Примечания: Полуустав четкий, в четверть, заглавная заставка на золоте с закладкой в бумажной раме.
л. 1. Иже в святых отца нашего Иоанна, архиеп. Константинаграда, Златаустаго Слово, како подобаеть чтениа послушати и внимати. Нач. Рече блаженый Иоанн Златаустый: седящю ти на чтении словес Божиих преже помолися. За сим отрывком следует еще шесть Тогоже и о том же и св. Ефрема от слова 99.
л. 7. Иже в святых отца нашего Германа, патр. Констянтинаграда, како подобает молитися Господу нашему Ис. Христу и преч. Его Матери и всем Святым Его.
– об. О Святей Троици и о вере.
л. 8 об. Св. отца нашего Кирила, архиеп. александрьскаго, въпроси и ответи о Святей Троици. Статьи краткия, к книге не относятся.
л. 9 об. О жителстве скитском от святых писаний. Препод. Нила сорскаго предание хотящим жити в пустыне. Нач. Вседействием Господа Бога Спаса нашего Ис. Христа и преч. Матери Его споспешением написах писание душеполезно. На конце духовное завещание преп. Нила. Опущенное из него в печат. изданиях 1849 и 52 гг. выписываем здесь: Крест болшей, что в нем камень страстей Господних, такоже и что писал есми сам книжки, то господе моей братии, кто учнет тръпети на месте сем. Аще бы потщалися по мне службу священную сотворити до 40 дней, о том велми челом бью. Малыа книжици: Иоанн Дамаскин, Потребникь и Ермолой такоже зде, Псалтырь в четверть Игнатиева писма в Кирилов манастырь, и прочие книги и вещи Кирилова манастыря, что мне давали за любовь Божию; чие то есть, тому и отдати, или нищим, или манастыря коего или отъинуду христолюбца коего, что в лицех, тому и отдати.
л. 20. От писаний св. Отець о мысленом деании, что ради нужно сие и како подобает тщатися о сем, Предисловие. Нач. Понеже мнози от св. Отець рекоша о делании сердечнем. Впереди оглавление, потом самая книга, состоящая из 11 слов и заключения. Далее:
л. 93. Послание великаго старца (тогоже Нила Сорскаго) брату, въпросившу его о помыслех. Нач. Похвално желание подвигнул еси, о възлюбленне, еже слышати слово Божие ищеши. Сверху надписано тогоже рукою: Князю Васиану (Косому, иноку Кирилло-белооз. монастыря).
л. 98 об. Тогоже (послание) иному о ползе. Нач. Еже усты к устом беседова твоа святыни к мне. Сверху прибавлено: Гурею тущ (ину, игумену Кирилло-белоз. монастыря). См. Ист. росс. Иерар. т. 4, л. 497).
л. 103 об. Послание тогоже великаго старца к брату, просившу от него написати ему еже на пльзу души. Нач. Писаниице твое, господине отче, еже писал еси к мне, просиши у мене отписати ми к тебе еже на ползу. Сверху тоюже рукою: Герман(у) пустын(ному). В кратком историч. сведении о препод. Ниле Сорском, помещенном при вышеознач. изданиях книги его, последнее послание приписано Иннокентию Охлябинину.
Прибавления:
л. 107 об. Повесть Никифора некоего Калиста о вечерях Христовых и о мире. Нач. Вечеря же Господа нашего Ис. Христа едина бысть в дому Симона прокаженаго. На конце апокрифическое сказание о Иуде и о жидех. Срав. № 214 л. 423 об.
л. 109. Толкование св. Исидора Пилусиота о дни Христова въскресениа. Отрывок.
– об. Предание старческо новоначалным иноком, како подобает жити у старца в послушании. Нач. Аще брате пришел еси ко мне немощному человеку, грешну и грубу. Русское, издано в Материалах для истории русс. церкви 1862 г., т. 1, л. 162.
л. 141. Поучение св. отца Пинуфиа к некоему брату, вновь пришедшу. Нач. Веси ли, рече, брате, колико дний пред враты монастырьскыми сътворил еси, и днесь приахом тя. Из Патерика скитскаго.
л. 147. Слово о узцем пути ведущем в жизнь вечную и о широцем ведущем в муку вечную. Нач. Подвизайтеся, братие, тесным путем ведущим в жизнь вечную.
л. 148 об. Св. Филимона о молитве. Нач. Брат въпроси отца Филимона, глаголя: что есть съкровеное поучение, отче? За сим краткия повести от Патерика, от Старчества, от Лимониса и изречения Отцевъ–аскетиков.
л. 156 об. Никона (черногорца) Слово 37. Яко не достоит оклеветавати некых ради нужныа в еже жити потребы, и проч. См. № 210.
л. 160. Тогоже Слово 38. О богатстве и нищете. Отрывок.
л. 163 об. От слова еже на Сшествие Св. Духа вь еже притчею, яко Ветхаго человека деньми председяща зде писание обыче сице уверити. Ибо что есть человек старостию одръжим в месте темне, на немже риза червлена. Изъяснение изображения на иконе сошествия Св. Духа, в рукописях встречается часто. То и другое напечатано в 4 бес. И. Златоуста на Деяния гл. 2 зач. 3.
л. 164 об. От Правил глава 54, иже в святых отца нашего Василиа Великаго о мнишестем строении послание к Григорию Богословцу. См. № 132.
л. 171. Глава 57. От божественных правил, Великаго Василиа о том, колика и какова суть места епитимиам, рекше запрещением. Из Кормчей. Далее мелкия выписки из других книг, бол. частию из Патериков.
л. 191. Мес. августа 15, блаженаго Симеона Метафраста Слово объемлюще, якоже от пречистаго рожениа и въспитаниа преч. Владычица наша Богородици и боголепнаго рожества Христа Бога нашего, и елика даже до живоноснаго еа стекошася скончяниа, еще же и о явлении честныя ея ризы, и како велико сие богатство христианом съкровищствовася. Нач. Подобаше въистину Девици, якоже сама Бога к человеком приити хотящя, достойно некое и благолепно обретеся жилище.
л. 238. Повесть о храме св. Богородица, в немже родися от Иакима и Анны. Нач. В странах иерусалимских в граде галилейском, ему же имя Назарет, в том храме родилася св. Богородица от Иакима и Анны. В конце сказано: В лето 7036 (1528) приидоша на Москву июниа посланницы Вел. Князя Василиа Ивановича от папы римьскаго Климента четвертаго Еремий Трусов с товарищи, иже видеша сию св. церковь, от Рима 300 връст, и к нам сие писание донесоша. За сим следует, без всякаго заглавия, сказание об иконе Тихвинской Богоматери.
л. 244 об. Никоново от слова 47. См. № 210. Впереди отрывок от 58 слова толковаго евангелия.
л. 251 об. Златаустаго 13-е послание к Олимпиаде. Нач. Что рыдаеши, почто томиши себе и казни приемлеши, которыа ниже врази твои наложити тебе възмогли бы.
л. 258. Тогоже послание ко Алимпиаде от Кукуса. Нач. Едва некогда почихом, в Кукус дошедше, откуду же и пишем.
л. 261. Тогоже. Слово 11, о тръпении и о благопохвалении и да не зело плачемся о умерших. См. № 169 л. 470.
л. 275. Никифора патр. Цариграда Летописець въкратце изложен. Русския события доведены до 7050 (1542) года. Оканч. Тогоже лета (7050) июля 27 приходил кримскый царь, а с ним князь Семен Бельской, и бой был под белыми колодязи