужа веры суща еллинъскыя.
    л. 109 об. Друго подобно сему. Нач. Се другое подобно сему сказа нам ин старец, глаголя, яко бысть, рече, юноша некый в Александрии, сын велъмужа некоего града того, величъством и богатъством кыпяща.
    л. 110 об. Без надписи. Нач. К сей же повести приложи и другу: глаголя тъжде отец, яко сущу ми, рече, в Александрии слышах некыя поведающя сице, яко инокыне некаа седеше безмлъвствующии в келии своей.
    л. 111. Тоже. Нач. Прииде некый миренин пострищися в опщем житии, в монастыри глаголемем Пенъфукал.
    л. 112. От житиа св. Андониа Новаго. Нач. С преподобный отец наш Андоние от славьных и богатыих сый, богатьство же и славу оставл, иночьское житие възлюбив.
    л. 114 об. От житиа св. Савы. Нач. В лавру же св. Савы идохом и поведашя нам, иже тамо живущии отции: старец, рече, велик живеше зде, родом сый от Вифания, именем Анъфим.
    л. 115. От житиа св. Григориа Двоесловца. Нач. В стране некоей, глаголемей Нурсиа, презвитер некый бе и въверенную ему церковь от Господа и стадо с страхом съблюдааше. По русскому переводу в Правосл. Собесед. 1858 г. это 11-я глава 4-й книги Григ. Беседовника, за нею следует еще 31 глава, в таком порядке: кн. 3 гл. 1, 7; кн. 4 гл. 12–21, 26, 30–32, 34–36, 40, 47–57.
    л. 132. От житиа св. Иоана Милостиваго. Нач. Поведа нам отец Софроние: с отцем Иоаном идохом, рече, некогда в град Александрию к патриарху Иоану Милостивому и пребыхом у него время доволно.
    л. 133. Тогожде, о Петре мытаре. Нач. Имех, рече, некоего отрочищя служаща в моем келари, верна зело и девъствующа даже до смерти своея, сь убо поведа ми: в Африкии сълучися вещь сицева.
    л. 135. Без надписи. Нач. Иногда же в беседу паки и о милостыни приидохом, и поведа нам сице блаженный: имех, рече, некоего епископа, именем Троила, златолюбива зело, но немилостива.
    л. 135 об. Тоже. Нач. С преподобный Иоан слыше о некоем юношии, яко в велицей нищете пребывает, умершем родителем его, и въпроша о нем, како сице обнищал есть.
    л. 136 об. Тоже. Нач. Имеше же и се блаженый паче инех множае, еже не осуждати никогоже о коем любо съгрешении, паче же иже в иночъскый образ одеянныя.
    л. 137 об. Тогожде Иоанна. Нач. По лете же некоем поведашя ему пакыи, яко юноша некый въсхыти инокыню и бежа в Костандинъград.
    л. 138 об. Без надписи. Нач. Старец некый от великыих отец, емуже имя Виталие, летом съй 60-тим, с отец слыша о патриарсе, и въсхоте искусити его, аще скоро съблажнеется.
    л. 140. О Пелагии. Нач. Отец Ияков поведа нам: сущу ми, рече, и еще диякону, идохом с блаженныим епископом Ноном в град Андиохию по повелению патриархову.
    л. 144. Без надписи. Нач. Стефан некто, живый зде, пустынное безмлъвное дръжя житие, лета же доволна в иночьстем ходи борении.
    л. 144 об. Тогожде. Нач. Не помлъчю ти и Исихиево Хоривита назнаменати съповедание, с присно в всекой лености хождааше и о своей души никакоже попечение творя.
    л. 145. Тогожде. Нач. Страшен суд видев и добра судию и пастыре: некамо шедшу ми в опщее житие, сълучижемися тамо ми сущу некоему от разбойничъскаго чина к житиу иночъскому приити.
    л. 145 об. Тогожде. Нач. Некто муж, Исидор именем, от стареишинъска сана града александръскаго, в реченнем опщем житии пред сим времениныи пострижеся, егоже и аз ту обретох.
    л. 146 об. Тогожде. Нач. На трапезе ми некогда седящу с великыим приставником и к моему уху святаа его уста приклонив, рече, хощеши ли да покажу ти в сединах глубочаших божестъвный разум.
    л. 146 об. Тогожде. Нач. Въпрошаах ползы ради некоего от братия 15 лет в монастыри имуща, именем авва Кура, егоже паче въсех съпроста беду от всех приемлюща видех.
    л. 147. Тогожде. Нач. Млъчу к вам, ихъже млъчяти невъзможно. Иоан ми великый Саваитин достойна послушаниу, сь поведа дело.
    л. 147 об. Без надписи. Нач. Ученик быв некто, рече, в томжде монастыри в Асии, у некоего инока кротка зело и благоговейна и млъчалива.
    л. 148. От житиа св. Андреа, иже Христа ради юродиваго. Нач. Пребывающу и еще блаженному Андреу в дому своего господина, и в едину от нощии спящу ему зрит в съне себе, яко стояща на некоем позорищии.
    л. 157 об. О иной отроковици умръшой девствующи. Нач. По днех же некыих умре дъщи некоего от вльмож, бе же отроковица девствующи и в чистоте скончавши житие свое.
    л. 158. О сребролюбце мнисе. Нач. Единою же ходящу ему по стъгнам града, прииде на место, глаголемое Ставрио и обрете некоего мниха.
    л. 159 об. Без надписи. Нач. Юноша же некый, прилепивъся любовиу к Епифаниу слыша добродетели его, Епифание же наказоваше его от божественых писаний.
    л. 160 об. Тоже. Нач. Другый юноша, именем Иоан, такоже любовь имеше к Епифаниу, понеже и оба святыя книгы участа.
    л. 163. Тоже. Нач. Жена же некаа благоговейна и боящися Бога, имущи мужа люта и сластолюбива зело.
    л. 165 об. Тоже. Нач. Старець некый бе в ските, в недуг въпаде велик и приимаше службу от братий и виде старець, яко труждаются братиа его ради.
    л. 166. Тоже. Нач. Поведаше некто от отець вещь дивну, ползы исплънену и яко некто купець благоверен и милостив, елико убо Бог дааше ему прикупити, то все убогым раздоваше.
    л. 166 об. Тоже. Нач. Имеше некый от старець брата миренина и скончавшуся ему, остави сына трием летом суща и прият старець отроча в пустыню.
    л. 167. Тоже. Нач. Предвернаа древеса словеснааго добродетелем садовиа трии суть: кедр, и певки и кипарис.
    л. 167 об. Тоже. Нач. Вънутр нам бывшиим вратох добродетелнаго садовиа, дивнаа поистине устроиша китрийскаа словеса.
    л. 168. Тоже. Нач. По кытрийскоому виду кринов процвъте цвет, красен же видом по благоразличиу.
    л. 168 об. Тоже. Нач. Еже о криновне цвете объдръжимаа смоковь съвъсиа нам кротости безъгневиу написовающии нам образ.
    л. 169. Тоже. Нач. Якоже и смоков чюдима бывааше, яко благорастома и доброплодна, явижеся то и прилежащиа лоза, растущиа красныих гроздов изобилие.
    л. 169 об. Тоже. Нач. Въсприемлет еже полозе доброветъвное родие бела с им украшена листвием, есть же сиа съзлатичав древо.
    л. 170. Тоже. Нач. Прикасающиися перси и родиу одну видим же плод яко вяще краснейшаго приносяще съку древно връшие листовныим и дробным украшено. Статьи нач. с л. 167 составляют одно целое поучение, разд. в ХVІІ в. на 7 глав.
    л. 170 об. Тоже. Нач. Глаголааше авва Иоан Киликсь, игумен Раифьскый братиам: чада, якоже избегохом мира, бежим похотий телесных.
    л. 170 об. Тоже. Нач. Поведааше некый от отец, яко два епископа близ себе бывъшия, имеху некое малодушие между собою.
    л. 176. А се слово о прельстивъшагося. Нач. Мних некый благоговеин, именем Григорие, поведа ми глаголя, яко желание ми прииде ити в Иерусалим еже поклонитися святому Господа Бога нашего въскресениу.
    л. 177 об. Без надписи. Нач. Поведа нам отец Иор, яко вем аз человека в пустыни, никакоже земныя снеди в 9 летох вкусивъша.
    л. 178 об. О еже како подобает седети в келии, и о видении, по въпросу и ответу. Нач. Въпроси брат старца, что подобает творити в келии седящу?
    л. 179. Без надписи. Нач. Брат въпроси отца Силуана, глаголя, что сътворю авва, како стяжу умиление, велми борим от уныния и съна.
    л. 179 об. Тоже. Нач. Брат въпроси некоего от отець о помысле хулне, глаголя, скорбит душа моя от беса хулнаго, но сътвори милость и ръци ми, откуду сълучаетмися, что сътворю.
    л. 180. Тоже. Нач. Брат некий в келиах омочи фалию свою, яко сед плести, глагола ему помысл, иди посети онъсицу старца.
    л. 180. Тоже. Нач. Мних некый бе неделаа ничтоже отнудь, непрестанно же моляся, по вся вечеры убо вхождааше в келию свою и обреташе хлеб и ядяше.
    л. 180. Тоже. Нач. Брат некый бе шествуа с своею материю старицею сущею, и яко приидоша на реку, не възможе мати его прейти.
    л. 180. Тоже. Нач. Бе некый мних, имея брата миренина убога, и еже делааше, то подааше ему, еликаже дааше ему, множае объубожеваше.
    л. 180 об. Препод. отца нашего Стефана фивейскаго заповеди о отрекшихся мира и яже в мире. Нач. Пръвое убо не имай причащение с женами, яко не съгориши в огни их.
    л. 180 об. Тогожде заповеди болшая пръвыих к хотящиим спастися. Нач. Прежде всего требуим смиренномудрие.
    л. 183 об. Препод. отца нашего Стефана о бдених въсенощных, еже в св. неделю и в праздникы Господскыя, учинены повести зело чюдны. Нач. Сътвореныя песнем часовы никакоже не небрези, ниже всенощнаа бдениа.
    л. 184. Иже в святых отца нашего Анастасия горы Синайскыя, въпрос. Нач. Откуду душя человеча многажды глаголет некыя вънутрь помыслы и словеса сквернаа и нечиста и смрадъна?
    л. 186. Слово св. Илариона о отвръжении мира. Нач. Възлюбим убо, братие, благаго Господа, и т един да будеть часть наша в живущиих на земли.
    л. 187 об. О св. Антонии, како научи его ангел. Нач. Св. Антоние, седя иногда в пустыни, в уныни бысть и в мнозе мраце о помышлениих своих.
    л. 188. От Патерика главизны душеполезнии, им же начало: о мнисе, бывшем в горе Синайстей, и потом же шед и бысть евреин. Нач. Сказа нам некый от отець: мних, рече, некый живеше в горе Синайстей, многыим постом и бдением изнуреа тело свое.
    л. 188. Без надписи. Нач. К сему же и другое приложив, рече: брат, рече, некый побежден бысть от беса блуднааго и по вся дни обретаашеся, в блуде пребывая.
    л. 189 об. Ина повест, чюднейша пръвыих. Нач. Прочее же к сему слыши: некый от св. старець, велик и прозорлив, превъзъшед бесовскаа искушениа, к томуже ничтоже коваръства их вменеше.
    л. 191. О разбойнице, спасшимся покаанием. Нач. Бысть, рече, некый разбойник, в лета Маврикиа благочьстиваго царе, в странах тракыйскыих, лют зело и нечеловечен.
    л. 192. О инокине бежавшей в пустыню. Нач. Отець Иоан поведа нам, глаголя, яко чръноризица нека живеше в Святем граде, зело благоговейна и преспевающии в дело Божие.
    л. 192 об. О некоем мужи, именем Сергие, иже и старейшина блудницам бысть, потом же иночьскы образ взем и та спасеся. Нач. Мних некый, именем Аввакум, поведа ми, глаголя, яко ходящу ми некогда по пустыни, обретох пещеру некую и внидох в ню.
    л. 195. О отроковици посеченой от свекра ея, понеже не остави его блудити с нею. Нач. Отець Даниил възыде с учеником своим в град Александриу и ходящим тамо прилучися нечто сицево.
    л. 195 об. О жене убиеней от мужа ея. Нач. Другый инок поведа нам, яко в кипрьском острове есть монастырь, глаголемый Странноприемница, вънже идоша единою неции мниси.
    л. 196. О жене Патрекееве, въпадшей в ересь. Нач. Поведа нам Анастасие, презвитер и наставник церкви св. Воскресениа Господа Бога нашего, яко единою, рече, прииде зде Козмиани.
    л. 196. О инокине обретеной в пустыни. Нач. Поведа нам авва Курил, иже житиа написа св. отець Евтимиа же и Саву, яко Иоан, ученик св. отца Куриака и ошелника, поведа ему, яко преже мало сих лет идущу ми с учеником моим к старцу.
    л. 196 об. О инокинии, обретене в пустыни иорданьстей. Нач. Некый от великых и богоносных отець, Сила именем, родом от Аравия, седящу ми в пещере, в скыте, глаголемем Фара, в месте рекомем Рамас, поведаше братиам.
    л. 198 об. О другой инокынии, обретеной в пустыни ошелница сущии. Нач. Ошелник некый поведа нам глаголя: в един от дний седящу ми в пустыни прииде ми некое малодушие.
    л. 199 об. О милостынии. Нач. Ходящу ми некогда по стъгнам града, рече, некый старець и възрех одесную мене и се человек постиже мя, емуже последовавше множество убогыих.
    л. 200. Без надписи. Нач. Поведа нам отець Василие, старец и отшелник, иже от Новыя лавры прибывы мних, яко слыша некыя христолюбивы мужи поведающе таковое чюдо.
    л. 201 об. Тоже. Нач. Поведа нам отец Феона о отце Маркеле, яко безмолъвствуе бе, рече, авва Маркел близ некыя веси, в странах ливьсках в подкрыли некыя гор в пещере.
    л. 202. Тоже. Нач. Старець некый седя в пустыни лет 70 в велице посте и в воздержании пребываа, и в всих сих летех яко и еще божественое посещение в себе не видев.
    л. 202 об. Тоже. Нач. Бысть некый старець, имея странноприемьство и прочим добродетелем с тщанием прилежя, ненавидяй же добра диавол, сего искусив трими великыми искушенми.
    л. 203 об. Тоже. Нач. Поведа нам отець Евстафие, глаголя, яко егда бех в мире, николиже не ядех преже слнечна захождениа.
    л. 204 об. От житиа отца Великаго Василия. Нач. Поведа нам некый от отец яко шедшу ми, рече, в град Кесариу едину посетити отца нашего Вел. Василиа.
    л. 206. Без надписи. Нач. Тьжде отець и се поведа нам, яже бе слыша от богоносных онех отець, поведающих о томже отци нашем Василии.
    л. 206 об. Тоже. Нач. Поведа нам отець Елисей, яко юну ми сущу болех до смерти, отець же мой бе по вся дни призываа врачя.
    л. 209 об. О отроковици погубленной от матере ея. Нач. Поведа нам отець Иоанн, яко идохом некогда, аз же и отець Софроние, в Александрию к отцу Павлу.
    л. 211. Повесть душеполезна некоего старца. Нач. Старець некый в пустыни многыми леты быв, моляшеся Богу, глаголя: Господи яви ми, с кым есмь достоинъ?
    л. 212 об. Без надписи. Нач. Поведааху старци о отци Макарии Велицем, яко некогда ходящу ему по пустыни, обрете на земли лежащу главу человечя.
    Прибавления:
    л. 213. Житие и жизнь препод. матере нашея Еупраксия. См. № 678 л. 503. В ХVІІ в. (Сухановым) статьи разделены на главы; окончание сей, вся 236 и начало 237-й после л. 223 утрачены.
    л. 224. Мес. сентября в 14 день, Хруса уединенаго Слово историческо о обретении пречестнаго Креста, и о въплощении Божии и богословесьство и похвала Крестови. См. № 664 л. 230.
    л. 238. (В тойже день). Явление Костянтину царю и обретение креста, на немьже повешен бысть Господь нашь в лето 203. На конце: О обретении гвоздии. См. там же л. 273.
    л. 240 об. Главы Ниловы, (числом 110). Нач. Начало плодоносиа цвети и начало делателнаго въздержание.
    л. 243. О житии, рекше о пощении и разрешении всего лета. Из Устава церковнаго. См. № 269 л. 524.
    л. 244. Слово св. В. Василиа, како причащатися иноком в пустынях живущим, не сущу иерею. Потом под особыми главами (ХVІІ в.): Шестаго Събора правило о преч. Тайнах. Григориа Нискаго правило. Вспрос св. Анастасиа синайскаго. Вспрос св. Тимофеа александрьскаго.
    л. 245 об. От Феодорита. Нач. Сице благословити рукою и креститися: три пръсты равны имети вкупь по образу Троичьску.
    л. 245 об. Слово о крестящихся. Нач. Мнози неразум