Рубрика: Рукописи хлопчато-бумажные. Каноническое право
Дата: XVI в.
Кол-во листов: 445 л.
Примечания: Полуустав, в лист, с заглавною заставкою.
л. 1. Събрание книги сея, сиречь Синаксарь, имея сказание коегождо слова на уведение чтущим. Оглавление конечных слов 37–63.
л. 7. Заглавие: Книга богодохновенна събрана и списана от многых и различных божественых книг.
Слово 37. Яко недостоит оклеветавати, неких ради нужныа в еже жити потребы и к глаголющим, яко и ти самии учителе преступають заповеди Божиа, за еже имети им со всяцем опаством потребная телеси, и проч. Нач. Аще кто не отвержется, рече Христос, всех сущих ему, несть Мне достоин.
л. 17 об. Слово 38. О богатстве и нищете, и како познаваем таковаа, от Бога ли суть, или от действа съпротивнаго, и яко иже от неправды богатство, несть от Бога, и проч. Нач. Богу глаголющу прор. Аггеом: мое есть злато и сребро, и емуже хощу дам е: прочее убо всек человек обогатевь от Бога ли есть обогател?
л. 22 об. Слово 39. О еже не без разсуждениа судити искръняго, якоже лицемери и фарисее и книжници, ибо плъни злых суще они в менших некых зелни бышя инем испытателе, и проч. Нач. Не судите, да не осуждени будете. Что убо не подобает ли съгрешающяя обличати?
л. 39. Слово 40. Яко недостоит судити иереом, или праведне или неправедне, или истязовати их, но аще и съгрешит от них кто, Богом въстязан будет и обличен в нынешний век и в будущий, или от большаго иереа; и яко иже по недостоинству живый несть священик, и проч. Нач. Такову быти учителю подобаеть, сице щядети ученикы, сице всех водити: ныне живем, рече, аще вы стоите о Господи.
л. 50. Слово 41. О избрани властей, и яко въся убо власти не избирает Бог, всеми же действует, и яко избирает множицею недостойных Бог, и достоинии убо яко достойни избираеми суть, недостоинии же пакы к показаниу съгрешающим и обращению и проч. Нач. Апостолу глаголющу, яко власти мирскыя от Бога учинены суть: убо прочее въсяк князь и царь и епископ Богом ли избран бываеть?
л. 62. Слово 42. О Божиих судбах, и яко никтоже сих убегнути можеть, якоже и Господь отрече, глаголя: яко имже судом судите, судими будете, и: в нюже меру мерите, възмерится вам, и: яко въсе Бог зрит, аще и мнится на время не отдаати, но егда время призовет к въздаанию. Нач. В многых вам, братие, мняся потребен быти, дльжен есм и себе в души ползевати.
л. 70. Слово 43. О творящих знамениа и пророчьствующих, или сониа видящих по попущению Божию, и яко на подобаеть блюсти на таковаа и от сих имети святыя творящяя, но на веру праву и делание заповедей Господних, и проч. Нач. Въпрос св. Анастасиа Синайскаго: знамениа и чюдотворениа и пророчьства, бывающаа от съпротивнаа мудръствующих, от коея силы творима суть?
л. 107 об. Слово 44. Яко добро и благоприятно Богу еже делати по праведному слову, и яко от (еже) не делати не точию в множьство грехов уклонишяся и укланеются неции, но и в различны ереси въпадоша, и проч. Нач. Пакы к пищи влекуть его плътстей, еже беше съгрешение и оглаголание велие, но т нестоить до обличении, но и учительство прилагаеть.
л. 128. Слово 45. Каа художьства обетованию иночьскому прилична суть, и яко такова подобает мнихом делати, елика ниже въображенным часом петию, или молитве, или отнуд еже по Бозе службе их забавлеють или съводят в падение некое душевное.
Нач. Въпрос: каа художьства обетованию нашему ключаема суть?
л. 144. Слово 46. Како подобает кому продаати и купувати, яко да не приразится Богу, и яко се свойствъно христианину, еже отъщетеватися паче неже отъщетевати в куплех, и проч. Нач. От Постных св. Василиа въпрос: како подобает твориму быти, еже от деланиа проданию, и како отходити?
л. 151. Слово 47. Каа художьства мирьскым подобна суть, и яко врачьбное художьство и в мирьскых и в инокых несть отметно, и како подобаеть то приемати, и проч.Нач. Есть земледелателное художьство, есть и тькателное и зиздателное, яже потребна суть зело, и паче съдръжать нашь живот.
л. 161. Слово 48. О различии скопцем и откуду сии прияша начяло, и еще же и о некыих еже по естъству их, и когда могут быти причьтници, и яко не пременяются от страсти блудныя скоплениемь, но горшее прочиих брань имут, и проч. Нач. Суть скопци, иже скопиша себе царствиа ради небеснаго, и прочее. Не удовь отрезание глаголеть, ни убо, но лукавыим помыслом погубление.
л. 166 об. Слово 49. О смерени, и яко не бывающя смерены некотораго ради лишения блажить, но иже с волею и трепещущих словес Божиих, и которое смереномудрие слово учить, и проч. Нач. Иже смерениа сокровище сам Христос Бог нашь, делом и словом научил есть нас сему.
л. 199. Слово 50. Яко Господня заповеди и предъпочитати достоит, по второму же человечьская предания полагати, и яко иже заповеди Господня нетрудолюбьствующеи, в человечьска же убо преданиа упражняющеся, и то и самое по человекоугодию делають, и проч. Нач. Съвръшенейшее дело постничьскаго жителства се есть, еже безместныих дел отсвенетися и пещися о заповедех Господних.
л. 222. Слово 51. О покаани и исповедани, от божественых писаний свидетельства, и како подобает исповедоватися и каатися нам от лютых деаних. Нач. Възлюбленый Господень ученик рече сице: яко се есть любовь Божиа да заповеди Его блюдем, и заповеди Его не суть тяжкы.
л. 240. Слово 52. Показаниа о покаани и исповедании, и яко не подобает яже по нужди бывающаа или по смотрению некоему временну исповеданиа и прощениа грехом, и проч. Нач. Брат иде почрести воду от рекы, и обрете ту жену перущу ризы, и прилучися ему пасти с нею.
л. 283. Слово 53. Како подобаеть причащатися божественых таин, и яко страшно и зело бедно еже недостойне причащатися, или пакы еже от нерадения не подвизатися чистом быти, и елико по силе доснойне причащатися, и проч. Нач. Св. Анастасиа Синайскаго: добро ли убо есть, еже часто причащатися и поредку?
л. 294. Слово 54. Яко страшно и бедно есть немощныим по души приемати некаа исповеданиа, яко и самыих силныих и духовных низвлачит таковое впадение, и о различи таковаго восприатиа, и како таковаа приходити подобаеть. Нач. Неции восприатиа суд нивочтоже вменивше, душя бесловесно паствити начашя и убо много богатство прежде имуще, тщама рукама отсюду отидоша, инем то от приятиа раздаавше.
л. 300. Слово 55. Яко не подобает кроме иереа приемати исповедати, и яко священници таковую беду имут, рекше еже не приемати обращающихся, и еже объявлети туждяя грехы, и еже не учити и наказовати сущья под ними люди, и проч. Нач. Никто же от сущих во притче длъжен есть писание се прочести, точию они, имже потреба есть, сиречь презвитером и епископом.
л. 308 об. Слово 56. О запрещених и о отлучених, иже от иерей даемых, и яко яже от иерей запрещениа связанаа благословне не раздрешаются от иного, аще не умрет связавый его, и проч. Нач. Св. Апостол правило 32: Аще который презвитер или диакон епископом отлучен будет, сему невозможно есть от иного прияту быти.
л. 320. Слово 57. О праздникох и постех и коленопреклонених, возбраненых или повеленых бывати, от божественаго же и покланеемаго Духа богоносными Отцы нам преданых, и яко бедно есть еже нерадити о таковых, и проч. Нач. Аз Петр и Павел заповедаеве людем пять дний делати, в суботу же и неделю да упражнеются в церковь учительства ради благочестия.
л. 360 об. Слово 58. Сказание положено от божественых писаний о праздникох, яко не ради пищя и празности благыих деаний и входа греху и вреду души праздници христианом предани быша, якоже и еллином, но паче ко исправлениу и празности от злых деаний, деланиу же заповедей Господних, и проч. Нач. Иже истиную проповедь въсеавшеи всюду прехвалнии Апостоли и иже по них поряду бывшеи божествнии и духоноснии Отци, сии вси с правою верою и непрелестныя уставы соборней Церкви предашя.
л. 377. Слово 59. Разсуждение, рекше сказание, от божественыих писаний сложено, имяще и некыя главизны от божественых Отець к свидетельству, еже кыим образом и когда подобаеть преданныя посты во опщину виною прихода отець и братий раздрешати, и проч. Нач. Соборныя Церкве уставы же и святаа преданиа предашя церковныим воспитанником испръва и свыше божествении Апостоли и прочии поряду богоноснии Отци.
л. 388. Слово 60. О снеди и питии иноком подобающим ошелником же и сущим в дружине, и яко хлеб и соль и вода есть царскый путь пищи, и яко яже с заслаждением пищя паче подобиа отвръжены суть благочестиа, и проч. Нач. Великый отець нашь Харитон въсем убо своим завещааше учеником и якоже иночьскому подобию есть устроению пищи уставь.
л. 397 об. Слово 61. О брашне и питии и пребывании иже во опщих житиих живущих, еще же и ошелницех, и яко недостоить роптати брашна ради, ниже малы ради снеди или пакости телесныа удалетися от трапезы братняя, и проч. Нач. Иже много постяйся, в восприяти же пищя не могый приемати брашно опщее, которое паче изволити долъжен есть поститися со братиами и ясти с ними.
л. 401 об. Слово 62. О снеди подобающии иже в мире живущим, и како достоить питатися христианом, и яко семена и злак испръва узаконено положи Бог человеком и та ясти повелевает, и проч. Нач. Хощете ли, да видим кую сладость имать богатство, и кую честь трапезы богатыих и убогых, истяжим и въспросим ядущих.
л. 410. Слово 63. О поставлени и извръжени причетник, и яко чрез уставленыих лет поставлении причетници извръжени бывают, и яко причетник на игры и пианьства упражнеяся извръжется, мирьскый же человек отлучается, и проч. Нач. Божественое Слово святыим своим учеником и Апостолом заповеда глаголя: шедше научите вся языкы, крещающе их во имя Отца и Сына и Св. Духа.
л. 445. Иоанна, патр. антиохийскаго, Послание ко иже во святых отцу нашему Никону, о прияти книгы великыя Тлъкованиа Заповедем Господним, како прията бысть от соборныа Церкве и от всего причта. На первых листах внизу киноварью: Митрополита Иасафа, сиа книга Троецкаа Сергиева монастыря