Свято-Троицкая Сергиева Лавра

Ф.304/I №281. Канонник

  • Рубрика: Рукописи хлопчато-бумажные. Богослужебные книги
  • Дата: 1616 г.
  • Кол-во листов: 200 л.
  • Примечания: Полуустав, в большую четверть
    л. 1. Сказание главам яже суть в книзе сей. Оглавление, заключающее 26 глав.
    л. 4. Сиа стихеры поем на молебнех на праздники Христовы и Богородичны после Евангелиа.
    л. 7. Догматикы, творение св. Иоанна Дамаскина, поем их в литию с храмомь, по гласом. Установлено петь препод. Дионисием; под след. № соединены со стихирами на Успение Богородицы.
    л. 15–21. Два канона Пресвятой Троице, творения кир Козмы гл. 7 и кир Иоанна гл. 4.
    л. 22. Канон пресв. Богородице Благовещению гл. 4, творение кир феофана.
    л. 28. Канон на Рожество Господа и Бога и Спаса нашего Ис. Христа гл. 1, творение кир Козмы.
    л. 139. Под гл. 20: другий канон Рожеству Христову гл. 1, кир Иоанна.
    л. 32 об. Канон Богоявлению гл. 2, творение Козмы монаха.
    л. 143 об. Под гл. 21: другой канон Богоявлению гл. 2, творение Ионна монаха.
    л. 37. Канон Сретению Господа нашего Ис. Христа гл. 3, творение кир Козмы.
    л. 41 об. Канон в неделю цветную гл. 4, творение Козмы мниха.
    л. 46. Канон Пасце гл. 1, творение кир Иоанна Дамаскина. Тут же: инии тропари Богородичны подобны, творение Феофана и Иосифа.
    л. 51 об. Канон честному и животворящему Кресту Господню гл. 8, творение кир Козмы.
    л. 57. Канон Успению пресв. Богородица гл. 1, творение кир Козмы.
    л. 148. Под гл. 22: другой канон Успению гл. 4, творение Иоанново.
    л. 62. Служба к Господу нашему Ис. Христу, творение инока Феоктиста обители студийскиа.
    л. 69 об. Канон радостен пресв. Богородици гл. 4, творение Игнатиа инока.
    л. 75 об. Служба к пресв. Богородице акафисто, рекше неседающо. В послании к Салтыкову (№ 700) старец Арсений Глухой, коим писана ркп., говорит, что канон сей написал он по переводу Максима грека, но словá в 4-м кондаке акафиста, за исправление коих осуждали его на Москве, опять поправлены по прежним переводам.
    л. 92. Канон Покрову пресв. Богородицы гл. 4.
    л. 99. Канон Происхождению честнаго и животворящаго Креста гл. 6.
    л. 104 об. Канон Милостивому Спасу гл. 8.
    л. 110. Два канона к Господу нашему Ис. Христу и преч. Его Матери, певаемы за бездождие.
    л. 122. Канон молебен к Господу Богу нашему Ис. Христу и преч. Его Матери, певаемь за ведрие.
    л. 128. Канон молебен в нахождение брани иноплеменник.
    л. 155. Канон Преполовению гл. 8, кир Андреев.
    л. 164 об. Канон Нерукотворенному Образу гл. 6.
    л. 171. Канон Знамению пресв. Богородица, творение священноинока Пахомиа Логофета.
    л. 177. Служба пресв. Богородицы Одигитреи, юже празднуем во вторник Светлыя недели.
    л. 2 и 3. Предисловие: Божиею благодатию и преч. Богородица помощию написах сиа каноны на праздники Христовы и на праздники пресв. Богородица, в них же суть написаны неизреченнаго Божия смотрениа тайны и похвалы и того пренепорочныя Матере, в лето 7124 (1616), при дръжаве благовернаго и христолюбиваго Царя и В. Князя Михаила Феодоровича всея Руси, в царьстей обители Пресвятыя и Живоначальныя Троица и препод. отець Сергиа и Никона, при настоятельстве тояже обители господина отца нашего архимарита Дионисиа, его повелениемь и замышлениемь, и при келаре старце Аврамии Палицыне. Писах же с разных списков, тщася обрести правая; и обретох в спискех онех многа неисправлена. Поведаю же и се, откуду изысках многиа списки. Бе бо в велицей обители сей инок, именем Антоний, православен, божественая писания чтый и мыслене потяся к разумению сих и попремногу тщателен к сих исправлению, ему же поручена служба многостяжательная божественых книг Пресвятыя Живоначальныя Троица и препод. отец Сергиа и Никона книгохранительница. Аз же грешный к нему прихождах часто и молях его, да подает ми разных списков на преписание. Тойже богомудрый инок, любяй истинное и Богу угодное и души полезное, не явися ослушлив ни вмале, но и предваряше словесе моего, и хождаше в многобогатую божественных писаний книгохранительницу; овы убо мне книги многи в келью дая на исправление, овы же тамо многи, елико обретохом, люботрудне купно с ним смотряхом, да обрящем правое и Богу угодное. И елика возможна моему худому разуму, сия исправлях; а яже невозможна, сиа оставлях, да имущии разум болше нас, тии исправят неисправленая и недостаточная наполнят. Аз же что написах, и аще кая обрящются в тех несогласна разуму истины, и аз о сих прощениа прошю. А кто имать сиа преписовати или пети, да не преписует тако, ни да поет, но истинное да пишет и воспевает, еже есть угодно Богу и полезно души, понеже и аз тако хощу. И не токмо еже зде писах, но и инде что писах и глаголах, и аще что обрящется в тех не угодно Богу и не полезно души ради моего неразумиа и невеждьства, – и о сих молю, да не творит кто тако, но лучшее да творит, еже есть благоугодно Богу и полезно души. И аз о семь радуюся, и тако благодатию Божиею прилагаю сиа, отъемля вину ищущим вину на вред души. Поющих же сиа каноны и послушающих поемаго молю, да Господа ради помолятся о мне, да и аз помилован буду от Бога, понеже не мало потрудихъся в сих аз многогрешный инок Арсеней, хотя милость приати от Господа нашего Ис. Христа, емуже всяка слава честь и покланяние с Отцемь и со Св. Духомь во веки, аминь