Свято-Троицкая Сергиева Лавра

Ф.304/I №37. Патерик скитский и Лимонис

  • Рубрика: Рукописи пергаменные. История Церкви и Жития святых
  • Дата: XV в.
  • Кол-во листов: 242 л.
  • Примечания: Патерик скитский (срав. Оп. рук. Царск. № 291) и Лимонис, полуустав, в лист.
    Л. 1 об. А се в книзе сей писаны главы.
    л. 2 об. Заглавие: Книга глаголема Патерик.
    Слово 1. О безмолвие. Повести святых старець, яко подобаеть со всяким тщанием безмолвия искати. Нач. Рече великый Антоний: якоже рыбы, излазяче на сухо и медляще, умирають; тако и мниси, с простою чадью живущии, ослабеють к безмолвьней крепости.
    л. 4 об. Слово 2. О умиленьи (в оглавлении прибавл: и о плачи). Нач. Глаголаху о отци Арсеньи, яко вся лета живота своего седя на деле руку своею.
    л. 14 об. Слово 3. О пощеньи, яко не токмо от брашна подобаеть, но и от беседы и от видениа и прочих неподобных въздержатися. Нач. Братья приидоша к отцю Антонью от скита и влезше в корабль ити к нему.
    л. 20. Слово 4. Повести различны к утвержению въстающем бранем на ны от любодеяния или откуду инуду бывають. Нач. Рече св. отець Антоний: помышляю, яко имать тело движение.
    л. 26 об. Слово 5. Яко не подобаеть снискати имения и от лихоимания хранитися. Нач. Брат отвергъся простого жития и раздаяв имение свое нищим, удержав же мало на свою службу, иде ко отцю Антонию.
    л. 29 об. Слово 6. Повести различныя к памяти и мужьству учаще нас. Нач. Св. отець Антоний, седя иногда в пустыни, бысть во уныньи и во мнозе мраце помышлениа.
    л. 36 об. Слово 7. Яко не подобаеть славы от человек приимати. Нач. Слыша иногда св. отець Антоний (о) некоем упоше мнисе, створшем знаменья на пути.
    л. 39. Слово 8. Яко подобаеть хранитися и ни единого же осужати. Нач. Съгреши брат и отлучен бываше попом церковным, въстав же отець св. Висарион излез с нимь, глаголя: яко и аз грешен же есмь.
    л. 41. Слово 9. О смотреньи. Нач. Рече св. отець Антоний, яко суть етери стеръше свое телеса пощеньем, и зане не имеша смотрениа, далече от Бога быша.
    л. 53. Слово 10. Яко подобаеть бодру быти о всемь. Нач. К злотворящим мыслем отвеща старець, молю вы братья, яко престахом от деяний, престанем же и от помышлений.
    л. 57. Слово 11. Яко подобаеть бодру быти о всемь. Нач. Брат въпроси отца Арсения слышати у него слово.
    л. 63 об. Слово 12. Яко подобаеть молитися присно с бодростью. Нач. Глаголаху о отци Арсеньи, яко вечер в суботу свитающи недели оставляше солнце за собою и въздвизаше руце свои на небо моляся.
    л. 65 об. Слово 13. Яко подобаеть страньники приимати с кротостью и миловати. Нач. Идоша иногда етери от отець к отцю Иосифу в Панеф, да въпросять и о стретеньи братьи.
    л. 69. Слово 14. О блаженомь послушании. Нач. Блаженый авва Арсений рече иногда отцю Александру, егда не достануть талия, приди и вкуси со мною.
    л. 73 об. Слово 15. Словца о смереной мудрости. Нач. Отець Антоний тружься к глубине Божия суда и исъпроси от Бога глаголя: Господи, како етери мало поживше умирають, а друзии престареются?
    л. 85 об. Слово 16. Яко подобаеть обиду претерпети. Нач. Глаголаху братья о отци Геласии, яко имеяше книги добры, достойны суща 16 златниць.
    л. 90. Слово 17. О любьви, св. отца нашего Антонья Великаго. Нач. Рече отець Антоний: аз уже Бога не боюся, но люблю и, любы бо изгонить страх.
    л. 94. Слово 18. Без надписи. (В оглавлении: О смереннем странничьстве). Нач. Поведа нам един отець о етере епископе, яко оставив свое епископьство и иде в Божий град и наимник бысть и работаше с зижющими в граде.
    л. 95. Слово 19. О прозорливых св. отцих. Нач. Отцю Антонью явися в пустыни, яко есть в граде етер подобен тебе, дело имый лечбу.
    л. 106 об. Слово 20. О творящих знамения св. отець. Нач. Глаголаше отець Дула, ученик отца Висариона, яко идущим нам иногда при море, въсхотех воды и рех отцю Висариону.
    л. 110 об. Слово 21. О житьи добре различьи отець святых. Нач. Поведа отець Дула, глаголя, яко ходя иногда в пустыни, аз и отець мой Висарион придохове к пещере некоей.
    л. 116. Слово 22. О постницех и о терпениих. Нач. Рече старець: сего ради не спеется нам, яко не свемы чина своего.
    л. 116 об. Слово 23. Провещания състарившимъся постомь. Нач. Въпрошен бысть старець, како подобаеть быти мниху, и отвеща яко же аз мню, яко единому с единемь.
    л. 117 об. Слово 24. Исъправления св. отець. Нач. Ошельници иногда мудрии, святии духовнии, числом 12, собравшихся вкупе и спросиша сами себе рещи слово, кто что исправи кождо в хижи своей.
    л. 119 об. Слово 25. О нестяжании. Нач. Глаголаху о отци Серапионе, яко тако бысть житье его, яко единого от птиць.
    л. 121. Слово 26. Заповедий 12 св. отца Стефана. Нач. Не имей дружбы с женою, да не сгориши огнем (ея). Тут же: Св. Василия В. запрещение к падающимъся иноком. Варсанофиа. Златоустаго поучение. Исаии.
    л. 123. Слово 27. Отца Макария о умилении души. Нач. Велика благодать Божиа умиленья на съгрешившая, суть бо и в согрешающих различье душам. Счет слов здесь оканчивается, но мы, придерживаяс оглавления, продолжим его до конца.
    л. 124. Слово 28. Главы слов, яже посла авва Моуси к авве Пимину, и храняй тех, избавляеться от мукы, и почиет, идеже свещает сести, или в пустыни или посреде человек. Нач. Рече старець, яко должен есть человек умертвити себе от ближняго своего, еже не осужати его ни в коей вещи.
    л. 127. Слово 29. О догматах Григория Синаита. Нач. Слава сущих неложьная видимых и невидимых есть разум истинный. В конце: К Филагрию Григория Богослова.
    л. 128. Слово 30. Св. отець словеса полезна души. Нач. Св. Фаласий рече: учитель истинный съвесть, еяже не преслушая, не претъкновен пребываеть.
    л. 128 об. Слово 31. Препод. отца нашего Стефана фивейскаго заповеди большая к хотящим спастися. Нач. Прежде всего требуем целомудрия.
    л. 132 об. Слово св. Макариа, како подобаеть быти иноку. Нач. Помышляю убо, чада, по моему нраву, яко сице должен есть быти инок, да седя в келии своей сбереть умь от всякоя печали.
    л. 134 об. Слово 32. Души тричастное: яростное, словесное и похотное, о помыслох, имиже всяк грех свершается. Нач. Осмь убо суть вси обдьдержателнии помысли. Григория Синаита (см. № 186 л. 104), потом отрывок св. Стихата о таланте.
    л. 135. Слово 33. О образе зрака иночьскаго одеаниа, Синаита. Нач. Очьрненое же иночьское одеяние многообразно имать в образное видение. Потом: Егоже, како подобаеть глаголати молитву. О еже како подобаеть взимати милостиню безмолвнику. Григория Богослова послание к Нектарию, патр. Констандинеграда.
    л. 136. Слово 34. Иоана Златоустаго, иже власть имущеи и не възбраняюще злодеющим и крадущим. Нач. Якоже убо не тъчью крадущеи, но и еже господие убо сущеи, възбранити не творяще же, туже с онеми приимуть казнь. Тут же отрывки: Толк 1. Златоустаго, ексарха на ап. Павла, св. Исидора о дни Христова въскресения. Филофея инока обители Купины иже в Синаи о въздержании главизна. Иного о безмолвии. Толк Златоустаго на св. Иоанна, Матфея.
    л. 138 об. Слово 35. Препод. отца нашего Зосимы беседы душеполезны о безлобьи и о любви, и еже удержати ярость. Списаны учеником его Калистом. Нач. Поведа нам ученик отца Зосимы: некогда, рече, седящю ми со отцем моим Зосимою и душеполезная беседующим нам.
    л. 153. Слово 36. От Патерика повести св. отець исиласоо [в ориг. вместо последней буквы этого слова стоит греч. буква “омега”] (?). Нач. Брат въпроси старца, глаголя: что есть безмолвие и кая полза его?
    л. 158 об. Слово 37. Отца нашего Нила о бестрастии души и тела. Нач. Братие, уготовим себе к еже поработати Господеви от всея душа и крепости и силы.
    л. 161. Слово 38. Св. В. Василиа о постничьстве, како подобаеть украшатися иноку. Нач. Подобаеть иноку прежде всех нестяжательно житие имети.
    л. 162 об. Слово 39. Житие и жизнь препод. отца нашего Онуфрия пустыньнаго, написано от Пафнутия мниха и ошельника. Нач. В един от дний потщание сътворихом ити в нутрьную пустыню.
    л. 173. Слово 40. (В оглавлении: О преподобных отцих различных). О великомь авве Сисое. (О) препод. Ильи пустыньнике. О препод. отци нашемь Иване Дамаскине, нареченемь Варсонофьи.
    л. 174 об. Слово 41. Препод. матере нашея Та(и)сия, бывшей преже блудници. Нач. Добро есть и полезно написати повесть жития св. Тасия, яко не искони по добродетели емъшеся, дойде царства небеснаго. Засим: Впрос, от колика образа блуда истиченья во сне бывают?
    л. 175 об. Слово 42. Препод. аввы Памва. Нач. Авва Памво посла ученика своего в Александрию град потребы ради некоя и продати ручное дело его.
    л. 178. Слово 43. Сия книга нарицаемая Лимонис, еже сказается новаго рая цветци различнии. Глава 1. Нач. В дни оны бе некто старець в монастыри аввы Еусторгия, именем Иоан. Счет глав прекращается на 88, ркп. оканчивается повестию о Косме схоластике. Конечные два листа вырезаны. По оглавлению недостает двух слов, 44 и 45 Великаго Василиа: о многопечалном житъи человечестемь и о божестве и о твари Божьи.
    Внизу по листам скорописью: Лета 7173 (1665) дал в дом Живоначальные Троицы в Сергиев монастырь сию книгу Патерик келарь старец Симон Азарьин во веки неотъемлемо никому