Рубрика: Рукописи хлопчато-бумажные. Каноническое право
Дата: XVI в.
Кол-во листов: 579 л.
Примечания: Полуустав, в лист, совершенно одинаковая с описанною у Царск. № 214.
Заглавие: Книга глаголемая Кормъчиа, рекше Правила закону, греческым же языком Номосъканон. О Христе Спасители начинаем. Отче благослови.
л. 1. Оглавление: Изложение сущаго в книгах сих съставления священных Правил св. Апостол и седми вселеньскых св. Събор, не токможе тех, но и поместных, еже от некиих св. Отець особно бывших, правил и посланий Отечьскых, и како по ряду стоят, и который Съборь колико правил имать.
л. 3 об. Прологь, рекше Предисловие, съведшаго св. Правила в 14 тител к Номоканону патр. Фотия.
л. 5. Другое Предисловие, съведшаго Правила иже по 5 Съборе, и шестаго и седьмаго по сих, и приложьшаго и съчтавшяго правила с апостольскыми же и с преждебывших св. Събор.
л. 6. И еще о всех св. Съборех и о времени чину их, который по котором бысть.
л. 9. Титлы правилом сочьтаниа и подобным коемуждо титлу главам: тител нашим языком сказается грань, грань же именуется яснее съчетания, ли съвъкупление. Номоканон Фотия.
л. 25. Заглавие другое: Изложение правилом апостольским и отечьскым, имея тлъкование Алексиа диакона и законухранителя Аристина.
Глава 1. Правила св. Апостол, числом 85. В Кормчей, изд. в Москве 1653 г., глава 1.
л. 39 об. Глава 2. Св. апостола Павла правила церковная, правил 17. В тойже печ. Кормчей глава 2.
л. 41. Тогоже правило о усопших.
л. 41. Тогоже правило о властелех.
По оглавлению: Глава 3. Всех святыих Апостол купно правиле две (в книге не находится). Там же глава 4.
л. 41 об. Глава 4. Святый и великый, иже в Никеи, пръвый Събор бысть в царство Константина Великаго, събравшихся св. Отець 318, на злочестиваго Ариа, и проч.,правил 20. Там же глава 5.
л. 49. Глава 5. Иже во Анкире св. поместнаго Събора правил 25. Там же глава 6.
л. 56. Глава 6. Св. Събора, иже в Новей Кесарии, близ Понтейскаго моря, правил 14. Там же глава 7.
л. 59. Глава 7. Св. поместнаго Събора, иже в Гангре, правил 20. Там же глава 8.
л. 61 об. Глава 8. Иже во Антиохии сирстей св. поместнаго Събора правил 25. Там же глава 9.
л. 68. Глава 9. Св. поместный Събор, иже в Лаодикии фругийстей, събрася от различных правил 58. Там же глава 10.
л. 77 об. Глава 10. Вселеньскый Събор вторый бысть в Констянтинеграде, св. Отець 150, на духоборця (Македониа), при цари Велицем Феодосии, иже изложишя правил 8. Там же глава 11.
л. 80 об. Глава 11. Св. вселеньскаго третиаго Събора, иже в Ефесе, сшедшихся св. Отець 200, правил 9. Там же глава 12.
л. 82 об. Глава 12. Вселеньскаго Събора четвертаго, иже в Халкидоне, св. Отець 630, правил 30. Там же глава 13.
л. 93. Глава 13. Събора поместнаго, иже в Сардикеи, сиречь в Срдъци, правил 21. Там же глава 14.
л. 98. Глава 14. Канони в Карфагени сшедшихся св. Отець, правил 134. Там же глава 15.
л. 125 об. Глава 15. Шестаго вселеньскаго Събора, иже в Констянтинеграде, в Труле полатнем, рекше в тереме царьскых полат, при Устиниане благочьстивем и христолюбивем, правил 102. Там же глава 17.
л. 159 об. Глава 16. Седмаго вселеньскаго Събора, иже в Никеи второе събрася, правил 22. Там же глава 18.
л. 168 об. Глава 17. Сии правил 17, иже в Констянтинеграде бывшяго пръваго и втораго Събора, в церкви св. Апостол. Там же глава 19.
л. 171. Глава 18. Правила три, иже в Констянтинеграде преименитей церкви Божия Мудрости, рекше в св. Софеи, събравшагося Събора, иже седмый Събор утверди. Там же глава 20.
л. 171 об. Глава 19. Святаго и великаго Василия от послания к Амфилохию, епископу иконийскому, и к Диодору и к инем некыим послании, правил 91. Там же глава 21.
л. 197. Глава 20. Св. Василия о времени съгрешяющих правил 26. Там же глава 22.
л. 197 об. Глава 21. От книг божественых повелений блаженныя кончины Иусти(ни)ана различныя заповеди, правил 87. Там же глава 42. Тетрадь, след. за л. 207, ошибкою приплетена после л. 216.
л. 208 об. Глава 22. От различных титл, рекше граний Иусти(ни)яна царя новых заповедий, главы по избранию различны. Там же глава 44.
л. 226 об. Глава 23. Изложение рекше въспоминание бывшаго церковнаго съединения, при Константине и Романе, овому царствующу, овому же цареву отцу саном почтену сущу, в лето 6438. Там же глава 53.
л. 232 об. Глава 24. Иустинияна царя, шестаго Събора, о възаконении и яко подобаеть поставляти епископы и клирикы, и в коеждо лето единому от епископ бывати събору в епархиях.
л. 239 об. Глава 25. О беззаконных брацех, сииречь о кровосмешении. Там же глава 52.
л. 245 об. Глава 26. О некоем съчтавшем своему сыну дьщерь некоего, под властию суща, без воля отца еа (и другия приложения). Там же в главе тойже.
л. 249 об. Глава 27. Зде известно разделение възбраненых браков и законных. Там же глава 51.
л. 251. Глава 28. Разделение браков возбраненых, иже не от крове бывающаго сродьства, но от присвоения, рекше от сватьства. Там же в главе тойже.
л. 252 об. Глава 29. Писание патриарха, изложено от Иоанна книгохранителя иполита, о поемшем вторую братучад своеа матере и о подобнем ею запрещении. Там же в главе 52.
л. 253. Глава 30. Послание св. Тарасиа, архиеп. Константинаграда, к Андреяну папе римьскому, еже не поставляти епископа на мьзде. Там же глава 36.
л. 253 об. Глава 31. Генадия, архиеп. Царяграда, о поставлении, к всем епископом. Там же в главе тойже.
л. 254. Глава 32. Генадия, архиеп. Константинаграда, и иже тогда съшедшагося Събора святаго, от послания к всем епископом. Там же в главе тойже.
л. 254 об. Глава 33. Тимофея, архиеп. александрийскаго, единаго от 150 св. Отець, иже в Константинеграде на Македониа събравшемся, правил 15. Там же глава 32.
л. 255 об. Глава 34. Феофила, архиеп. александрьскаго, възглашение Богоявлениа наставшу в неделю, правил 14. Там же глава 33.
л. 256 об. Глава 35. Кирила, архиеп. александрьскаго, от послания иже к Домну правил 5 и ины главы от другыих посланий. Там же глава 34.
л. 258 об. Глава 36. Св. Дионисиа, архиеп. александрийскаго, о сущих без общения, страха ради смертнаго приобщающихся и потом устрабляющихся, правила 4. Там же глава 26.
л. 259. Глава 37. О том, колика и какова суть места епитимиам, рекше запрещением. Оканч. Молитва над кающимся. Там же глава 23.
л. 259 об. Глава 38. Св. Василиа о причащении. Там же глава 24.
л. 260. Глава 39. Тогоже о нерадящих о епитемьях, рекше о запрещениих. Там же в главе тойже.
л. 260. Глава 40. Петра, архиеп. александрьскаго, к бенетскому архиепископу, бысть же при патриарсе Констаньтинаграда Алексии. Там же глава 40.
л. 260 об. Глава 41. Главы церковныя, въпроси правилнии и ответи св. Събора бывшаго во дни преосвященнаго и вселеньскаго патр. Николы Константинаграда, въпрошени от Иоанна мниха и молчалника иже во Святей горе, и сущиих с ним черноризець. Там же глава 54.
л. 263 об. Глава 42. Пресв. отца нашего Афанасиа, архиеп. александрьскаго, к Антиоху князю, о множайших взысканиих, и проч. (вопрос 1 с ответом).
л. 264. Глава 43. Тогоже Афанасиа посланиа иже к Руфиану епископу. Там же глава 29.
л. 264 об. Глава 44. Григория, епископа Новыя Кесария, чюдотворця, о бывшиихь, в нашествие варвар, правил 13. Там же глава 28.
л. 265 об. Глава 45. Св. Григория Нисьскаго, к Литонию епископу мелетийскому, правил 8. Там же глава 31.
л. 267. Глава 46. Св. Петра александрьскаго, священномученика, о отвръгшихся во время гонениа и пакы кающихся, правил 14. Там же глава 27.
л. 268. Глава 47. Блаженнаго Нила чръзноризца послание к Хараклию презвитеру, сурово нападающа на съгрешающая и глаголюща: недовлееть на покаяние исповедание устен, аще и дела постничьская не будут. Там же глава 41.
л. 270 об. Глава 48. Ответи преблаженнаго митрополита ираклийскаго Никиты, предложеным ему въпрошением от Костантина памфилийскаго. Там же глава 55.
л. 273. Глава 49. Иоанна митрополита русьскаго, нареченнаго Пророком, написявшаго Правило церковное от св. книг въкратце Иакову чръноризцу. Русс. Достопам. ч. 1 стр. 89.
л. 277 об. Глава 50. Се есть въпрашяние Кирилово (чит. Кириково), иже въпраша епископа новогородьскаго Нифонта и инех. См. Пам. росс. Слов. ХІІ в. стр. 165.
л. 290 об. Глава 51. Правило Кирила митрополита, съшедшихся епископ, Долмата ноугородскаго, Игнатия ростовьскаго, Феогноста переславьскаго, Симиона полотьскаго на поставление епископа Серапиона володимерьскаго. Конец полнее, нежели в русс. Достоп. ч. 1 стр. 106. После слов: бещину входя, следует: И се слышахом, в пределех ноугородскых, и прч. См. Оп. Рум. Муз. стр. 321.
л. 295. Глава 52. Правило Максима митрополита русьскаго (в оглавлении: о среде и о пятнице, и о мясопусте Петрове и Филиппове, и о 15 дни августа месяца и о службе Василиеве). См. Карамз. Истор. VІІІ, 147 в приб.
л. 296. Главы 53, 54 без заглавий. В оглавлении: Яко нелепо есть мясопуст дръжати другий по Пянтикостии. О днех от Петрова говения до Филиппова.
л. 297. Глава 55. О апостольстей и съборней святей Церкви тлъкование.
л. 298. Глава 56. О приносе Ветхаго закона.
л. 299. Глава 57. А се Новаго Закона христианьскаго просфира: буди же известно, како подобаеть быти божественому приношению в святей службе, о просфире и о вине.
л. 309. Глава 58. Божественыя службы литургие тлъкование.
л. 314. Глава 59. Илия, архиепископ ноугородьскый, исправил с Белогородьскым епископом, о забытьи вина и воды. См. Пам. росс. Слов. стр. 223.
л. 314 об. Глава 60. Св. Василиа тлък священничьска чина, что есть иерей, и почему глаголется священник, и что есть острижение главы его.
л. 315 об. Глава 61. Правило иереом, иже не облачяются в вся священныа ризы, или неразумием, ли гордостию, ли леностию. В печат. Кормчей глава 57.
л. 316 об. Глава 62. Правило епископом.
– Глава 63. Правило игуменом.
л. 318. Глава 64. Егда отстоит новосвященный поп урок свой у соборныя церкви, якоже есть обычай епископу, отпущаяй к порученной ему церкви, показав (наказав) и даст ему от правил св. Апостол хиротонию и прочтеть ему свиток сей и положить на престоле и велит ему взяти ведение и память священиа свиток законный и рукоположение епископа, имрк. См. Акт. Зап. России т. ІІІ стр. 116.
л. 321. Глава 65. Поучение епископле к иереом. См. № 11 л. 94 об.
л. 325. Глава 66. О книгах Ветхаго Закона и Новаго (истинных и ложных, указано Лаод. Собора правило 59).
л. 326 об. Глава 67. Сказание, что есть чръноризець и что одеяние его.
л. 327. Глава 68. Великому Пахомию ангелом преданный устав и чин мнишьскый.
л. 327 об. Глава 69. Великаго Василия послание Григориу Богослову о мнишескомь строении. В печат. Кормчей глава 25.
л. 331 об. Глава 70. Мнишьскаго жития завет уным черньцем в кельях. Потом: Завет черньцем св. Василия, аще съхранит, блажень есть, а не сохранит, чюжь спасения своего.
л. 333. Глава 71. Великаго Афанасиа, архиеп. александрьскаго, ко Амьмону мниху, о соблажняющихся в сне. Далее: Въпрос Феодору Сикеоту и Ответ его. Почто повелено туго поясатися Апостолом и всем Святым. См. № 15 на конце.
л. 334. Глава 72. Правила о черньцех, (числом 54).
л. 335 об. Глава 73. Чин, како подобает погребати братию.
л. 337. Глава 74. Поучение епископле всем христолюбивым князем и всем правоверным христианом боголюбивым.
л. 340 об. Глава 75. Богословие о святей и живоначалней и единосущней Троици, о Отце и Сыне и Св. Дусе...
л. 343. Глава 76. Поучение церковное о св. вере святыихь Отець (вопросы с ответами).
л. 346. Глава 77. Истолковано: Господи Ис. Христе, Боже нашь, помилуй нас, аминь.
л. 349. Глава 78. Слово о святей Троици св. Кесария, брата Григория Богослова, егоже вопросиша правовернии...
л. 351. Глава 79. О том, еже не прекланяти колену в неделю.
л. 351 об. Глава 80. Епистолия на Римляны, в нейже сказание о Иакове брате Господни и о 12 Апостолу, како пръвее поставлен бысть в освященный чин.
л. 379. Глава 81. Поучение о седми Събор, на Латину.
л. 383. Глава 82. Петра, антиохийскаго патриарха, ко архиепископу римьскому, о опресноцех.
л. 387 об. Глава 83. Иоанна, митрополита русьскаго, ко архиепископу, римьскиму о опресноцех. См. Пам. Росс. Слов. стр. 209.
л. 391. Глава 84. Ннкиты мниха, презвитера манастыря Студийскаго, пореклом Сифит, к Литинам, о опресноцех. В печат. Кормчей 1653 г. глава 47.
л. 394 об. Глава 85. О Фрязех и о прочих Латинах. Там же глава 48.
л. 396 об. Глава 86. Димитриа, митр. кизичьскаго, о Яковитих и о Хацицярих. Там же глава 39.
л. 397. Глава 87. Блаженнаго Епифания, епископа кипрьскаго, повесть въскоре написаных ересь всех, рекше повелений, ихже матери пръвии образи суть и воимены четыре, от нихже прочая възникошя (числом 104).
л. 416. Глава 88. Тимофея, презвитера пречистыя церкве великыя Константинаграда, о различьи приходящих к непорочней нашей вере. В печат. Кормчей глава 70.
л. 425 об. Глава 89. О Мелхиседекианех и о Федосианех и Афиньганех, рекше неприкосновенных.
л. 427 об. Глава 90. О Богумиле попе (в оглавлении приб: иже блажняшеся о кресте Христове).
л. 428. Глава 90 (bis. В оглавлении, как и в Оп. рукоп. Царск. показано глав 111, сия под след. 91). Устав св. Великаго Князя Володимера, крестившаго рускую землю, о церковных судех и о десятинах, и о судех епископьскых, на обидящаа церкви, и о мирилех городьскых и о прочих вещех. Нач. От самое истины, слышав и св. Апостол и св. Отец предание. Тут же в связи Устав Вел. Князя Ярослава и другия прибавления.
л. 432 об. Глава 91. Написание Афанасия, мниха ерусалимьскаго, к Панкови о древе разумнем добру и злу.
л. 434 об. Глава 92. О кресте, иже на земли и на леду пишуть.
– Глава 93. О кресте Христове (а в оглавлении: О подножце Христове, иже на кресте).
л. 435. Глава 94. Тогоже Афанасиа о наузех и о стрелце громней. Все четыре статьи вероятно одного сочинителя. См. № 15 на конце.
– Глава 95. Премудрость Исуса сына Сирахова, въпрос и ответ всякому христианину с жидовином.
л. 436 об. Глава 96. Жидом, слово святыих Отец, о пасце.
л. 437 об. Глава 97. О ереси арменьстей.
л. 439 об. Глава 98. Чин бывая над обращающимся от Сорочин к чистей нашей непорочней вере християньстей.
л. 442 об. Глава 99. Чин, како подобает приимати приходящих от жидов к правой вере христианстей.
л. 446 об. Глава 100. Чин, аще кто в ереси быв, крещен сый, обратится, любо хвалисин, любо жидовин, любо кий еретик.
л. 449. Сия книгы Мерило праведное, извес истинъный, тме светило, слепоте вожь, уму просвет, око слову: се же есть который праведный судиа по достоиньству и опасне да смотрить, еже бо судити Божий сан есть и Бога единаго достойно. Сказание от псалом, книгы Давида царя, еже не на лиця судити, ни по мьзде. В конце обращениек царем и князем.
л. 450. Глава 101. Избрание от закона Богомь данаго Израильтяном Моисеомь, о суде и о правде. Из Пятокнижия Моисеева. В печат. Кормчей глава 45.
л. 454 об. Глава 102. Закон судный людем. Константина Великаго (см. № 15 л. 125). На конце: Тлък Козмы халкыдоньскаго, яко не подобает жены госпожею звати. Там же гл. 46.
л. 459 об. Глава 103. Закона градскаго главы различны, в 40 гранех, от нихже 20 о поставлении епископ и попов. Там же глава 49.
л. 523. Слово да не обидят силнии меншиих.
– Слово о вдовах и о сиротах, не обидите их цари и князи и вси властели силнии.
л. 523 об. Слово о властелех.
л. 524. Слово еже судити право.
– Слово св. Иоанна Златаустаго о смиряющихся, яко Божия заповедь есть и мъзду тем Бог обещал; аще кто речет смиряющемуся, самому суд есть, тот и самоборец есть Евангелию Христову всему.
л. 524 об. Без надписи. Послание патриарха Германа митрополиту всея России Кириллу, о непосвящении в духовный сан рабов.
л. 526. Глава 104. Леона и Коньстянтина верная царя (зачатков 17). В печат. Кормчей глава 50.
л. 547 об. Глава 105. Новая заповедь благочестиваго царя Алексиа Комнина. Там же глава 43.
л. 549 об. Глава 106. Заповедь новая, бывшия от христолюбиваго царя нашего Алексия Комнина, мес. июня, индикта седмаго, в лето 6592, иже изложена бысть от Варды хранителя полаты и пръваго судию силнаго. Там же в главе тойже.
л. 553. Глава 107. Въспоминание хранителя великаго стража Иоанна Фракисия, о немже раздрешение изречено бысть Царем нашим святым, преждебывшия от него Новая Заповедь о брацехь, утвержающе повеление и нераздрешену быти повелевающе с священными молитвами бывшему обручению, мес. марта, в лето 6600. Там же в главе тойже.
л. 558. Глава 108. Царя Леона.
л. 560. Царя Алексия Комнина от новых заповедий.
л. 560 об. Глава 109. От книг Еноха праведнаго прежде потопа (потом 8 отрывков).
л. 365. Глава 110. Суд Ярославль Владимеричя. Правда русская. См. № 15 л. 332.
л. 574. Слово Сирахово на немилостивые цари и князи, иже неправдою судят.
л. 574 об. Слово о гордости.
– Слово о судиях и о властелех, емлющих мъзду и не в правду судящиих.
л. 575. Слово Аввакума пророка на обидящая и насильствующая.
– Слово св. Василия о судиях и властелех.
л. 578 об. Слово святыих Отец 165, о обидящих церкви святыя. Издано г. Калачовым в книге: О значении Кормчей стр. 124, предъидущия, за исключением пр. Аввакума, русскаго сочинения. На первых листах (4–15) внизу: Сию книгу, глаголемую Кормьчию, рекше Правила закону, в обитель живоначалныя Троица и в строение препод. отца нашего Сергиа чюдотворца игумену з братиею, дал инок Арсеней Одинець по своей души и по своих родителех.