Свято-Троицкая Сергиева Лавра

Ф.304/I №211. Тактикон Никона Черногорца

  • Рубрика: Рукописи хлопчато-бумажные. Каноническое право
  • Дата: XVI в.
  • Кол-во листов: 406 л.
  • Примечания: Полуустав, в лист, заглавная заставка с красками и золотом.
    л. 1. Заглавие: Сия настоящая книга есть препод. отца нашего Никона творение, яже наречена бысть Тактикон, еже есть Чиновная.
    Вступление: Сие трудолюбие книгы сиа, вседействующу Господу и Богу и Спасу нашему Ис. Христу и еще же и пречистей Матери Его Богородици споспешьствующи, сътворено бысть к ползе хотящим. Потом в связи оглавление и в чину завета (к инокам и читателям) самого Никона.
    л. 17. Слово 1. Правилник с Богом, рекше Типик, от божественых писаний изъбран, о устроении преданых нам образ от св. Отець в спасение душам, и писанием вдан иже под нами братиям. Нач. Подобает видети, яко Господь Бог всегда стояще достоить пети.
    л. 49. Слово 2. Типикь, сиречь въобразник, от божественых писаний свидетельствован, в св. обители преславныа Богородица (далее: иже Местнерондиевы именуемыя), о странноприимьстве о церкви и других винах потребных ключаемых кь спасению души. Два Слова к инокам той обители. Первое начин. Духовный мой брате, се ради благодати Божиа, якоже первие убо аще и недостойна суща, но обаче вручил есть Бог. Второе: Братиа моа духовная и отци, понеже зде посреде живу в вас и вина есть, яко въпрошаете мя.
    л. 59. Слово 3. От книгы Толкованиа Заповедей Господних от 63 слова (в Пандектах л. 410), законное правило вкратце известна и тверда имея сведетельства от законеных, и еще же и о каженикох и различьи, и когда приати суд в рукоположение и когда ни, пространи же лежать зде и инаковох же имуть некая сведетелства. Нач. Видети подобает, яко внегда непричастне быти отинудь книзе сей в согрешении запрещения же и различия, но и сих ползу от малы вины вземше.
    л. 76 об. Слово 4. К мниху кир Луце о видении праздник Владычних пост и иных вин нужных, и еще же и о Постникове глаголемем Номоканоне. Нач. Духовный мой брате, кир Лука, въсприахом посланиици тобою посланаа и якоже писал ны еси о всех въкратце преднаписахом тебе видение.
    л. 85. Слово 5. К отцю Арсению о мирскых жителстве и обещании, подобне и о иноческом, и о повиновании, и о исповедании и о иных винах. Нач. Духовный мой брате, кир Арсение, просил еси от мене недостойнаго, еже написати тобе видение к спасению души и наставление.
    л. 95. Слово 6. К отцю Герасиму о взаконеных постех, ихже съборная Церкви предасть православным христианом, и еще же и о Типикох монастырьскых и о иных потребных винах. Нач. Аще который епископ, или прозвитер, или дьякон, или чтець, или певець в св. Четверодесятницю не постится, или в среду или пяток, да извержется.
    л. 99 об. Слово 7. К отцю Козме о Владычних постех, и како и в кое время подобает тех раздрешати, а не приобидети их виною праздник или странноприимьства и без боязни раздрешати, зане отлучениа имать в простых убо людех от божественаго причащениа, в причетницех же извержениа, в приступающих же всехь проклинаниа. Нач. Духовный нашь брате, елма якоже зрим, яко виною праздник и странноприимства и инех некых вин Владычнии пости в опщине раздрешаются.
    л. 104. Слово 8. К отцю Ефрему о различьи любви и иных винах. Нач. Духовный мой отче, послахом тобе первие вкратце тщанно мало послание, ныне же пространнейшее.
    л. 111. Слово 9. Другое к кир Георгию, игумену яже в Кипре обители Куцювентовы, яко последующую божественым взаконеным писанием недостоит истязовати глаголющих или пищущих, якоже Господь рече: яко на Моисеове седалищи седоша книжници фарисеи и прочаа. Нач. Духовный мой отче, поискал еси от сущаго зде отца моего, честнаго инока кир Клима, испытание о събраных главизнах от божественаго промысла в книжицах.
    л. 114 об. Слово 10. К въпросившему о посте преславныя Богородица. Нач. Понеже прошение твое, духовный брате, ко мне бысть о посте преславныя Богородица, яко да имаши то списаниемь на благословение.
    л. 121. Слово 11. К мнихом пресв. Богородица, глаголемыя кир Лучины, о ставлении втораго обновлениа тояже св. обители и показание от божественых писаний, яко чин опщаго жития ныне раздрушися, и кождо якоже хощеть, обаче и не се поспешьствуеть еже спасет спасаа свою душю, и проч. Нач. Духовнии мои отци и братья, якоже и събрастеся в св. обители и съгласистеся с честным моим отцемь кир Николаем.
    л. 127. Слово 12. К прозвитеру обители св. чюдотворца Симеона о пленении тояже обители, яко истинное и делом покааниа вся в исправление приводить. Нач. Духовный мой отче, нарековал ми еси с отцемь Козмою, яко да напишу ти что любо и послю ти ведети.
    л. 131. Слово 13. О Велицем Варсонофии, и единоименитых именех святых же и отверженых и о глаголемых съкровеных книгах сказание, яко еретическа суть списания. Нач. Бысть взыскание от некых о велицех Варсонофии, и сего ради изложено бысть в соборную церковь.
    л. 135. Слово 14. К мниху кир Феодосию прозвитеру оглавление о различне написанных постех Владычных, подобне и праздничных, яко нуждном сущим и паче приобиденом, и яко священници нерадяще и неучаще сущая под ними извержени бывають, и яко съвершеное неделание мирьское священник истязуется, и проч. Нач. Духовный мой отче, книжицю яже послах прежде въкратце бе любви ради, и понеже якоже по Бозе любовь твоа нарекова ми, яко восприал еси то, порадовахся.
    л. 167 об. Слово 15. О страничьстве, и како подобает кому то исправляти, и яко беспристрастие обдержителное и нестяжание может с Богом избавити от коварств бесовьскых же и человечьскых, иже от своего нрава бывающих прелстий, и о иной вещи потребней. Нач. Духовный мой брате, понеже восхотел еси по Бозе страничьствовати и проси моему недостоиньству написано видение дати тобе.
    л. 179 об. Слово 16. К мниху кир Мелетию, и яко един иже по Бозе мир гонити ест добро, а иже по страсти мир отбегъти подобает. Нач. Духовный мой честный отче, якоже мноземь сущим ту духовный бысть отець, молим иже по Бозе твою любовь, яко да будеши ходатай.
    л. 184. Слово 17. К игумену св. Ивана, яко бедна есть в настоящих ярость и пакы бедно есть еже приимати женскыя исповеди, и яко запрещаются монастыри мужьстии, идеже жены входять, и женстеи, идеже мужие входят. Нач. Честный мой духовный отче, от года, егоже веси, яко беседовахомь другь другу, ктому не совокупихомся даже доныне.
    л. 193. об. Слово 18. К отцу Петру, како подобаеть быти иноком и каа дела делати темь лепо есть, и яко запрещениа не раздрешаются просто и якоже прилучися, но подобающему и яко яростнаго безумна и буя божественое писание наричет, и проч. Нач. Духовный мой брате, кир Петре. Кир Сергие, старець от св. Иоанна, Коракова глаголемаго, прииде семо ко мне и рече ми вину, еяже ради отиде в монастырь свой.
    л. 212 об. Слово 19. К отцю Герасиму, како достоить быти иноку, на якове любо аще седить месте, и о некых тайных и скровеных. Нач. Духовное и възлюбленое мое чадо, аще и телом разлучихомся, но духомь, аще хощемь, любовию съпряжени, день и нощь беседуем умне друг к другу и усвояемся.
    л. 226 об. Слово 20. К Пафаидьскымь братиям о въспоминании архиерееве, и о утвержении, и о иных винах нужных. Нач. Духовнии мои отци и братья, послахомь прежде спешьно послание въкратце, ныне же пространнейше приимате сие.
    л. 244. Слово 21. К отцю Ивану о приобщении епископ, вне сущих своих престол, и о архиереех приходящих от малых градов в великиа, и о иных вещех. Нач. Духовный мой брате, якоже въспомянул ми еси о вине сей, яко да трудолюбьствую божествнаа правила и законы о сем.
    л. 257 об. Слово 22. К томужде к отцю Иоану о разрешеньи пасхы, и въспоминании патриархове и прочих архиерей. Нач. Духовный мой брате, писал ми еси о некых винах, и якоже вложить Бог в сердце мое, да напишю тебе, и се единыя веры есть иже ищеши.
    л. 268. Слово 23. К магистру и князю князем Марапе, о еже не быти подобна церковнаа и манастырьская и иночьскаа мирскимь княземь на своя потребы истощавати, елма святотатьства грехом осужаются, и яко иноци, не имуще рукоположениа игуменьскаго от епископа, Св. Духа лишени суть. Нач. Спешно послание послах прежде въкратце, иже по Бозе веры и любви твоей, яко да навыкнеши.
    л. 275 об. Слово 24. К томужде второе послание, яко иже от божественыя благодати излагаемаа, аще и груба суть словом, но не разумом, и сего ради действо к произволяющим не мало подают. Нач. Благодарьствуемь Господеви всех ради и должници есмы присно и всегда благодарение ему въздати.
    л. 277. Слово 25. К томужде магистру послание третиее, якоже по страсти люте оть некых Христа ради и не въздати зла за зло, но паче и благодетелствовати напаствующих, се свойствено есть христианомь, и како подобаеть еретиком беседовати. Нач. Твердая вера и любовь твоя, яже показа ко мне недостойному, сътвори мя начертати тебе сие невежьственное послание.
    л. 281 об. Слово 26. К прозвитеру лаодикийскому о нужных винах и о иже в плененых и растлитых. Нач. Честный мой владыка, въсприях же святое твое писание и, елика писаше, прочтох, имяше же и некаа взысканиа ныне бываемаа.
    л. 284 об. Слово 27. Другое к томуже презветеру, яко в достоине извержению грех впад священник или ин причетник, к тому в покаяние причетничьство не восприемлет, покаяние бо грехы очищает, священничьство же не подобает. Нач. Послахомь въкратце, владыко мой, прежде спешно послание, ныне же благодатью Христовою пространнее изложися на ползу твою.
    л. 296. Слово 28. К томужде другое послание прозвитеру, яко добро есть исповедоватися человеком и паче правление приимати от божественых писаний и от них заповеди приимати, таковых бо боятся бесове, а иже кроме божественых писаний правящих и заповеди от себе дающих не щадять отнуд. Нач. Въсприяхь, владыко мой, и сие возлюбленое и честное твое писание, приимущее различная въпрошения ко мне недостойному.
    л. 303 об. Слово 29. К мниху кир Стефану презвитеру о антимисехь и божественей службе и священничьстве, и яко не просто всяко и всюду бывати достоит божественым службам и священичьства опастве. Нач. Духовный мой отче, брат авва Козма глагола тебе службы ради молитвеных домов, обаче без разума множае и неведоме.
    л. 311 об. Слово 30. К мниху кvр Василию о отречени епископьстем, яко не повелевають божественаа правила творити писаниемь, но да истязуется, и аще есть достоин, да пребывает, аще ли ни, да извержется, и проч. Нач. Духовный нашь брате, въсприяхомь любовное твое писание, и благоразумения и веры исполненое, ищюще от мене недостойнаго вьзыскания различных в н.
    л. 322 об. Слово 31. К томужде кир Василию, яко добро есть делом учительство, и яко в какове любо страсти осквернився кто ктому не священничьствуеть, и о сырней недели како въобразися, и еще же о престоле патриарха антиохийскаго. Нач. Духовный мой брате, кир Василие, якоже иже по Бозе любовь твоя проси и повеле ми написати и послати тебе неких главизн ведание, яже усты рекл ми еси.
    л. 329. Слово 32. К иже от Иерусалима пришедшому и просившому изложити видение оть божественых правил на ползу всем, являюще еже по закону рукоположенья, или не по закону, и проч. Нач. Духовный нашь отче, якоже молих мя еси о сей вине изложити тобе списанием, сице и друзии створиша и моему недостоиньству на время и время даже и доныне.
    л. 337. Слово 33. К иже в Iерусалиме затворнику указание от божественых правил в коеждо ключаемо деяние. Нач. Духовный мой отче, якоже и рече ми духовный брат кир Козма, ученик твой, еже по силе моей не обленихся.
    л. 344. Слово 34. К вопросившему о житии мирьскых, яко елици не еже по естству одержавають в скотское обращаются, и о различьи таковых страстных и бестрастных, и о иже от блуда съчетавающимся законным браком. Нач. Духовный нашь брате, еже ко мне твое въпрошение ради мирьских есть и в сущих в мире бываемая же и творима.
    л. 348. Слово 35. О духовных наших братьяхь, глаголемых Цат, равное патриаршьскаго посланиа, посланнаго к кир Евфимью от Иерусалима, и еще же равное послание игумена св. Симеона чюдотворца. Нач. Подобаше убо нам, богопочтеный нашь владыко святый, писаниемь присно и нарековати тебе и лобзовати.
    Приложение: Равное послание посланаго от св. чюдотворца Симеона (игумена Петра), к кир Еуфимию патр. иерусалимьскому с патриарховемь посланиемь. Нач. Блаженнийший владыко и святийший. Слышание некое приде в наша слухы от ту сущих отшельникох Цятох, ту негде жилище сътворшим.
    л. 349 об. Слово 36. К отцю Герасиму о техже, и равная псланья иже в Иерусалимех посланиа к отцю Герасиму, яко да прочтено будет посреди с двема посланицема, патриарховем же и обители св. семеона чюдотворца. Нач. Взлюбленое и духовное мое чадо, якоже слышахом от некых, яко неции от сущих ту в невидении и подвижением сотониным движеми словесы оскорбляють ту сущую братью нашю глаголемыя Цаты.
    л. 357 об. Слово 37. О духовных и възлюбленых отець и братий наших Ивирох к духовному моему чаду иноку Герасиму. Нач. Послахомь прежде, духовное мое чадо, божественая писания от патриархия же антиохийскыа и св. Симеона чюдотворца обители и мое недостойнаго, имуща книжнаа сведетелства.
    л. 361. Слово 38. О сновох и суетных откровеньих, и бесовьскых мечтаниих и знаменьих, и чюдотворных и сотониньскых, и таковых пакы подобне яже въистину от Бога в таковых бывающая, и яко сродство и прочая подобнаа образы, яже съдеяша неции от отець, ныне възбранена быша от техже отец, и проч. Нач. Понеже многыми и различными страстьми съдръжим сый, и сих видение от божественых писаний искы разумети и разсудити убо желаю с Божиею помощью.
    л. 379. Слово 39. К игумену обители св. чюдотворца Симеона кир Петру. Нач. Духовный мой отче, понеже благодатью Божиею в отца духовнаго мне о помыслех моих учинен бысть, якоже и прежде блаженый владыка мой Лука.
    л. 385. Слово 40. К прозвитеру св. Семиона чюдотворца, яко и кроме повелениа иночьское жительство власть имать учити, якоже прежде отци наши творяху, точию благодать духовную имяху споспешьствующу деянию и слову, и о роде фряжьстем и тех падениих, и проч. Нач. Духовный мой и честный отче, понеже недостоиньству моему просил еси, якоже и мнози от страны сея и от иных такожде различных стран.
    В заключение Образ святыя веры, тот же самый, какой в начале Пандектов № 14 л. 400. Прибавлено другим писцом: Мес. августа 29, житие и усекновение честнаго пророка и Предтечя Крестителя Иоанна, списано от ученика Иоанна, сиречь Марка. Нач. Исполнившимся летом пять тысущь и пятистом от мирьскаго творениа без шести месяць родися св. Иоанн Креститель от обетования Духа Святаго.
    На первых листах внизу киноварью: Сиа книга Троецкаа Сергиева монастыря митрополита Iасафа