Свято-Троицкая Сергиева Лавра

Ф.304/I №200. Сочинения преп. Максима Грека

  • Рубрика: Рукописи хлопчато-бумажные. Разные Богословские сочинения
  • Дата: Нач. XVII в.
  • Кол-во листов: 480 л.
  • Примечания: Скоропись, в лист.
    Надписи, порядок и число статей, исключая начальных – предварительных до л. 19, совершено одинаковы со списком библ. Царск. № 244. В приписи ркп. Царск. сказано, что она списана с книги Живоначальныя Троицы Сергиева монастыря с казенныя из книгохранительной лета от создания мира 7213. На поле тоюже рукою замечено: 90 лет. Г. Строев число 90 приложил к показанному году и итогом означил время написания ркп. Царскаго. Но, кажется, вернее 90 вычесть из 7213 и остатком определить летопись сего подлинника. В начале и конце ркп. недавно приклеены белые листы конечно вместо ветхих, где может быть и было годоуказание 1615. (Срав. письмо ркп. с приписью 1616 г. № 657.) Оглавление с начальными словами статей, неполное и перепутанное разделение глав и разныя замечания (см. далее) показывают, что это один из первых полных сборников сочинений препод. Максима; в 1860 г. был взят в Казанскую Д. Академию для вариантов при печатном издании сочинений Максима.
    л. 1. Эпиграф: Сладка убо сиа книга благочестивым, обличителна же злочестивым, страшна же нам грешником, наказателна же всякому возрасту и роду всему и сану: царем и князем, началником и началствуемым, воином и простым, богатым и убогим, иноком и мирским, мужем и женам, юным и престаревшимся. Многоразумна бо и премудрости Божиа повсюду преисполнена. (Из предисловия инока Сильвана, см. ниже). Есть же и богословствующих наказателна, и естествословствующих просветилна, стазающимся вооружение, молчалником опасение, упражняющимся во зрении возможение, озлобляемым утешение, недугующим душевное исцеление, и да сокращенне реку: вся всем есть, истинное благожелающим вся носящи, некий вертоград всеплодный сиа книга есть, наипаче же сосуд есть духовнаго меда, преисполнен всякия сладости, услажая вкушающих его. Составлена благочестивым и трудолюбивым иноком Максимом греком, иже от Святыа горы, лавры же Ватопеди. На обороте: Симеона Новаго Богослова: Не попусти на мя, Владыко, выше силы моея искушениа или скорби или болезни, но дай же ми изводство и крепость, во еже мощи терпети ми со благодарением.
    л. 2. Предисловие в книге инока Максима грека. Оглавление с начальными словами статей.
    л. 6. В виде предисловия собрано несколько изречений св. Отцев о внимателном чтении писания.
    л. 8. Без надписи. Предисловие инока Сильвана к переводу бесед И. Златоустаго на еванг. Матфея и Иоанна. См. № 92. Тетрадь особая, писанная полууставом.
    л. 12. Предлог к книге препод. Максима грека. Нач. Настоящая новосчиненая книга дар убо есть всесвятаго и поклоняемаго Духа.
    л. 13 об. Счет на греч. языке до сотни, начин. proton, deyteron, за тем сказание об Афонской горе и тамошних монастырях (см. Оп. Рум. Муз. стр. 370) и наконец краткое известие о месте рождения Максима грека и имени его родителей, взятое из статьи л. 17.
    л. 14 об. Стихи, начин. Еяже желаше Феодор присно юности от своея лицем к лицу поклоняемую ныне зрит Троицу. Кто и откуду еси; тферитин. Наречением кто; Феодор. и т. д.
    Тут же. Сказание инока Максима Святыя горы к старцу Васиану о Святой горе жительства. Нач. Во Святой горе житие разделяется на трое: на общее и на особное, сиречь на лаврьское, и на скитское.
    л. 15. Сказание старца Климента о иерусалимских монастырех к старцу Васьяну. Нач. От Иерусалима до лавры св. Савы 12 верст, а от лавры св. Савы до Иерихона 15 верст.
    (Лист 16 порожний.)
    л. 17. Сказание о Максиме философе, иже бысть инок святыя горы Афоннскиа, преславныя обители Ватопедскиа, иже зде и пострада доволна лета за истину. Нач. Осмей убо тысящи наставши с 14 лето годищнаго обхождения руския земля скипетр удержавшу благочестивому и приснопамятному Государю Вел. Князю Василию Ивановичю.
    л. 19. Заглавие: Списаниа трудолюбезна и многоразлична изящнаго в философех кир Максима философа грека, монаха Святыа горы иже в Афоне, обители пресвятыа Богородица честнаго и преславнаго ея Благовещениа, по нарекованию древнему Ватопеди, и проч.
    – Преподобнаго Максима философа Исповедание православныя веры. Нач. Не преткновени бывайте и Еллином, Иудеом и Церкви Божией, глаголеть божественно и поклоняемое слово апостольское. На поле нынешнею скорописью: сия статья вдвойне помещена, а последний список исправнее, см. стр. 22.
    л. 22. Тогоже исповедание же православныя веры, имже свидетельствует о Христе Исусе всем православным, и владующим и владомым, яко по всему истинен есть и православен инок, и всю соборную и апостольскую веру соблюдает целу и непорочну и непременну.
    л. 26. Сказание некоему другу, о еже како подобает крепце и непреложне держати св. символ, сиречь исповедание православныя веры и прочая вся апостолоданная и отцетворная преданиа церковная. Нач. Другу возлюбленному Максим инок радоватися о Господе. О немже въпросил мя еси с мною, отвещаю сицева ти и тобою всякому православному. Вм. въпросил, на поле тоюже рукою: спросился, – подобныя заметки не редки.
    л. 27 об. Сказание от словес св. Максима исповедника, что есть о Дусе Святем хула и како всяк грех оставится человеком, а еже на Святый Дух не оставится. Нач. Яже на Св. Дух хула недоведение сицево имать разрешение.
    л. 28. Благодарствено пение в пресвятей Троицы, певаемо же по всей светлой недели св. Пасхи. Нач. Слава Тебе преблагий Боже, Отче Вседержителю, слава Тебе и покланяние и велелепие от всея видимыя и мысленныя твари.
    л. 29 об. Сказание ко глаголющим, яко во всю Светлую неделю солнце не заходя стояло, и того ради неции несмыслении глаголют един день всю Светлую неделю. Нач. Велие воистинну и спасително благо есть богодуховенных писаней известный разум и искусьство.
    л. 31. Слово о Рождестве Господа нашего Ис. Христа, в немже и на беззаконныя Иудея. Нач. Се вертеп и ясли, и новорожден младенец, в них восклонен с Материею своею неискусомужною.
    л. 34. Молитва ко пресвятей Богородице, в тойже отчясти винословие о страсти Спасове. Нач. Тебе, превосходящую бесплотных божественных чинов неприкладно чистотою, молю всепетая.
    л. 36. Словеса, аки от лица пресвятыя Богородица, к лихоимцом и скверным и всякиа злобы исполненым, а каноны и всякими различными пении угажати чающим. Нач. Тогда мне, еже от тебе часте певаемое: радуйся, благоприатно будет, о твари Божиа премудра, егда увижду тя делом совершающа.
    л. 37. Сказание о священнем образе Спаса Христа, егоже неведующии называют Уныние. Нач. Священное образование священныя и поклоняемыя иконы Господа и Бога и Спаса нашего Ис. Христа, глаголемое поримьски Пиетас.
    л. 37. Сказание о том, что под крестом на церкве, в немже водружен, аки млад месяць. Нач. О сем V, в немже кресты водружени суть на церквах, веждь, яко сие V письмя есть греческое, а имя ему ипсилон, а поруски ижица.
    л. 37 об. Слово похвальное св. верховным апостолом Петру и Павлу, в немже и на латиньские три большие ереси. Нач. Воспой, душе, божественых апостол Петра и Павла, в прочих верховныя и первопрестолныя. На обор. л. 47: Отселе на латыньскую ересь, о опресноцех. Конец предъид. слова, отделен произвольно.
    л. 49 об. Беседа души и уму, по въпросу и ответу, еже откуда страсти ражаются в них, в томже и о божественом промысле, и на звездочетцех. Нач. Уме любездне ми, к тебе бо в настоящая беседую сице обычне, чюдо бо не мало дръжит мысли моея.
    л. 66 об. Словеса душеполезна зело внимающим их, беседует ум к души своей, в томже и на лихоимство. Нач. Чесо ради, о любезна ми душе, нелепотно забвение творим славы и благодати небесных венець.
    л. 88. На несытное чрево и безчисленных зол виновно иночествующим. Нач. О чрево бестудно и николиже насыщаемо, егоже ради, иноци несмыслении, поругание бываем богопротивником бесом.
    л. 88 об. На общую прелесть мечтаемых во сне сониах. Нач. Въскую, о злейши и губительнейший душам человеческим враже и всякаго беззакония обретателю, мечтании нощными безпрестани смущаеши мя.
    л. 89 об. Слово о том, яко промыслом Божиим, а не звездами и колесом счастия, вся человеческая устрояются. Нач. Многа и сам и различна прочет писания христианьска же и сложена внешними мудрецы.
    л. 100 об. Слово о покаянии вельми душеполезно, верою и любовию нелицемерною внимающим его, и с разумом трезвеным прочитающим его, в немже и о известном иноческом жительстве. Нач. Се, душе моя окаянная, и в сем лете, по многому долготерпению и благости сотворшаго нас человеколюбца Бога и Владыки всех, дойдохом. В конце приписано особое заключение (в след. списке нет), начин. Силу убо слова сего и приимите с веселием духовным, и в дело ввести ея благоизволите.
    л. 111 об. Стязание о известном иноческом жительстве, лица же стязающихся филоктимон да актимон, сиречь любостяжателный да нестяжателный. Нач. Рцы ми ты, иже нестяжанию убо хвалитель, а еже обходящу всяк град и страну просити милостыню у начальствующих князей, николиже престая.
    л. 125. Слово обличително на агарянскую прелесть и умыслившаго ея сквернаго пса Моамефа. Нач. Июдейское убо зловерие и еллинское нечестие и латыньския ереси, елико благодать Св. Духа содействовала, по мере живущия во мне веры благочестивыя, обличихом уже.
    (лист 149 порожний).
    л. 150. Слово второе о томже, к благоверным, на богоборца пса Моамефа, в немже и сказание отчасти о кончине века сего. Нач. Но елика убо Божия благодать, свыше наставляющи, даст глаголати противу безбожнаго сего христоборца чювствена беса. На обор. л. 157, на поле: да смотрить еще выном переводе, так ли будет в ряд строка. Подобное замечание встречается на обор. л. 170, 203.
    л. 158 об. Слово благодарствено ко Господу нашему Ис. Христу о бывшей преславней победе на кримскаго пса, предстательством Владычици нашея пресв. Богородици, при благоверном Вел. Князе Иване Васильевиче всеа Русии, в лето 49-е осмыя тысящи. Нач. Кто возглаголет силы Господня, слышаны сотворит вся хвалы его? В 1541 г. отражено было нападение крымскаго хана Саип-Гирея. Карамз. Истор. т. VIII л. 57–67.
    (лист 165 порожний).
    л. 166. Благовернейшему и вышнему Царю и богохранимому Государю Вел. Князю Василию Ивановичю всея Русии, иже во иноцех наименший Максим святогорский, метание же о Господе смиренно творю. Нач. Всяко даяние благо и всяк дар совершен свыше есть сходя от Отца светом. Предисловие к переводу Псалтири толковой.
    л. 178. Послание к Феодору Карпу, лета 7032 (1524). Нач. Максим, инок Святыя горы, господину Феодору Карпу Ивановичю, радоватися. Прочет еже ко мне твое послание, господине Феодоре Карпе, удивихся тобою о словеси различии. Окончание чит. л. 194.
    л. 192. Послание к Николаю, многоученому немчину. Нач. Пред малыми деньми велел ми еси память о тебе всегда имети, сиречь молитвы о тебе Спасу Христу возсылати.
    л. 194. К Николаю латынянину, злому прелестнику звездочетцу, послание о отлучении латынском, како Латыня отпадоша православия. Нач. Пред малыми денми вопросил еси нас, когда и како отлучишася Латыни от Грек и св. Божия Церкви.
    л. 205 об. К Николаю латынянину звездомудреному. Нач. Всяко даяние благо и всяк дар свершен свыше есть сходяй от Отца светом.
    л. 214. Слово о покаянии. Нач. Не леностно пребываим, душе, ниже безпечално, ниже аки младенцы неискусни смысла.
    л. 217. Слово (на поле: послание) к начальствующему на земли (внизу под строками киноварью: благовернейшему и боголюбивому Царю и Самодержьцу всеа Русии, преславному Государю Вел. Князю Ивану Васильевичю, нищий твой Государев богомолець Максим инок из Святыа горы, смея не смея низко челом бьет). Нач. Многа убо ина суть, уподобляющая небесному Владыце благоверно царствующих на земли.
    л. 222 об. От правил св. отец указание о святей воде Богоявления. Нач. Якоже суть нецы отлучающеи себе от св. воды ради вкушения, не добре се творят. На поле сверху: сего в главах не писано.
    (лист 224 порожний).
    л. 225. Главы учителны (числ. 27) началствующим правоверно. Нач. Мужество убо телесное телеса низлагати весть и стены градов крепкиа развращати, и противу супостатов ополчатися.
    л. 237 об. Какыя речи рекл бы убо к Содетелю всем епископ тверский (Акакий), сожжену бывшу соборному храму, и всему двору его, и всем имением, самому граду, и множайшим иным храмом и двором и людем погоревшим, гневом Божиим, в лето 7046 осмыя тысящи июля в 22 день, и паки (чит. и какии) отвещает ему боголепне всех Господь, имже внимати подобает со страхом и верою нелицемерною. Нач. Прости мя, милосерд ми, Владыко, буди, печали и безумия глаголы смеющу ми рещи к высоте твоей.
    л. 245. Сложение вкратце о бывшем пожаре тверском (в 1538 г.), такоже и похвала о обновлении церковнаго украшениа, бывшаго боголюбивым епископом тверским Иакакием. Нач. Обновлениа почитати древний закон есть и добре уставлен, глаголет преизобилный в богословии Григорий.
    л. 247. Сказание о том, како подобает входити во св. храмы Божиа, и яково имети статие в них. Нач. Егда же в божественный сей храм ходишь, о иже рачитель благоверию неблазненому еси.
    – Другий перевод техже строк по собранию речей. Нач. Егда же входишь в божественый сей храм, о иже еси рачитель божественному и неблазненному благоверию.
    – Тогоже сказание. Нач. Понеже мнози обходят грады и земли, овы убо куплею, овы же художеством всяким и ремеством. См. Оп. Рум. Муз. л. 377.
    л. 247 об. Послание к некоему другу, в немже сказание трех неких взысканий нужных всякому рачителю книжному. Нач. Понеже твое благородие велело мне писанием послати к тебе разрешение неких недоумеваемых тебе взысканий.
    л. 251. Послание к некоему другу его, в немже толкование некоих речений, неудобь разумеваемых в божественом писании. Нач. Вем, яко велми желаешь приимати от мене малаго ученаго наставление некое кратко к разуму.
    л. 255. Слово отвещателно о исправлении книг, в немже и на глаголющих, яко плоть Господня по воскресении из мертвых не описана бысть. Чтущеи внимайте прилежно и разсужайте богоугодно вкупе и человеколюбно. Нач. Бог, иже всех содетель и Господь, един ведый сердца человечьская.
    л. 259. Словцо отвещателно о книжном исправлении. Нач. Сведетеля вам, господам моим, предлагаю на душю мою и совесть самого сердцеведца Господа нашего Ис. Христа.
    л. 262. Толкование от псалма 102-го строка: обновится яко орлу юность твоя. Нач. Блаженный царь и пророк Давид во 102 псалме воздвизая душю свою на хвалу и благодарение Владыки всех и содетеля, глаголет.
    (лист 263 порожний).
    л. 264. Слово обличително, вкупе и развращателно лживаго писания Афродитиана прьсянина зломудренаго. Нач. Начало глаголет словес твоих истинна, и в век вся судбы правды твоея.
    л. 270. Слово на хулники преч. Божия Матери. Нач. Всеми богодухновеными писании учими и повелеваеми есме не единому преч. образу поклоняемыя иконы Спаса нашего Ис. Христа и преч. Божиа Матере и прочих честных угодников Его поклонятися и в чести имети всяцей. Слово неполное, на поле при конце статьи сказано: полтретья листа в десть недописано. См. след. № гл. 35.
    (листы 272 и 273 порожние).
    л. 274. Словцо смеющим дважды глаголати аллилуя чрез преданиа церковнаго, а третие слава Тебе Боже. Нач. Предание апостольское и отечьское изначала прияхом, равне списаным преданым нам православным догматом. Как в заглавии, так и в тексте словá о сугубом и трегубом аллилуиа почищены.
    л. 275 об. Сказание, о иже свыше мире и о спасении душь наших Господу помолимся. Нач. Елма же, по твоему апостолодержателному смиренномудрию, сподобляеши мене, худоумнаго и грубаго, святительския беседы своея.
    л. 277. Сказание от евангелия, реченное Иванном, яко ни самому всему миру могущу вместити писуемыя книги, аще по единому писана будут Спасова чюдеса. Нач. Недоумеются мнози, суть же иже и неверно мнят реченное божественым евангелистом Иоанном о множестве многих чюдес воплощьшагося Бога Слова.
    л. 277 об. Яко не подобает отнюдь внимати глаголющим не быти прочее им божественей литургии, не поспевшим приити ко чтению божественаго Евангелиа. Нач. Оно же неких суемудреных, имже недугуют злочестивым мудрованием, глаголющих не быти прочее им литургии.
    л. 279. Сказание о освящении воде назаутриа св. Богоявлений. Нач. О немже спрашало еси мене, твое благоговеинство, мала ему скажу.
    л. 281. Сказание, како зваменоватися крестном знамением. Нач. О немже предварив вопросил мя еси, раскрыти тебе силу тайнаго апостольскаго преданиа. В средине статьи словá о крестном знамении почищены.
    л. 282. Сказание о Июде предатели, на Аполлинария. Нач. Понеже убо многажды услышах многих крепце глаголющих, не абие по возвращении 30 сребреник удавлением погибша предателя.
    л. 283. Послание к некоему князю, просившему у него, с чего пошло не ясти скоромно в понеделник день. Нач. Понеже слышал есмь, что твое благородие прилежне взыскует, глаголя, с чего убо пошло не ясти скоромно в понеделник день.
    л. 283. Послание к некоему, желающу отврещися мира и ити во иноческое житие, коснящу же, а уже нужею ни единою обдержим, и еще просящу у него притчи и гананиа и словесе темна. Нач. От премудрых и разумных бысть и он всехвалный мужь, иже паче многих сверстник своих украшашеся.
    л. 284. Словцо к хотящим оставляти жены своя без вины законныя и ити во иноческое житие. Нач. Понеже изволил еси дружитися по Бозе со мною, и часть некую открыти ми твоего, егоже имаши по Бозе, помысла.
    л. 286. Послание к некоему другу его, седящу в темници и просившу у него, како избыти от искушения сатанина, бываему истицанию скверному во сне, и от скоктаний стужаему и помыслов блудных, и от малодушиа. Нач. Понеже прошению твоему удивихся, что в таковей скорби обдержим, просишь со прилежанием у мене лечбу душевную.
    л. 286 об. Сказание противу глаголющих, яко плотским совокуплением и рожеством хотяше множитися человеческий род, аще и не согрешили праотци. Нач. Елма же неких слышащих (чит. слышах глаголющих), яко аще рода нашего праотцы пребыли соблюдше данную им из начала заповедь.
    л. 288. Сказание о том, яко не оскверняются святая николиже, аще и многая лета обладаемы суть от поганых. Нач. О немже изволил еси и глаголал со мною преже малых днех, рек, яко в нынешних временех в лепоту убо и будет.
    л. 289 об. Сказание к отрицающимся на поставлении и кленущимся своим рукописанием русскому Митрополиту и всему священному Собору, еже не приимати поставлениа на митрополию и на владычьство от римскаго Папы латиньскиа веры и от цареградскаго Патриарха, аки во области безбожных Турков поганаго царя, и поставленнаго от нихь не приимати. Нач. Римскаго убо папы, аки отпадоша лика православных архиереев, рукоположениа отвращатися и отметатися достойно.
    л. 290. Сказание о рукописании греховнем. Нач. Последним неведением недугуем воистинну, глаголя, яко первозданный Адам, дая на себе прелстившему его диаволу рукописание вечныя работы.
    л. 291 об. Послание о смирении к бывшему митрополиту Даниилу, уже извержену. Нач. Заповедь и завещание крепко имамы вси, иже без сумнениа и без лицемериа послушаем спасителных заповедей Бога и Спаса нашего Ис. Христа.
    л. 293 об. Многогрешный инок Святыя горы Максим грек честным инокиням челом бьет. Нач. К вашей еяже показасте ко мне любви о Бозе, от вашего добраго изволениа. При посылке след. слова:
    л. 294. Слово воспоминателно о исправлении иноческаго житиа к некоим честным инокиням, и яко исполнение евангельских заповедей се есть воистинну страх Божий. Нач. Просят у мене убогаго и нищаго, елико в добродетелех и в разуме книжном честные и премудры дщеря небеснаго Царя, воспоминание жития боголепнаго.
    л. 299. Послание к некоему князю поучителное, вкупе же и обличително прелести звездочетстей, и утешително живущим в скорбех. Нач. Якоже во тленнем сем телеси мнози и различни недузи бывают нам.
    л. 301 об. Послание к некоему иноку, бывшему во игуменех, о немецкой прелести, глаголемей фортуне и о колесе ея. Нач. Многим сущим, сьчитаемым от божественаго Апостола свойством и действом неложныя и совершенныя любви. (В оглавлении за сим показано: Слово на Латинов, яко не леть есть ниединому приложити что и убавити в божественом исповедании непорочныя христианскиа веры, начин. Меда глаголют врачевстии сынове. См. след. № гл. 135).
    (листы 304 и 305 порожние).
    л. 306. Обличение глав Николаевых, пишет к Феодору Карпу поелику Бог помощь подаст сотворим, их же изложи Николай немчин на правое богословие всесвятаго Духа, яко обещахом тебе. Нач. Начало словес твоих истина и в век вся судбы правды твоеа, Утешителевым словом осветився разумом богоотець возопи. (В оглавлении за сим показано: Слово противу лстиваго списаниа Николая немчина латынина, начин. Господь Бог и Спас. См. след. № гл. 47).
    л. 318. На Николая немчина, прелестника, звездочетца. Нач. Миру убо преставление предвозвещати спешил еси, о Николае, повинувся звездам, внезапное же житие твоего разорение предрещи не возмогл еси.
    л. 319. Слово противу тщащихся звездозрением предрицати о будущих и о самовластии человеком. Нач. В подвиг, иже о евангельской истине совлачаяся и к разорению лжа себе составляя, огнем ревности яже о истине разгараем, благовременне и аз возвещу.
    л. 330 об. Слово обличително отчасти латыньскаго злословиа, в нем же и на Алманака, иже возвелеречева потопа всемирнаго быти, иже некогда поминаема губителнейша. Нач. просто слово и неухищрено, не зане о простых неких и малаго достойных хощет повествовати, но зане несть ему разумне показание мудрости. (В оглавлении за сим следует: Слово на безумную прелесть и богомерзскую мудрствующих, яко погребениа для утопленаго и убитаго бывают плодотлители и стужи земных прозябений, начин. Некий еллинский мудрец. См. след. № гл. 31).
    (листы 337 и 338 порожние).
    л. 339. Совет к Собору православному на Исака жидовина, волхва, и чародея и прелестника. Нач. Краткое и тихое и еже ко злобам человеческим терпеливое зело потребно есть всем вкупе верным, наипаче же священником Вышняго.
    л. 340. Словеса супротивна противу глав Самуила евреина. Нач. Тогда будете люди Божии и спасени будете им, егда отступивше всякого вашего зловериа и упрямства и непокорства, возглаголете. Разделено на 8 глав. (В оглавлении следует: Слово о неизглаголанном Божием промысле, благодати же и человеколюбии, в томже и на лихоимствующих, начин. Блаженный и чюдный пророк. См. след. № гл. 49. Слово на потопляемых и погибаемых без ума богомерским гнусным содомским грехом в муках вечных, начин. Начало премудрости. Там же гл. 124).
    л. 342. Слово пространнее излагающе с жалостию нестроениа и безчиниа царей и властелех последняго века сего. Нач. Шествуя по пути жестоце, и многих бед исполненнем, обретох жену седящу при пути.
    л. 346. Ирмос, песнь 1, тристояще крепкий, глас 4. Нач. Разум творца ирмоса того сицев есть: молится рожьщуся от Девы, сиречь Христу. Внизу сего листа замечено: Еортолог а не Трофолог, еортолог толкуется празником събрание, а о трофолог пищам събрание, еорти бо.. (конечная строка отрезана).
    – О правде и милости. Нач. Украшение небу благолепно в день убо самое то светлейше солнце, предтечя е по вся дни и освещая всю поднебесную.
    – О веледушии и совете. Нач. Всех птиць славнейший орел есть тем, еже силою многою своих крил на высоту превелию взиматися. (За сим по оглавлению недостает трех статей: О послушании юнных ко учениом, начин. Четырми некими. См. след. № гл. 42. О посте, начин. Ираклит философ. О покаянии, начин. Огнь присно изнуряя. Там же гл. 100).
    л. 346 об. О архистратиге, еже поруски воевода, какову ему быти во исправлении земском. Нач. Велисарей архистратиг, еже есть поруски болшый воевода, бе убо телом прекрасен.
    л. 347. О проскурнице. Нач. Что проскурници не едят мяса, сами ведаете и нам скажите: мы слышим от Спасовых уст, что не входящая во уста сквернят человека.
    – О яице строфокамилове. Нач. Яице струфокамилово вешают в церкви не украшениа ради котораго, – какое бо украшение в том церкви Божией? но поучениа и ползы деля.
    – Сказание о птици неясыти. Нач. Неясыть птица подобна жеравлю, питается же змиами.
    л. 347 об. Сказание, который убо в человеческом естестве первый грех. Нач. Первый грех есть, по св. Писанию, преступление прьвозданнаго Адама.
    – Ответ к вопросившему, х кому рече, прежде всех с небеси грамота сослана бысть. Нач. А с небесе грамота несть сослана никомуже николиже.
    – Сказание о венцех свадебных. Нач. А венцы, имиже венчаются свадбы, по моему дагаду, а по уставу писаному не умею тебе сказати.
    л. 348. Словцо, аки от лица амвона восходящем нань попом и диаконом. Нач. Амвон аз преухищрен, дело доброхвално и всяческими цветами различных узор и вапов преудобрено.
    л. 349. Сиа словеса сотворил есть инок, в темницы затворен и скорбя, имиже себе утешаше и утвержаше в терпении, в 7040 (1532) лето. Нач. Не тужи, ни скорби, ниже тоскуй, о нихже, любезна ми душе, стражеши без правды. Тоже, что в Москвитянине 1842 г. № 11, в статъе о Максиме греке.
    – Какия словеса рекл бы Петр, отвергся Христа и плакася горко. Нач. Горе мне окаянному, горе мне, увы ми, увы! кими слезными потоки исчищу нечестие мое окаянный! Надпись сделана почерком позднейшаго времени.
    л. 350. Иже во святых отца нашего Василиа, архиеп. Кесариа капподокийскиа, о св. мученице Варлааме, преведено Максимом греком. Нач. Первее убо святых смерти плачми украшахуся и слезами: плакал зело Иосиф Иакова умерша.
    л. 352. Похвална словеса о препод. Иоанне, нареченном Тревеликом. Нач. Се борба страшна и подвиг необычен, и превосходящь ума же и разума, и слуха и слова.
    – Похвалная слова о блаженней Фомаиди, мечем убитей от своего свекра. Нач. Фомаида да поется всечестная агница Исусова, велиа похвала целомудреная женам.
    л. 352 об. Похвалная слова о некоторой добропобедней мученици, ейже имя Потамиа, еже толкуется Речная. Нач. Рекотезоименитая Христова раба да поется, яко душевною красотою и телесною преизлиха скрывши многих отроковиц.
    – Похвалнаа слова к некоему пречудному древнему мученику, егоже имя неведомо. Нач. И Сосанна древле славу велию и Иосиф венець доброхвален о целомудрии взяша. В конце киноварью: Павел фивеянин нарочитое питание пустынное сказа сиа великому, сиречь Антонию, началнику иноков, что в послед. списке составляет особую 105 главу.
    л. 353. Повесть самовидца бывша мучению некоего новоявлена мученика в гречестей земли. Нач. Воистину уповавшеи о Господе пребывают недвижими, якоже св. гора Сионская.
    л. 354. Послание к самодержавному Царю Ивану Василиевичю. Благовернейшому, светлейшому и Богом хранимому великому и преславному Самодержцу всея Руси и многих иных океанскых язык, Господину Ивану Василиевичу, окаянный чернець Святогорец, богомолец крепкаго царствиа твоего, дерзая възвещаю сия о себе с болестию сердечною и слезами гръкыми. Нач. Ниже кровоточиву ону верную жену, отай крадшую исцеление многолетнаго недуга ея, укорил общый всех человеков Спас.
    л. 354 об. Благоверному Царю и Самодержцу всеа Русии Государю Вел. Князю Ивану Васильевичю, низко много челом. Нач. Ни едино дело премудрости Божиа суетно есть, рекл есть некий от древних богомудрых мужь.
    л. 357. Благородному и благоразумному, государю моему князю Петру Ивановичу Шуйскому, Максим инок, радоватися о Господе. Нач. Да не дивится о сем велелепное твое благородие, пресловутый князь.
    л. 358. О Христофоре. Нач. Благороднуму юноши Михаилу Васильевичю Петровичя, нищей богомолец вашь Максим Святыя горы, много много челом до земли.
    – Послание к преподобному жителю, благоумну мужу Алексию в оглавл. прибавл: Адашеву), в немже повелевает и ко Священноначалствующему о тафиах рещи. Нач. Государ мой милый, рабе Христов и человече Божий Алексею, преподобне отче и брате возлюбленне о Христе Иисусе Господе нашем, здрав ми бывай всегда и весел.
    л. 359 об. О речи: Господи прибежище был еси нам. Нач. Господине и брате Григорие спасет тя Господь о всем твоем еже ко мне жаловании и любви духовней. Заглавие надписано другою рукою, судя по списку Царскаго, позднее 1705 года.
    л. 360. Господину и брату моему возлюбленному Георгию, онсица инок, радоватися о Господе. Нач. Молю тя Бога ради, не мни оно о мне, яко за леность или презорство которое или негодование, надлъго несмь к тебе писал.
    (лист 361 порожний)
    л. 362. Послание к Силивестру попу. Нач. Честнейшему во иереох Вышняго, и всякими цветы добродетелными преукрашенному, и во искустве и разуме богодухновенных писаний изящному разсудителю, господину Силивестру и благодетелю моему, неключимый чернец онъсице, смея не смея много челом бью до земли.
    л. 362 об. Послание к Григорию Диакону. Нач. Господине мой брате о Господе, Григорие, Христов диаконе. Аще познаеши свое погрешение и исправишися, не подиви Христа ради о моем безумии.
    л. 364. Послание к святейшему Макарию, митрополиту всеа Русии. Нач. Небо в день убо украшает солнечный свет пресветлый, в нощи же полон сый нощный свещник и различная благодать безчисленых звезд.
    (листы 368 и 369 порожние),
    л. 370. Послание к некоему мужу поучително на обеты некоего латынина мудреца. Нач. Честнейший брате о Господе кир Георгие, по обычному челобитие. Молю тя, не добре внимай предсловию книги сея (т. е. Луцидария).
    – Учитель и ученик беседуют, сиа книга именуема Луцидариюс, сиречь Просветитель; такоже сея книги разум именуется Ауареагемма (aurea gemma), сиречь Златый Бисер.
    (листы 375–378 порожние).
    л. 379. Сказание о недоуменных неких речений в книге св. Григориа Богослова, слова 9, потом 10. Нач. Агамемнону царю еллинскому воюющу на многи лета в Трое, царица же его Клитемнистра отчаявши его возвращениа.
    (листы 382–384 порожние).
    л. 385. Повесть страшна и достопамятна и (о) совершенном иноческом жителстве. Нач. Повесть некую страшную начиная писанию предати, молю прочитающих списание сие не мнети им мене чрез естественнаа лжущаго.
    л. 393. Сказание на 18 псалом, к томуже иноку. Нач. От нихже по многому твоему смиренномудрию изволил и спросил мя еси толк речениих писаний.
    л 397. Повесть о воздвижении пресвятыя Богородицы хлеба. Нач. Иже Божий единородный Сын и Слово, нас ради быв человек, кроме же греха.
    л. 399. Блаженнаго Иванна Златоустаго, о приносимей фимиане или фимиаме толк, (потом) о томже, Великаго Василиа. Две небольшия выписки.
    л. 401. Сказание о присносуществене и о преславном рожении единороднаго Сына и Слова Божиа Господа нашего Ис. Христа. Нач. Просиши у мене изъяснение глупаго вопроса Епифаниева и глупейшаго ответа Юродиваго. Негли, о Григорие, тот Епифаней не слышал николиже Моисея боговидца, глаголющаго.
    л. 402. О Валтасаре царе вавилонском. Нач. Валтасар царь вавилонский сын Новуходоносоров, пируя повеле казначею своему принести на пиру священныя сосуды Соломоньскиа.
    л. 403. Сказание живущим во гресех неотступно, а каноны всякими и молитвами преподобных молящимся Богу по вся дни, надеющимся спасение получити. Нач. Молитвы многи и различны обретошася древними святыми и преподобными Отцы, всем же сим един есть разум и действо.
    (лист 404 порожний).
    л. 405. Сказание сея речи: ступайте людие мои и прочая. Нач. Божественыя речи пр. Исаии, глаголющия: ступайте людие мои, внидете в клеть вашу, затворите дверь вашу и прочая, тако есть толк, елико можно мне достигнути.
    (лист 407 порожний).
    л. 408. Повесть о Соборе, хотевшем уставити, дабы попы и дияконы и подъяконы без жен были. Нач. Пафнутей, единого града горних Фиваид епископ, муж благочестив чюдотворец, егоже во время гонениих око вывертели гонителие.
    л. 408 об. Сказание, яко достоит нам делом исполнити наши обеты. Нач. Еже по нуже велицей и желанию получения чего от дела полезных обрещися Богу добрым изволением, везде во святых писаний обретаю хвалима дела исполняемо.
    л. 412. Поучение ко иноком, о исправлении иноческаго житиа, и кая есть сила великиа схимы. Нач. Видех неразумевающих, глаголет божественое слово и истаях, чесо ради зане, рече, словес твоих не сохраниша, сиречь заповеди твоя и оправдания.
    л. 415. О Спиридонии чюдотворцы. Нач. По многих философских взысканий и силных показаний и свящ. перваго Собора спирающуся.
    л. 416. О Сивиллах, колико их есть было. Нач. Сивилла Халдеа, яже и Еврея именуется и Персида, яже особным именем именуется Самвифи, и считаемая от колена блаженнейшаго Ноя.
    л. 417. Без надписи. Сказание о голубе, толкование слов: пандок, левиафан, пристат, тма и –