Примечания: На бомбицине, полуустав, в четверть. Список самый старший из всех, доселе известных, списков поучений св. Исаака, писан при жизни препод. Сергия; правописание сербское.
л. 1. О мльчани и безмлъвии и о житии тихом, еже съставлетися могущу прежде въсего от ашааниа языка и кротости сердца; в немже и мала похвала, якоже от простыихь устень приносима препод. отцу Исааку Сирианину, емуже к концу указ (оглавление л. 17.) богоносных его словес. Нач. Велика съгрешениа и отнюдь злоцелна искони в начале страстных человекь душам вьсеа вселукавый враг спасения нашего.
л. 22. Заглавие под заставкой: Иже в святыхь отца нашего Исаака Сирианина, постника и ошелника, бывшаго епископа христолюбиваго града Ниневия Словеса постничьска: написана убо от него своимь языком, сказанна же от препод. отець наших аввы Патрикиа и аввы Авраамиа, любопремудрьихь и безмльвник, иже в лавре безмльвствовавших в святых отца нашего Савы. Есть же образь таковыимь словем сим: О отречени, иночьстемь житии зело полезна и спасителна и успешна. Слово 1. Нач. Страхь Божий начяло есть добродетели.
л. 28 об. Слово 2. О благодарени Божии, в немже и поучение оглавленно. Нач. Благодарение приемлющаго подвижеть дающаго.
л. 35. Слово 3. Яко безтрудно въсходит душа к смотрению премудрости Божия и тварей Его, аще умлкнет от мира и печелей житейскых, тогда убо может разумети естство свое и ихже имать вънутрьюду съкръвенныхь скровищь. Нач. Егда невнидут извньвну печали житейскыя на душу, не пребываеть на естьстве своемь, не къснить трудитися.
л. 36 об. Слово 4. О въпросех и ответех (числом 6). Нач. Что есть естестьвное уставление душш, и что есть еже чрез естьства, и что есть еже паче естьства?
л. 41. Слово 5. О чювьствох. Нач. Чювьвства целомудрьнаа и събранаа съмирение раждають души и не оставлеють ту искусь прияти вещей.
л. 46. Слово 6. О благоутробии Владычнем, егоже ради от высоты величества своего к немощи человечьской съниде. Нач. И пакы Господь нашь по образу милости своеа промышление сътвор и по мере благодати Его.
л. 48. Слово 7. О гресех волных и неволных и иже от некоего случая бывающих. Нач. Есть грехь от немощи бывающь, вънже неволею человек привлачится. В конце:Поучение препод. отца нашего Мартиниана.
л. 51 об. Слово 8. О хранени и блюдени еже от слабых и ленивых, и яко от приближениа ихь царствуеть на человеце леность и слабость и исплънеется от всекоя страсти нечистыя, и о еже съхранити себе от приближениа юнейших, да не оскврънится ум в блудныхь помыслохь. Нач. Възбранеяй уста своа от клеветы хранить сердце свое от страстей.
л. 58. Слово 9. О чину новоначялных и уставе и неприкладных тем. Нач. Съй есть чин целомудръный и Богови любезен, еже не обзирати очима само и тамо.
л. 61. Слово 10. Повесть св. мужий и словеса преподобна, яже от них слыша, и о дивном тех пребываний. Нач. В един от дней идох в келию некоего брата свята.
л. 62 об. Слово 11. Повесть о ветхом старци. Нач. Другойци пакы идох к некоему ветху старцу добру и добродетелну, велми же мя с люблеше.
л. 63 об. Слово 12. О другым старци повесть. Нач. Идох некогда в келия некоего от отець, не отвръзаше же съй святый кому чясто.
л. 64 об. Слово 13. О въпрошени брата. Нач. Въпрошен бысть некогда тъжде старец от некоего брата, что сътворя.
л. 66. Слово 14. О укорени брата. Нач. Укорень бысть некогда некый брат, яко не сътвор милостыня.
л. 69 об. Слово 15. О различии иже в безмлъви расуждениа и умней власти, и доколе имать сия власть еже двигнути своа движениа в различье образ молитвеных, и кый естьству даный предел молитвный, и даже доколе обладает в том молитися, и егоже преходя предела не быти сей молитве, аще и нарицанием молитва глаголется съвръшаемое. Нач. Слава излиавшому богатне своа дарованиа в человецех.
л. 70 об. Слово 16. О чистей молитве. Нач. Якоже убо всека сила закон и заповеди, данных человеком от Бога, даже до чистоты срдчныа уставлеются.
л. 76 об. Слово 17. Дело душя искушая глубокое видение, еже погрузитися в ней от плтъскых помысл, иже от памяти вещей. Нач. Въсека вещь высочайши иноя укрыся от оноя, еяже есть вышьши, и се не завесоя иного телесе имать в естстве.
л. 79. Слово 18. По въпросу (и ответу, числом 3). Нач. По колицех образех и разньствах приемлет видение естьства безплътных человеческое естество?
л. 83. Слово 19. Образ и притча, еже по вся неделя и суботы разумениа. Нач. Неделе таинство есть разума истиннаго, еже с плотию и кровию не приемлется.
л. 85. Слово 20. Повъседневное нужднейшее въспоминание и зело потребно седящому в келии своей и себе тъчью вънимати волящу. Нач. Некый от братия написа сиа и полагаше я пред собою выну, въспоминааше же себе сих и глаголаше.
л. 86 об. Слово 21. По въпросу и отвечу (числом 30). Нач. Каковою съюзою съдръжится срдце еже не тещи на злаа? В конце: Повесть о Божиемь промышлени.
л. 107. Слово 22. Беседа о еже не приходити скръбь телеси тъщливому. Нач. Рече некто от Святыхь, яко бываеть тело любовно греху, бояся искушений.
л. 108. Слово 23. Послание написанное к некоему брату, любещому безмльвие. Нач. Занеже познаваю тя любяща мльчание и съплетает тя диавол в мнозех изветом благаго.
л. 111 об. Слово 24. Ответ к некоему брату естестьвну и духовну, бедяща его и моляща в писаних приити к нему, живущу в мире и ждущу видети его. Нач. Не якоже сам непщуеши мы силни есмы, о блаженне, и негли не веси неможение мое.
л. 112 об. Слово 25. О триех образех разума и различии деаниа их и разумовь их, и о вере душевной и богатстве тайнемь, съкръвенемь ей, и колико разньствует разум мира сего в образехь своих и простоты веры. Нач. Душа в стьзах жителства и в путь веры приходящи и сия многащи исправльшиа.
л. 118. Слово 26. Чинь пръвый разума. Нач. Егда желанию плътскому разум последует, сия образы събирает.
л. 119 об. Слово 27. Чинь вторый разума. Нач. Егда же оставить кто чин пръвый в помышлених и желаних обратися души.
л. 120. Слово 28. Чин третий разума, еже убо есть чин съвръшениа. Нач. Како убо тънится кто, истяжавает духовное. В конце Повторение триехь разумов.
л. 123. Слово 29. Пакы главизны съкращены по инех образех мыслей разньства разума. Нач. Разум живы в видимых, или в чювствех приемляй приятие тех, естестьвен именуется.
л. 123 об. Слово 30. Образь молитве и прочиих, иже по нужди искомых о въсегдашней памяти и многочестне ползующих, аще кто в расуждени прочитая хранить сиа. Нач. Еже извествоватися кому в прошени молитвы своя, в уповани Божии, се чясть изящна благодати веры.
л. 128. Слово 31. О ошелстве и яко не подобает боятися и страшити, н утвръждати срдце еже в Бога надеждею и дръзати несуменною верою, яко имущих соблюдителе и хранителе Бога. Нач. Аще когда обрящешися ошелству достоин, имящому легка бремена в царстви свободы его.
л. 130 об. Слово 32. Откуду съхранеется трезвение умное, еже вънутрь в души бываемое, и откуду входить сън и студеность в мысль и угашаеть топлоту святую от душя и умръщвлеет еже в Бога желание от топлоты духовных и небесных. Нач. Несть мощно имящим добраа желаниа и от съпротивлениа възбранитися съдеати сиа.
л. 132 об. Слово 33. О изменени многых последующиих съмыслу и молитвою искушаемых. Нач. Егда же предрасуждати благое хотение желающаго есть.
л. 133 об. Слово 34. О иже близ Бога живущихь и в жизни разума дни своя проваждающих. Нач. Старець некый написа на стенах келия своея и мысли многообразныя.
л. 135 об. Слово 35. О любви мира зело полезно. Нач. Слово Господне истинно, еже рече, яко не может кто с любовию мира стяжати любовь Божию.
л. 137 об. Слово 36. О еже не подобает кроме нуждя желати или искати знамениа некаа явленна имети в руках наших. Нач. В всеко время, в неже Господь близь в заступление Святым своим, кроме нуждя не показует силу свою явествне.
л. 139 об. Слово 37. Коея ради вины оставлеет Бог искушениа на любящих Его. Нач. От любве, еюже показашя Святии к Богу и от ихже за имя Его страждут.
л. 141. Слово 38. О еже разумети, в коей мере стоить кто от движущихся в нем помысл. Нач. Человекь, елико есть в нерадени, от часа сьмрьтнаго боится.
л. 144 об. Слово 39. Почто человеци душевнии в разуме възирають в духовнаа некаа по телесных дебелства, и како может възвыситися мысль от него, и каа есть вина еже не свободитися от него, и когда и в которем мощно пребыти мысли, кроме мъчтаниа в час службы. Нач. Благословена почьсть Господне, отвръзающаго двер пред нами.
л. 146 об. Слово 40. О молитве и покланени слез, чьтениа, мльчаниа, пениа, и пакы о покаани словеса. Нач. Да не въчтеши празность протяжение молитвы непарящяя събраныя и длъгыя.
л. 149. Слово 41. О млъчани. Нач. Паче въсех млъчание возлюби, яко приближаеттися к плоду.
л. 153. Слово 42. Послание, пущено к некоему любиму его, учит же в нем яже о таинствах безмлъвиа и како мнози, за еже не ведети их, нерадят в делание се дивное, и яко мнози удръжашя седение келийное от преятиа ходящих посреде инок с съкращенныимь събраниемь длъжныим повести безмлъвиа. Нач. Брате, понеже понудихся от длъжнаго послати тебе, от длъжныхь по нужди, познаемо творя.
л. 156 об. Слово 43. Упражнениа и явление, яже убо во сведетелствах о различных разумених, коя есть потреба коемуждо сих. Нач. Чювьство духовное есть въкачьствившеся прияти силу видителну, якоже зеница телесных очесь.
л. 159 об. Слово 44. Како длъжен есть расудителны седети в безмльви. Нач. Слыши, любимиче, аще хощеши, да не будуть дела твоа суетна и дние твои празни.
л. 162. Слово 45. О чину тьнкаго расуждениа. Нач. Вънемли себе, о любимиче, присно и виждь в чястности дель твоих.
л. 165 об. Слово 46. О истиннемь разуме, и о искушениихь, и о еже известно разумети, яко не тъчию неци худи и немощни и необученни, н и сподобльшеися бестрастиа къснителне и достигше съвръшение мудрованиа и близь бывше чистоты отчясти с умрщвением съпряженныя, бывает к ним попущение в милости, западение гръдыня. Нач. По единой и единой коликащи преступают неции и в покаани врачюют душю свою.
л. 170. Слово 47. Умь главизны сея разуменми реченными в ней. Нач. Съмысль же събран главизны сея есть, еже разумети нам на всек час, яко в тех 24 часех покааниа требуем.
л. 173. Слово 48. О различии добродетелей и о свръшении въсего течениа, о величии милостыня и любве человечя по образу духовному, съвръшающому въсех Святыхь, имже въдрузися в них божествное подобие в любви его богатей, яже излия на вся сыны человечя. Нач. Съвръшение въсего течениа в трех сих есть: в покаании и чистоте и съвръшении.
л. 179 об. Слово 49. Главизна исплънена жизни о вере и смереномудрии. Нач. О человече худый, хощеши ли обрести живот? веру и смерение удръжи в себе.
л. 187. Слово 50. О ползи еже от бегства мира, яко в испытании и вънятии премудрости победишя Отци съй образ. Нач. Крепок есть въистину и нуждень и неудобен подвиг бываемый в имених.
л. 188. Слово 51. О онех, имиже стяжати кто възможет изменение съкръвеных разумений, по изменени жителства внешнего. Нач. Елико кто есть в нестяжании, исхождение живота въсходит в смысль его присно.
л. 191 об. Слово 52. О бдени нощей и о различных образех деланиа того. Нач. Вънегда хощеши стати в службу бьдениа твоего, поспешьствующу ти Богу, сътвори якоже глаголю тебе.
л. 193. Слово 53. О еже колику почьсть имать смереномудрие и колико вышъши есть степень его. Нач. Хощу отврести уста моя, братие и возглаголати о высоцей вещи смереномудриа.
л. 197 об. Слово 54. О въпросех и ответех, (числом 2). Нач. Аще добро есть от въсех поощреющих страсти удалетися, и аще победа непщуется таковое бегство или побеждение души, внегда бегати рати и избирати себе покой?
л. 199 об. Слово 55. Послание к препод. отцу нашему Симеону чюдотворцу, еже от Кесария. Нач. Послание твое, о святый, не словеса начрътанна, н любовь твоя яже к нам.
л. 227. Слово 56. О отречении и иночьском пребывании. Нач. Душа Бога любящиа о Бозе едином покой имать.
240 об. Слово 57. Беседа о еже удалити себе от мира и всех съмущающих ум. Нач. Многу Бог даст человеком почьсть сугубым учениемь, имже тем отвръзе дверь вънити в разуме.
л. 254 об. Слово 58. Беседа, яко полезно попусти Бог души приятне быти страстем. Нач. Еже единемь кымь съприпаданием греха поплъзатися явително есть естьестъвныя немощи.
л. 268. Слово 59. О чину иночьскаго жителства и скорости же и различиа, како же и коимь образомь раждаются добродетели друга от другыя. Нач. От нужднаго деланиа раждается топлота безмернаа, разгараема в срдци от новых помысл.
л. 269 об. Слово 60. О различии образь рати, еже от диавола, иже в тесном пути преимящим мир шествующим. Нач. Имать обычай ветх диавол, съпостат наш.
л. 278 об. Слово 61. Главизна, учящиа от чьсого ползуется человекь в еже приближитися Богу в срдци своемь, и что истиннаа вина приближающиа ему скровно помощь, и каа пакы вина ведущиа человека во смерение. Нач. Блажень человек разумевая свою немощь, занеже т разум бывает ему основание.
л. 282 об. Слово 62. О словесех божествнаго писаниа, еже к покаянию поощреющих, яко за немощь чловечьскую рекошася, да не погыбнут от Бога жива, яко не подобает к вине, еже съгрешати, приемати сих. Нач. Мужьство, егоже положишя Отци в писаниихь, и силу яже в них Апостол и Пророк о покаании.
л. 284 об. Слово 63. В чьсом съхранеется доброта иночьскаго жителства и кый образ божественнаго славословиа. Нач. Подобает иноку быти в всех своих образех образ ползы зрящим его.
л. 286. Слово 64. О пременении и превращении, бываемем шествующимь в пути безмлъвиа, иже от Бога вчиненом: приключаетбося сетование и душевно удаивление, и вънезаапу радость и необычнаа топлота. Слава направлеющому пути нашя, аминь. Нач. Иже съвъшеды умом своим в безмлъвие пожити, да въчинеет себе и делателством и чином безмлъвиа.
л. 287. Слово 65. О безмльвьствующих, когда начинают разумети, где достигошя вь делех своих, в непреходимом мори, сиречь пребывани безмлъвиа, и когда могут уповати мало, яко начашя давати темь труди их плоды. Нач. Глаголя тебе вещь и да не пренебрежеши сию яко худу, ниже прочим словесем съмнишися, занеже истинна суть.
л. 288 об. Слово 66. О еже не подобает рабу Божию обнищавшу от мирскых и изшедшому на възыскание его, за еже не достигнути постизание истины, страхом сему престати възысканиа и студитися топлоты раждизаемыя от любве божествных и испытаниа таин их, имиже образы прибысть уму меситися в памяти страстей. Нач. Три суть чинове, в нихже преспеваеть человекь, еже новоначялных и среда и иже съвръшенных.
л. 290 об. Слово 67. О образехь еже в Бога надежду и кому подобаеть уповати на Бога, и кто есть иже несмысльне и неразумне имеяй надежду. Нач. Бываеть надежда на Бога срдчною верою, яже есть добра и с расуждением и с разумом есть.
л. 292 об. Слово 68. О отречении мира и о свенении еже к человеком дръзновениа. Нач. Егда възлюбим бежати от мира и странни мирскых быти.
л. 296. Слово 69. Яко полезно безмльвником празность попечений и вреден въход и исход. Нач. Человек многопечалъник кроток и безмлъвен быти не может.
л. 298. Слово 70. О путех, еже приближитися Богови творящих, явлеемых человеку от сладкых дел нощнаго бдениа и яко иже в пребывани сем делающеи медом питаются въся дни живота их. Нач. Да не мниши, о человече, яко в всем делани иночьском кое пребывание болше бдениа нощнаго.
л. 302. Слово 71. О силе действа злых греха, от кыих составлеются и от кыих престают. Нач. Дондеже убо истиною от срдца не възненавидит кто вину греха, от сладости действа его не свобождается.
л. 307 об. Слово 72. О хранении срдца и видении тънчайшем. Нач. Аще наедине еси в келии твоей, поучися присно в поучении тропарей и седалнах, и в памяти съмрти и в уповании будущих.
л. 309. Слово 73. Знамение действ любве Божия. Нач. Любовь Божиа топла есть естьством и, егда безмерно нападает кому, творит ону душу иступителну.
л. 310. Слово 74. О образех добродетелей сицевых. Нач. Постничьство мати святыня есть, от негоже раждается пръвое вкушение чювства таин Божиих.
л. 312. Слово 75. О нескуднемь пощении, и еже събрати себе в едином месте, и что яже от сих раждаема, и яко в разуме расуждениа научен бысть извествотворений сих и сицевых. Нач. В мнозе времени искушаем в десныих и шуих.
л. 319 об. Слово 76. О млъчани и безмлъвии. Нач. Еже присно млъчати и хранениа безмлъвиа от трех сих вин бывают.
л. 320. Слово 77. О движени тела. Нач. Движение же долних удов тела, еже кроме помысль острейших бываемое.
л. 322 об. Слово 78. О видехь различных искушений, и колику имуть сладость яже о истине бываемаа и терпимаа, и степеней чинове, в нихже человек разумне шествует. Нач. Добродетели друг друга преемлят, занеже не быти путеви их тяжестну и тяжку, и сего ради по чину сих исправлети.
л. 326. Слово 79. О гръдыни. Нач. Искушениа же бывающаа от попущениа Божиа на не стыдящихся и вземлющихся в съмыслех их пред благостию Божиею.
л. 328 об. Слово 80. Сказание образовом добродетелей, и каа крепость коегождо их, и кое различие. Нач. Добродетель телеснаа в безмлъвии тело очищает от тиня его.
л. 331. Слово 81. О очищении тела, душя же и ума. Нач. Очищение тела есть преподобие от сквръны пльтскыя и чрева.
л. 331 об. Слово 82. Словеса заступителна и вещи полезны, исплънении премудрости Св. Духа, имже зачяло о вере. Нач. Вера есть дверь тайнам, якоже бо телеснеи очи чювестьвным вещем.
л. 331 об. Слово 83. О покаяни. Нач. Благодать с благодатию покаание дасться человеком.
л. 333 об. Слово 84. Колика бывает мера разума и мера веры. Нач. Есть разумь предвареа веру и есть разум раждаяся от веры.
л. 336. Слово 85. Съвети ползы исплънении, ихже в любви глагола, иже в смерени послушающим его. Нач. Несть мысль блага не сущи от благодати божестьвныя впадающи в срдце.
л. 344. Слово 86. О ангелскомь движении, еже к преспению души в духовных, промыслом Божием възбуждаемых в нас. Нач. Пръваа мысль, яже от человеколюбиа Божиа въпадающиа в человека, наставлеющиа душу в живот.
л. 345 об. Слово 87. О вторем делании в человеце. Нач. Делание ино по сем, егда шествует человек добре и в жителстве блазе.
л. 346 об. Слово 88. О изменении в души, бывающим на всеко время, света и тъмы, и понуждение в десных и шуих бываемо. Нач. Видем, о любимици, в душах наших в час молитвы, аще имамы видение, в гранесех поучениа и молитвы.
л. 348. Слово 89. Главы малы, в нихже суть разумениа размененна, в нихже учит вред ревности буяя, иже якоже в лици божествном страх же и помощь кротости с иными образы. Нач. Человек ревнител не к тому доспеваеть съмирение съмысла, тужды же съмирениа туждь есть радости.
л. 355. Слово 90. О помыслех лукавых неволных, еже от раздрешениа небрежениа, иже прежде тех бывшаго раждаемых. Нач. Суть неции утвръждающеи тело и желающе упокоити е за дело Божие мало.
л. 359. Слово 91. О тръпении, еже о любви Божией, и како заступление обретается в том. Нач. Елико пренебрежет человек сего мира и потьщится в страх Божий, толико приближается ему промысл божествный. На обор. конечнаго листа внизу киноварью: Христос зачяло и конец есть. Писася сиа кника (sиc) в лето 6889 (1381)