Примечания: Полуустав, чистый, в лист. Изображение св. автора и заглавная заставка писаны красками по золотому полю превосходно, в средине между тем и другой закладка в бумажной раме. Всех поучений 124 (на поле ошибкою показано 128), в том же порядке, какой у Сильвестра Медведева № 202. См. Чтения Общества ист. и древн. рос. 1846 г. № 3. л. 1. Преподобнаго отца нашего и исповедника Феодора, игумена Студийскаго. Слово оглашенно к своим ему учеником, яко подобает нам в едином различии жити, и внимати себе самим и готовым быти на смерть всегда. Нач. Отцы мои и братие и чяда, аще убо о ином некоем вам телеснем и земнем будет подвиг.
л. 4. Яко подобает нам с чистою совестию службу начати, не творити дела Господня лениво. Нач. Братие моя и отци, насеятель радуется сея семена в землю.
л. 6 об. Яко подобает нам своелюбие и гръдыню отложити, еюже спадохом с высоты ангельскаго введениа. Нач. Отцы мои, братие и чада, мало видети к престоящим, не восхотех потаити гласа моего, но да оглашу благохвалением.
л. 8. Сеже (о еже) хранити град душь наших от лукавых начинаний, и съхранении божественых заповедей. Нач. Братиа и отцы, безстрастно убо есть и ныне смущению бывшю в христианех, якоже преже рекохом.
л. 10. О еже пригвоздитися нам страсе Божии, яко не обладати нам своими похотми. Нач. Братиа моа и отцы и чяда, нечто вам в пръвем оглашении въспоминах.
л. 12 об. Яко подобает нам в едино быти духовное наше дело, но и благохвално и благоподвижно прилежати предлежащих нам подвиг. Нач. Братиа и отцы и чяда, видите в кий день видехом лукавая и злая по греху моему.
л. 14 об. Яко подобает нам творити, алкати и жадати, и всякую другую тесноту приимати и до смерти, якоже приводящю нас Богу, с ним да будем. Нач. Братиа моя и отцы и чада, от сключшаямися по греху моему болезни, пресекох.
л. 18 об. О еже не седати на съветное отсекание другу с другом, но еже достигновении на раздрешение душам нашим. Нач. Братие моя и отцы и чяда, пакы соблазн, паки аз лишеный плачюся и сетую.
л. 21. О еже тръпети нам всяко, яже сключащаася искушениа по общему нашему житию, потому еже получити нам царство небесное. Нач. Отцы мои и братие и чада, благословлю Бога отца моего, на всяк день, могущаго и укрепляющаго вас.
л. 23 об. О еже не суетне жити нам в житийстей сей красоте, Бога ради оставльшим вся. Нач. Братие моя и отцы и чада, воистину по оному священому гласу Богословцу, злу воистину начинающу бедствует много.
л. 26. Яко подобает тщатися нам и мужатися к духовному нашему подвигу, да въсприемем тръпением венца. Нач. Братиа моа и отци и чяда, добро есть благодеаниа не таити Божиа.
л. 29. О въздръжании, реченаго в неделю мясопустною. Нач. Братие моя и отцы и чяда, тесен и безъязычен есмь и недоволен есмь молити вас в смиреннем моем оглашении.
л. 31 об. Еже не малодушьным быти, или не разумевати сключающаася нам напасти от враг. Нач. Братие моя и отци и чяда, нужно есть всегда утешително слово принести.
л. 34. О милости и о въздръжании. Нач. Братиа моя и отцы и чяда, мое утешение притча еже к вам есть беседовати, о Бозе различьствовати, покаряюжеся и вам.
л. 36 об. Еже о отсечении своея похоти и о отбежании злаго дръзновениа. Нач. Братие и отцы и чада, дело мое вы есте о Господе, сего ради не трудно ми есть и не тесно, еже посещати вас оглашением.
л. 39. Еже претърпевати нам огнь похотный и тяжесть постную, а не пребывати в бури искушениа. Нач. Братие моя и отцы и чада, безлобьно ми есть к вам воспоминаю спасениа вашего.
л. 42 об. Яко подобает нам во исповедании и во звании пребывати, имъже призва нас Бог, а не плищеваниа ради погубити, иже многая наша исправления. Нач. Отцы и братиа и чада, разшири Бог ум мой в разумениих.
л. 47 об. О еже загражати нам своя душа добродетельми, яко мнози борются с нами с высоты. Нач. Отцы мои и братие и чада, да от притча начнем оглашати.
л. 50. О благодарении и о тръпении. Нач. Отцы и братие и чада моя, светилник горящь дайте в себе любовь Господню и вечная благая.
л. 52 об. О еже совокуплятися на духовный подвиг и еже не украшатися. Нач. Отцы и братие и чада моя, якоже убо от юности звани суще, от матерня въскръмлениа.
л. 57 об. О трезвении еже творити достойная блаженаго покорениа и еже внимати самому себе. Нач. Отцы и братие моя и чада, паки начнем по лете по обычаю в глашение входити.
л. 60 об. Яко зело длъжни есмы и мужствовати, потом же к оглашеным же и учением. Нач. Братие моя и отцы, якоже кождо вас имать служение в сем св. съборищи, аз худый хотя недостойно начальник.
л. 62 об. Яко подобает тещи в помышлениих и възирати на житиа отець наших, и тако подобно им творити. Нач. Отцы мои и братие и чада, к сключающимся нам скорби и печали достоить рещи на всяк день.
л. 64. Еже не оклеветовати в духовнем хожении, но беседовати добрую беседу друг ко другу, еже побежати борца. Нач. Отцы мои и братие и чада, кратце сущи нощи и часы молящеся с пением покоя, яко цевницю будущу мняще оглашение.
л. 65 об. Еже вышняго нам съвръшити духовную жизнь. Нач. Отцы мои и братие и чяда, должно есть в таковем множьстве, еже о нас братстве, приложим мысленое исправление.
л. 68 об. О неизреченнем покорении нашем и еже не великих мнети о нем. Нач. Отцы мои и братиа и чада, слава Богу, угобзившаго нас ис чрева матере нашея.
л. 70 об. О св. празднице св. Богоявлениа. Нач. Отцы мои и братие и чяда, пакы препраздньства оглашение, по Рождьстве Хр. на Богоявленый день дошедша.
л. 73. О въздръжании въвожениа нашего, сътворено в суботу Лазореву. Нач. Отцы мои и братиа и чяда, се радостный день приспе, ибо постный путь уже съвръшается.
л. 75 об. О спасеней страсти и о единении. Нач. Братие моя и отцы и чяда, блахвален есмь духом и дасть ми Господь страдати в веселии.
л. 79. Еже не роптати о тесноте телесных требований. Нач. Отцы и братие и чяда, дело наше есть се, и подвиг неболезнен всегда глаголати.
л. 84 об. Яко подобает внимати себе самем в различных брашнех и о въздръжании. Нач. Братие моя и отцы, аще на всяк день сквернена уста отвръзаим сами к себе, о чада възлюбленая и благочестивая.
л. 87 об. Еже благотръпети искушения от Христа нашея жизни. Нач. Отци мои и братие и чяда, на своя делеса взираю, яко лукава суть.
л. 89 об. О въздръжании не токмо брашен, но и страсти, исписано в св. пост. Нач. Отцы мои и братие и чяда, удалихся постигнути ваше честное послушание.
л. 93. Еже не ленитися о своем спасении до смерти. Нач. Отцы мои и братие и чяда, направителю свое есть направляти корабль на предлежащее шествие.
л. 96. Яко пребывают нам в послушнем покорении, въсприимем вечную честь. Нач. Отцы мои и братие и чада, трудилися есте уже от прешедшаго бдениа препод. и богоносн. отца нашего Савы.
л. 98 об. Еже на вся токмо взирати на телесную свою душу. Нач. Отцы мои и братие и чяда, несть се оглашение ток надеющихся ввожению, несть бо никоего же достойна.
л. 102. Еже не откланятися, но приклонятися быти к заповедем Божиим. Нач. Отци мои и братие и чяда, благодарю Бога моего всегда о вас.
л. 104 об. Яко смиреное наше оглашение и многоприобретение в сыновьству душам нашим творити благодатию Христовою. Нач. Отцы мои и братие и чяда, въпрашаю, коих ради бывает оглашение.
л. 105 об. Яко добре текущим лежит еже праведный венець. Нач. Отцы мои и братие и чяда, должен есмь вас токмо помазывати словесы утешьными.
л. 108. Еже отврещи нам всяко уныние и въстати к деянием духовным ти. Нач. Отцы мои и братие и чяда, якоже кождо истязаем есть своего служениа дела, тако и аз вам еже оглашеное слово.
л. 110 об. О престраятися нам добродетелми в советех вражиих. Нач. Отцы мои и братие и чада, тружаяйся делатель на селе своем тако стражет трудом, помышляа.
л. 113. Еже внимати запрещеных учений св. Отець. Нач. Отцы мои и братие и чяда, зане дело мое и служение слово оглашениа и не леностное ни не бреженно о служении.
л. 115. Еже не отбегати братиа и внимати себе. Нач. Отцы мои и братие и чяда, откуде начну вам суща оглашение глаголати?
л. 118. Еже не сокрывати нам лукавых помысл, но объявляти исповеданием. Нач. Отцы мои и братие и чяда, о некоем вам провещаваю в сем оглашении.
л. 121 об. О страшнем дни суднем и непостояннем, и июдейскы в судища мирьская нам не въводитися. Нач. Отцы мои и братие и чяда, что убо пользовася вам в смиренем моем оглашении.
л. 125. Еже тръпети неувядно течение неизреченнаго покорениа нашего. Нач. Отцы мои и братие и чяда, приходящий час оцыщает вас и освещает песнословием и молитвою.
л. 127 об. Яко подобает нам младенцем подоблятися должными, занеже нас ради младенець бысть Христос. Нач. Отцы мои и братие и чяда, праздник празднуим Рождества Хр. и достойна исполним.
л. 130. Яко помалу на въздръжание добродетели же единой прилежати. Нач. Отцы и братие и чяда, ни откуду же начинаю, но токмо оглашение творю.
л. 132 об. О благодарении и о блазем учении. Нач. Отцы мои и братие и чяда, добро вам к оглашению хотящим различно и преразлично имети слово.
л. 136. Еже подобитися св. Отець мужьству и доблене тръпети служение. Нач. Отцы мои и братие и чяда, им же образом и далече путь шествуим по местом от образных не ходяще.
л. 139. О тщании и о предложении добродетельнаго житиа нашего. Нач. Отцы и братие и чяда, добро убо и глаголати и воспоминати достойная.
л. 141. Утешително к Саккудиону брату. Нач. Послал еси, брате и чадо, достохвалное, и яко достойно бе доброму твоему благоговению.
л. 142 об. О отметании мирьстем, еже в Трипилиянии братии. Нач. Отцы, и братие, довлеет, равно достойнаго ради оглашениа, достойная прътръпевати нам, чада наше духовная и възлюбленая.
л. 144. О тръпении к Саккодианьстей братии. Нач. Братие моя и отцы ныне воистину и доброе ваше положение и вера к Господеви и к моему смирению, чада възлюбленая, послание честное приал есмь.
л. 146. Утешение к Саккудианом и к св. Христофорове братии. Нач. Братиа и отцы, възвести нам пришедый иконом, чада избрание, еже о Господе быти ваше.
л. 149. О духовнем нашем воиньстве к Саккудияном и св. Хрисофора братии. Нач. Братиа и чяда, якоже преже писал, вси живете о Господе и поживете въсхищающе, яко съкровище некое сего спасениа нашего плоды.
л. 151. Благодарение к Богу внегда изыти нам ис темница купно и утешително, еже тръпети добльне и благодарне приходящая скорби к Саккудиянем и к св. Христофорове братии. Нач. Отцы и братие, благый наш Бог, иже въскоре милостию и благыми щедротами умолен бывая.
л. 152 об. О единопребывании к сущим иже у св. Христофора и иже к Саккудианом братии. Нач. Братие моя и отцы, не яко изветом бывает еже посылати к вам.
л. 155. Понеже о благоволении и о въздръжании еже к св. Трипилианем братии. Нач. Брате и чадо Афанасие, понеже благоизволи Бог приати нам пользу въздръжаниа нашего, яко устремившеся придохом к Саккудианем и к молящимся вам.
л. 159 об. Отсещение похоти нашея к Саккудеаньстей братии. Нач. Брате и чадо мое Софроние, имей служение неумалено и прилежно и учинено.
л. 161. О еже внимати себе к Саккудияном братии. Нач. Братие и отцы, надымаюся яко мех о неверных братех, иже суть тамо, иже ли пришедших оттуде.
л. 162 об. О безлобии еже к Саккудианом братии. Нач. Брате и отцы, егда изыде иконом, не уведех еже о вас, чада, прилежно и недоумеюся, како спасаетеся.
л. 164 об. О смиреномудрии к Саккудианем братии. Нач. Братие и отцы, мое желание и покой и ничтоже ино, но токмо еже слышю о своих чядех, яко по здраву суть.
л. 166 об. Преутешение еже о чистоте к братии. Нач. Братие и отцы и чяда моя, еже убо телесная сиа и к малым составлению падает и еже о души поплашениа.
л. 169. О любви и о исходе души к тем иже к Саккудианом братии. Нач. Братие и отцы, благоприатно имам к честному вашему писанию, зело братие моя честная, ответ подобный имуща.
л. 172. О духовнем нашем остращении к Саккудианем братии. Нач. Братие и отцы, целую вас и ныне написанным поклонением, възлюбленая и желанная моя чада.
л. 174. О съставлении к Саккудианом братии. Нач. Отцы мои и братие и чяда, ведый и сведаю, яко ныне во мнозе есте зле и в подвизе скланяющеся.
л. 176 об. Еже добре паствити словесныя овца и еже к чистей братии. Нач. Братие и отцы, еже к вам пришедшая братиа възвестиша нам, и о блазем възвещении их радость сотворишя нам воистину.
л. 178. О тръпении к Пилианем. Нач. Братие и отцы, благодать вам и мир о всяком блазе вашем составлении.
л. 180. О тръпении еже во исповедании еже к св. Христофора братии. Нач. Братие отцы и чяда, уведехь и ныне о икономе еже о вас, радостен сотворихся.
л. 182 об. О смиреномудрии и о блазе покорении к Саккудианстей братии. Нач. Братие и отцы, к възгарающейся нашей брани отсюду и отовуду, се имам глаголати.
л. 183 об. Благодарение еже к Саккудианстей братии. Нач. Братие и отцы и чяда, в граде сем, в немь же есмь мы, понеже приходити и уведети вам сключениа сего живота.
л. 185 об. Еже своих не помышляти, к Саккудианьстей братии. Нач. Братие мои, отцы и чяда, в братии разделяюще зде, тамо же о жатве требованиа.
л. 187 об. О радостнем творении нашего смирениа, к Саккудианем братии. Нач. Братие моя отцы и чяда, яко вам ныне провещаю, но и дръзая апостольски: радуйтеся о Господи всегда.
л. 189 об. Яко подобает игумену душю полагати за свое стадо и тщатися с прилежанием, еже о Бозе житие наше и внимати себе от козни диаволь. Нач. Отцы мои и братие и чяда, мало оставивших ваших лет въсключьшихся нужах ошествиа, якоже уже много надеяхомся.
л. 192 об. Яко подобает в подвизании и в печали нам быти, в духовнем сонмищи до смерти, дондеже венчаимся праведными венци от всех Царя и Бога. Нач. Братие моя и отцы и чяда, яко поприще текуще полезно еже от путнаго шествиа дръзающе и приимающе.
л. 195 об. Яко подобает по словеси пасти словесныя овца Христовы и учение утешно о благопребывании и о прилежании, еже устраятися самем на всяко пощение правое, сътворено по едином днесь святых Просвещений. Нач. Братие моя и отцы и чяда, понеже порадовахомся, повеселихомся духом, свершивъше священый праздника день.
л. 201. Еже хранитися от лукавыя совести, и о неполезнем и о невременнем дръзновении, и о тръпении, и о творении постнаго отешнениа на упование пространства и въсприатиа вечных благ. Нач. Отцы мои и братие и чяда, яко сладкая словеса и боговидная, яко к вам беседую.
л. 204. О злем бывшем трусе, и о скончании века сего, поучение утешно о тщании и о прилежании на дела заповедий Божиих. Нач. Братиа моя отцы и чяда, о труснем страсе бывшем на нас от вчерашняго дне не требуем о ином никоемже.
л. 207 об. О любви еже ко игумену, и о тръпении и о страдании, не посрамитися же преданаго нам ангельскаго образа. Нач. Братие моя и отцы и чяда, помолчах мало еликоже времене зла прейде.
л. 210 об. Яко мала и супротивна добродетель, злобная же благополезна и низносящи, и сего ради пречьстнейший и труднейши приводящи нас на ту крайнюю добродетель, еюже получим присную обитель. Нач. Братие и отцы, еже глаголюще, то и творите.
л. 213. О прилежании словесных овец Христов, и отбегании братиа нашея, и утвръжаеми еже к Богу житиа нашего. Нач. Братие моя и отцы, не может двигнути направитель, дондеже корабль не будет вовлечен в море.
л. 216. Яко потреба помышляти, что есмь или откуду есмь, что ли бываим, и камо пакы отходим, елико аще добре поживших приимем вечныя обители. Нач. Отцы мои, братиа и чяда, вижю и расматряю, яко инде несть нам пути полезна, ли подвигнутися нам на спасеное слово наше.
л. 219. Яко подобает игумену на путь мученически и на покорение наводити вся и творити бодры, елико на похваление приводити, а на врагы победу вземше, веньца вечныя от трудоположника Бога въсприимуть. Нач. Братие моя и отцы, плотию текущих вверяются котории суть приемлюще к подвигом и показающе.
л. 223 об. О любви еже любити нас Владыце Христу, и яко мнозем трудом и пóтом исправити добродетель, и подобает не умалятися нам на потружение, дондеже улучим царство небесное. Нач. Братие мои и отцы, всяко учение и хитрость к своей кончине взирает.
л. 227. Яко подобает благохвалне и благоположне делати нам съвершеная еже к спасению души и о введении в преложениа служении. Нач. Отцы мои и братие и чяда, стаду умножающуся и възрастающу окрасуется в себе и веселится пастух.
л. 230. Яко подобает игумену душю положити за словесныя овця, якоже истязан будет словом о едином коемждо в день судный, и отсещении с похоти своея. Нач. Отцы мои и братие, како опечалисте мою смиреную душю, прилежащую на ваше составление.
л. 233 об. О успении брата Харитона, и безмятежно и мирно творити ввершееся нам служение. Нач. Братии и отцы, страшен убо смертный слух ко грешным.
л. 236. О числе игумен Далматскых и о смиреномудрии, яко тии суть истинъный разум пречестнейше уловити мудрость. Нач. Братие и отцы, должни есте послушати смиреных моих словес, не яко разумно есть, но яко отечьско есть.
л. 238 об. О въздержании и о смиреномудрии. Нач. Отцы и братие, колико добро въздержание.
л. 241. О смирении мира и еже в мире и учения еже с любовию приимати своих по истине нашего ввожениа, сътворено в день мясопуста. Нач. Отцы мои и братие, како еже к вам слово моего смирениа ныне, яко понеже мясопустный день житиа предста.
л. 244 об. О утешении, и како подобает противитися борцю диаволу. Нач. Отцы мои и братие и чяда, мне убо глаголати не лень есть, якоже рече слово, вам же твердо.
л. 249. О утешении купно и о похвалении. Нач. Отцы и братие и чяда, якоже се некто делатель, видя свою ниву прозабающю и цветущю, юже от своего пота и труда стяжа, радуется и веселится.
л. 251. Еже доблене и мужествене предходити покорениа труды, и со страхом Божиим и с разумом служение приимше, прейдем в славу поклонениа имени Его. Нач. Отцы и братие и чяда, день оглашениа всегда день веселиа и радости ми бывает.
л. 254. Покаянно, и о успении господина Рафаила истиннаго покорника. Нач. Отцы и братие, присно убо должни есмы спасеную смерть поминати.
л. 258. Яко въоружившимся добродетелию сами ся огражающе, удобь попрем горкаго наложнаго диавола, низлагающе его различныя и многообразныя образы прелюбодейныя. Нач. Братие и отци, кормник в корабли и воиник в воинстве провещавает и с любовию творит.
л. 261 об. О чьсти чистаго нашего житиа, и еже тепле въстаяти на служение, яко Богу возносяще дела, а не неработски приносити к братии, но яко братски. Нач. Отцы и братие и чяда, оглашению уже по обычаю бывающу, равно есть некоего въсприати и глаголати.
л. 264 об. Учение утешно о соблюдении страданиа нашего и покорениа неложнаго и неотложнаго, имже исповедахомся пред Богом и пред человекы. Нач. Отцы и братие и чяда, что учит нас божественый Апостол; како утешает, глаголя: се время благоприятно.
л. 268 об. О утешении, и на исход св. поста, и о вторем пришествии. Нач. Отцы мои и братие и чяда, не токмо есть о вас глаголати ныне, якоже древле в Пророцех.
л. 271 об. О утешении, и како противитися и победити козни диаволя, и яко много нам подобает въспрянути на всяк день. Нач. Отци мои и братие, слышю, просите смиренаго моего словеси.
л. 274 об. О утешении и от своего разумениа, и о смирении и еже вкупе быти братии. Нач. Отцы мои и братие, разумно предстательства санове и мне недостойному безсановьство.
л. 277 об. О не миловании суетнаго и тленнаго житиа, хвалы же и любве Божиа житиа и о постнем нашем течении. Нач. Братие и отцы, течение что есть о нас житие, и течение ни единою, ни дважды.
л. 283. Яко подобает нам в подвизе быти и храбрейшем в духовнем нашем воинстве на влагающаго нам супротивныя помыслы, да приимем от трудоположника Христа венца победныя. Нач. Отцы мои и братие, идуще идем в путь мирный, и радуюся, видя вас о такове составлении.
л. 286 об. О прилежании и плодоносии духовнаго нашего винограда. Нач. Отцы мои и братие, вчера понеже подобаше нам объимати виноград.
л. 289. О съхранении и о оцищении чювствиа и о възвещении лукавых помысл. Нач. Отцы мои и братие и чяда, радуюся присно, видя вас ходящих в единомышлении.
л. 291. Еже стати нам мученическы и крепко к бестрастному нашему покорению, и с благодарением приимати ядениа от предавающих. Нач. Отци мои и братие и чяда, к малым нощем мало оглашение творим.
л. 295. Еже не приимати съвета злонравныа змиа, но огребатися от казни ея исповеданием. Нач. Отцы и братиа и чада, мати любит своя чада вскормити.
л. 297 об. (О) отбежении брата Елпидиа и о възращении Евсалиеве, и о промышлении съвръшити делание по достойней нашей силе. Нач. Братие, отцы и чада, яко воистину пишется, яко не досыта бывает уху слышаниа, ни оку видениа.
л. 301. О смирении к игумену и поучение деаниа еже о Бозе житиа, и еже не входити в Кесарию блуда ради. Нач. Отцы и братие и чада, пастуху своему, якоже достигнет прилежанием о селе о своем стаде.
л. 304 об. Еже подобитися нам богоносивым нашим Отцем, отбегати же страсти и о бещестных, и о бдении и о труде, еже о поспешении душам нашим. Нач. Отцы и братие и чяда, сеянию и жатве и объиманию время есть реченое.
л. 307 об. Яко подобает непорочно и неотложно съхранити мнишеское житие наше и отръпении всякиа напасти до смерти заповеди ради Божиа. Нач. Отцы и братие и чяда, в писании место аввы Петр ангел наш бысть о всяко здравии вашем и яко в мире и благостоянии пребываете, радуюся.
л. 310. Яко подобает пребывати под старейшиною братиа боголепно, и о истине богоприатнаго нашего житиа и еже отбегнути нам злопогибелнаго дръзновениа. Нач. Отцы мои и братие и чяда, вижю и разумеваю, коею възрастию дело, еже к Богу предстательства вашего.
л. 313 об. Еже тръпети бедное покорение, и по знамению приимати запрещениа от игумена, и еже жити по подобию св. Отец. Нач. Отцы мои и братие и чяда, молчати мя к вам не подобает, но мое неподобное слово нужно есть всегда приносити к вам.
л. 316. О святителех в божественаго местописаниа, яко не невежьствуим многообразнаго прелюбодейства зде живущеи. Нач. Отцы мои и братие и чяда, иже по будущему оглашению да станем доблене.
л. 318. Яко подобает нам доблене к бестрастному покорению и еже внимати учению богоносивых Отець и не приближатися к суетным и временным. Нач. Отцы мои и братие и чадя, истязаюся вам дати пшеничную меру всегда духовныя и телесныя.
л. 322. Яко не подобает лениве прилежати нам в пришедшее св. пощение, яко да не погубим преданыя нам добродетели и о празднице цветоноснем и о страстех. Нач. Отцы мои и братие, по пути текуще понеже на поущение человеческаго подвига не низложаще, нетленныя венца плетуще.
л. 324 об. О бдении паствины к игуменом, иже о словесных овцах, еликоже учениа ради богодуховнаго писаниа, и о убежании душепагубных съвет змиин и отсещении своея воля. Нач. Отцы мои и братие и чяда, дело паствиное что есть ино, еже прилежати пастуху.
л. 329. Яко подобает веру неразориму к игумену имети, прикладати добродетели день от дне, самем скрывати и сподобитися по чину жребию Святых. Нач. Отцы мои и братие и чяда, аще и непотребно слово мое к вам и неполезно, но убо по любви есмь всегда беседовати к вам достойная.
л. 332 об. О добрем нашем совокуплении, и еже не взимати дара, но огребайтеся присно и на уншее приходите. Евлоисонь патер. Нач. Отцы мои и братие и чяда, ини убо събравшеся и совокупившеся о ином съветують, ови убо о приобретении погибшаго богатьства.
л. 336 об. О съхранении божественых заповедий, и не с господьством повелевати, яко первому в братии. Нач. Отцы мои и братие и чяда, се уже приспевает священое лето поста.
л. 339 об. Еже внимати отечьское учение и не отпадати от будущих, но и зело взирати на приходящая. Нач. Отцы мои и братие и чяда, въистину нужно нам глаголати, не можем помолчати о достойных, аще и недоволен есмь на се.
л. 402. Еже плакатися о погибших братех наших и еже въздръжати своя языкы. Нач. Братие, отцы и чяда, явих вам в пришедший вечер оглашение, яко отбегоша духовнии наши съчетницы три братиа.
л. 405 об. О прилежании служения и о бдении своего ради спасениа. Нач. Отцы мои и братие и чяда, се прегрешение мое и ваше, еже не ленитися о приимъшиися силе в разумении коегождо служениа.
л. 408. Изборное купно и поучение. Нач. Отцы и братие и чяда, якоже се сеет делатель, да всегда пожнет, и что ради тружается купець да всегда приобрящет.
л. 412. Прение противу Ариа блаженнаго Афанасиа. Нач. Призрением Бога, со драземи братии моей пошед, путь к рабом Божиим, мне възлюбленным, имех. Прибавлено писцом. Внизу первых листов мелким четким полууст: Сию книгу Феодор Студит дал в обитель Живоначалныа Троици архимандрит Меркурей (1562–1566 г.), тояже честныя обители постриженник Сергиева манастыря в память своих родитель (другою рукою) и по своей душе