Свято-Троицкая Сергиева Лавра

Ф.304/I №180. Книги препп. Симеона Богослова и аввы Дорофея, с прибавлениями

  • Рубрика: Рукописи хлопчато-бумажные. Отцы Церкви
  • Дата: 1445
  • Кол-во листов: 425 л.
  • Примечания: Полуустав, в четверть.
    Заглавие: Преподобнаго отца нашего Симеона, Новаго Богослова, игумена бывша и презвитера обытели святаго Маманта (при слове 6 прибавлено: ксирокерскаго).
    л. 1. Слово 1. О еже како подобаеть пребывати иноком, и како подобаеть служити по Бозе братиамь, и о иже с небрежениемь пребывающих в братиахь. Нач. Братиа и отци, хощу пакы въспоменути вамь яже на ползу всегда житиа божествныих Отец наших проходим.
    л. 12 об. Слово 2. О делани духовнемь, и что бе делание духовних Святиихь, и како сие исправити възможемь, до и (мы) причастници, якоже и они, Пресв. Духа будемь. Нач. Братиа и отци, елма убо великы неции мняще себе, помышляють, якоже неполезно есть сьравняюще себе, сиречь в делани и разуме и сьвершении, древньимь и богоноснимь Отцемь нашим.
    л. 20. Слово 3. О сьврьшеней любви, и что есть тоя действо, и яко аще не с потщаниемь отсуду уже Св. Духа обещници будемь, ниже верны, ниже христиане можем быти, но ниже сынове и чада Божиа наречемся. Нач. Братиа и отци, иже добродетель льстне проходяще, к прелщению многых погыбели, окаанень вьистину есть, и от Бога и от человекь осуждень есть.
    л. 24. Слово 4. О еже бегати губителных и тлетворных человекь, и словес их отвращатися, и к деланию первому въстаати, и о еже достоить сматряти аще яже от блаженьствь Христовехь в себе имамы, и о слезах умылении. Нач. Братие и отцы, всек иже хощеть обрести Бога, да отврьжетсе себе и своея да не пощадить душа, нь да враждеваеть посреди ея и посред всех иже по плъти ходящихь.
    л. 40. Слово 5. О покаани и умылении и от кых сиа дел стяжати мощно, и яко кроме слезь невьзможно в чистоту бестрастиа внити кому. Нач. Понеже убо отци и братие, св. отца нашего Сумеона Студийскаго богодъхновена высочайших его деаний прочитаются сьписаниа, яже онь в многых ползу изложи, божествным подвижемь Духом.
    л. 54. Слово 6. Божествных пений желание. Нач. Прииди свете истинный, прииди вечный животе, прииди ськръвеное таинъство, прииди недомыслимое скровище.
    л. 55 об. Слово 7. Что инокь, и что того делание, и на какову высоту сь божествены Отець боговидениа взиде. Нач. Инокь иже аще кто чисть есть мира и присно беседуя Богу единому, зря зрится и любя любимь есть.
    л. 56. Слово 8. Учительство кь иноком, отрекшимся ныня мира и яже в мире, и о еже какову кто дльжень есть веру имети к своему отцу. Нач. Остави мирь до конца и яже в мире, един въсприими блаженый плачь.
    л. 57 об. Слово 9. Алфавит, повелевающи и наставляющи на сьврьшеное жительство въстещи, иже ныня мира отврьгшагося. Нач. Начяло сътворив Христа и теплую веру, сице изъизиди из мира. Шествуй бегаа сродник же и другов.
    л. 58. Слово 10. Четверостишнаа его еже к Богу того являюща желаниа. Нач. Како и огнь еси истекая, како и воду орошаеши, како жьжеши и услаждаеши?
    л. 58 об. Слово 11. Молитва тогожде, яже к Богу счятавыйся и славу Божию зря в себе действующу удивляется. Нач. Како тебе, вънутрь мене сущу поклонюся? како же далече тя зрю, како тя в себе поразумею?
    л. 59 об. Слово 12. Повеление в покаяние, и како воля плотская воле духовней сьединився, боговидна человек съдевает. Нач. Плачю и милсядею, егда свет ми въсияет, и вижду нищету мою и разумею еже где есмь.
    л. 61. Слово 13. Благодарение кь Богу вместо дара, емуже от Него сподобися, и яко страшно и ангелом священничьства и игуменства достоиньство. Нач. Азь аще и хощу Владыко глаголати, не могу, что бо всяко и отвещаю, нечист сый, и помысли и деании и разумы всякыми, обаче душею уязвляюся.
    л. 64. Слово 14. О мысльнемь откровении действнаго божествнаго света и делании умнем же и божествнем добродетелнаго живота. Нач. Оставите ме в келии единого заключена, оставите мя с Богом единемь человеколюбцемь.
    л. 67. Слово 15. Благодарение о изгнани, скрьбехь, ихже претрьпевь в еже о немь гонение. Нач. Благодару Тя Господи, благодарю Тя едине сердцеведче царю, праведне всещедре.
    л. 68 об. Слово 16. Молба и моление тогожде кь Богу, помощи его ради. Нач. Владыко Христе, Владыко душе спасителю, Владыко Боже всехь видимых и невидимых сил.
    л. 69 об. (Слово 17). Яко лучши есть наставлятися, нежели непокаряющаася наставляти, никый бо есть прибитокь, еже иныхь тьщатися спасти, себе же ради онехь предстательства погубити. Нач. Рци Христе рабу своему, рци свете мира, рци разумь всехь, рци слове мудрости, яже вся предведый.
    л. 72 об. Слово 18. Исповедание молитве сьединено и о сьчятани Духа Святаго и о бестрасти. Нач. Удалихся человеколюбче, въдворихся в пустыню и скрыхся от Тебе, сладкаго ми Владыкы.
    л. 73 об. Слово 19. О мысльнемь раи святаго боговидениа и о еже в немь древе животнемь. Нач. Благословень еси Господи, благословен еси едине, благословен еси благоутробне.
    л. 75. Слово 20. Молитва кь Богу о бывшых на нем благодетельствыхь купно и благодареныхь. Нач. Господи, даждь ми мысль, Господи даждь ми разумь, Господи научи и мене творити заповеды твоя.
    л. 76. Слово 21. Яко иже Бога от всея душя вьжделевый ненавидит мира. Нач. Сению держимь есм истину зрю, яже ничтоже есть, разве надежда известнаа.
    л. 76. Слово 22. О началожителъствы зело полезно и спасено, подобно елма мира и иже в мире отрекшихся, и кь иноческому житию притекшихь, и учительно новоначялнимь, решительно же и сьвершеннейшим. Нач. Братиа и отцы, всякь человекь, елма мира и яже в мире и всехь отрекыся и понеже убо житиа сего и тризнища мнихомь притекь, всяко Бога ради отречеся.
    л. 82 об. О молитве. Нач. Въход обрете диавол сь бесы своими, отнелиже от рая и от Бога отгнана за преслушание сдела человека.
    л. 83. Вьпрос: Что есть внимание и како сподобляется кто обрести сие, молимся навыкнути, до конца бо таковия вещи есмы неискусны? Следует ответ.
    л. 85 об. О молитве. Нач. Трие суть вниманиа и молитвы образи, имиже душа вьзводится или низводится. Четыре отдела.
    л. 91 об. От главизнь св. Семеона Новаго Богослова. Нач. Аще отрещися вьсхощеши мира и еуагельскому житию научитися, да не неискусну, ниже страстну учителю себе вьдаси.
    л. 94. Тогожде. Нач. Иже вьзненавидети хощеть мирь, любовь от глубины душевниа имети дльжнь есть кь Богу и память смертную выну.
    л. 95 об. Тогожде. Нач. Многое и безвременное скрушение сердца помрачаеть и помущаеть мысл, и чисту убо молитву и умыление от душа погубляеть.
    л. 104. Поучения аввы Дорофея, во всем сходны с № 163.
    Прибавления:
    л. 220 об. Иже вь святыихь отца нашего Василиа, архиеп. Кесариа кападокыйскыя, Слово о еже внимай себе. См. № 129 л. 186.
    л. 229 об. Тогоже Слово в св. великы пост. Там же л. 197.
    л. 236 об. Тогоже Слово о посте, вь понеделникь святыихь пость. Там же л. 191.
    л. 250. Тогоже Словеса кь иже иноческое житие проходящимь. Глав 30, впереди оглавление и предисловие. Там же л. 150.
    л. 292. Книги бытиа небеси и земли и всекоя твари, иже сьтвори Богь испръва. Нач. Прежде же всех и за все подобаеть истинному христианину ведети, что есть Богь. В Оп. Рум. Муз. стр. 513 называется Очи палейныя кир Феодора: там и здесь история доходит до времен царя Давида. Тоже и в Оп. рукоп. Царск. № 210 л. 134.
    л. 356. О сто и четыредесятом псалме и о молитве толкование, и о помысле чисте, и въздрьжани языка. Нач. Господи, възвах к Тебе услыши мя, вьнмы глас молитвы моея. Иоанна Златоустаго. См. № 753 л. 333.
    л. 371. В св. великый четверток, на предание Господа Бога и Спаса нашего Ис. Христа, и о Иуде, и на иже опресныкы приносящих таинствомь и о сребролюбии. Нач. Печаль обьемлеть ми душу и недоумение сьдръжит ми помысл, въспомянувшу окааннаго Иуду. Григория Цамблака.
    л. 380. (Тогоже). В св. великый пяток на часох, о еже: узрите животь вашь висящь пред очима вашима, и на еретикы, и о иже: жено, се сынь твой и к ученику: се мати твоя, – вь распятие Господа нашего Ис. Христа. Нач. Моуси великы он, иже море разделивы, иже Египта казнивый.
    л. 395. Иже в святых отца нашего Андреа, архиеп. Критскаго Похвала препод. отцу Николе, в чюдесех великоименитому архиеп. мирскыа епархиа. Изложено Закхеомь Вагилом. Нач. Человече Божий и верный и строителю того таиньства, мужу желаний духовных, приими иже от нас приносимое ти слово.
    л. 403. Завет святыих великомученикь 40, иже в Севастии скончавшихся. Нач. Мелетие и Аатие и Евтихие, ужници Христови, иже во всякомь граде и стране св. епископомь и презвитеромь, слугам же и исповедником, и прочимь всемь церковникомь о Христе радоватися.

    л. 406 об. Мес. иулиа в 2, Слово являя место и время, в неже явися св. риза преч. Владычиця наша Богородици, иже лежить ныня в святемь ея храме в Влахернахь в честнемь ковчезе. Нач. Св. некаа и великаа тайна Божиемь человеколюбиемь явлена в наших временех.
    л. 421 об. Мес. тогоже в 20, житие св. пророка Илие. Нач. Ныня светозарное солндце небеснаго круга вьшествиемь огньних коней светлостию просвещаеть.
    л. 425 об. Иже в святых отца нашего Иоанна, архиеп. Константинаграда, Златоустаго Слово на Преставление пресв. Владычиця наша Богородица и Приснодеви Мариа. Нач. Должень есть всегда простившаго и дльгь помнети и присно хвалити. Одно начало.
    На обор. л. 103, в конце кн. Симеона Богослова, тем же почерком: Многогрешного и последнего Пахомие, в ле(то) 6951 (1443). На обор. л. 355, в конце Палеи: В лето 6953 (1445) круг луны 17. Рукопись сербская, вероятно Пахомия Логофета, жившаго в Сергиевом монастыре. Соф. Врем. ч. 2 стр. 137