Ф.304/I №154. Антиоха черноризца, Пандекты с прибавлениями

  • Рубрика: Рукописи хлопчато-бумажные. Отцы Церкви
  • Дата: XV в.
  • Кол-во листов: 438 л.
  • Примечания: Полуустав, в четверть.
    По слич. с № 12 перевод несколько подновлен, славянский и русский напечатаны не были.
    л. 2. Послание Антиоха к Евстафию, игумену аталинския обители о избиении Отцев Саввинской лавры. Нач. Ты писал ко мне, честный отче Евстафие, что терпишь великую скорбь, переходя из места в место. Первый лист порожний, на втором текст написан в русском переводе в недавнее время вместо утраченнаго.
    л. 7 об. Тогоже Антиоха прилог. Нач. Рече в Песнех Соломон: 60 есть цариць и 80 женим и девиць, ихже несть числа.
    л. 9. Тогоже Антиоха к томуже Еустафию главы различны 130 и молитва исповеданию. Оглавление.
    л12 обГлава 1. О вере. Нач. Господу поспевающю и слово известующу начнем первое еже о вере слово.
    л. 17 об. Глава 2. О уповании. Нач. От веры изыдем на вторующее упование.
    л. 19 об. Глава 3. О ядении. Нач. О ядении рече Притъчник: аще сядеши вечеряти на трапезе силныих, разумне разумевай предлагаемая ти.
    л. 22. Глава 4. О объядении. Нач. Всем убо требно есть, еже нудитися и въздьржати утробу, паче же хотящиим Богу работати.
    л. 24 об. Глава 5. О пияньстве. Нач. Пияньство паче лихоядения тяжьчее есть и зело есть отречено св. книгами.
    л. 27. Глава 6. О въздержании. Нач. Въздержание всем убо потребно есть, паче же хотящиим Богу угодити.
    л. 29 об. Глава 7. О посте. Нач. Черноризець, хотяй чистым постом себе Бозе присвоити, сущее истинное пощение должен есть изволити.
    л. 32 об. Глава 8. О сребролюбии. Нач. Сребролюбия недуг зело лют и губителен есть.
    л. 35 об. Глава 9. О мъздоимании. Нач. Мьздоимець, то и лихоимець, то сребролюбець, то лишвеник единако колесница есть четверична, имущи гърдостьнаго возатая и старейшя.
    л. 37 об. Глава 10. О скупости. Нач. Скупость от малодушия прозябаеть, паче же от неверия и неупования.
    л. 39 об. Глава 11. О възаим дающим. Нач. Еже взаим даяти подобно есть, пачеже единоверныим и сънаследникъмь братом, якоже и закон повелеваеть.
    л. 41. Глава 12. О лихвах. Нач. Мира сего человеци не быша тяжь которы осталися, аще с прилогом въсприимуть вещей.
    л. 42 об. Глава 13. О лихоимании. Нач. Рече Господь: никтоже можеть двема господинома работати.
    л. 44 об. Глава 14. О мълвлении, сиречь о лихотрудии. Нач. О мълвлении яве учить ны Еклисиаст сице: дах сердце изискати и посмотрити премудростию о всех бывающиих под солнцемь.
    л. 46 об. Глава 15. О том, еже не любити мира сего. Нач. Мужи, иже Христовы ради любве оставивше родителя и чяда и братию и вся века сего уметы мневше, да Христа приобрящем.
    л. 50. Глава 16. О дерзости. Нач. Подобна есть дерзость зною велику, егоже не терпяще паления, бегають человеци от него и под сень прибегають покоя ради.
    л. 52. Глава 17. О том, еже хранитися от жен. Нач. Еже хранитися от жен зело подобно и чиновно хотящиим непорочныим и чистым житием жити.
    л. 56. Глава 18. О том, еже не примешатися поющах. Нач. Иже не примешатися поющах не полезно нам есть, врежяемом беседами их, рекомыих черноризець.
    л. 60. Глава 19. О любодеянии. Нач. Вред любодеяния многочястьн и от беседы женьскыя въстаеть.
    л. 64. Глава 20. О целомудрии. Нач. Целомудрие честно и похвално и благодерзновенно от Бога и человек есть и кроме зависти есть.
    л. 67. Глава 21. О девьстве. Нач. Девьство искрь убо есть целомудрия, высочее же и того и прочиих добродетелей и с ангелы равно есть.
    л. 71 об. Глава 22. О оплазовании. Нач. Рече закон: аще будете два засвидетельствованна себе и не погубить его, есть възъвратить и.
    л. 74. Глава 23. О гневе. Нач. Велми хощеть нудитися человек, да удержить страсть гневную и съкрыеть ярость душевную.
    л. 78. Глава 24. О ярости. Нач. О ярости, егда найдеть на тя напасть и прекословие или раздражение на кого двигнути ярость, помяни молитву и суд ея.
    л. 80 об. Глава 25. О печали. Нач. Еже безгода скорбети от завистивааго беса есть.
    л. 83 об. Глава 26. О унынии. Нач. Лютый сей уныния бес и съпоспешник и супружьник есть духу печали и зело тяжьск.
    л. 87 об. Глава 27. О неначаянии. Нач. Неначяяния вред злейший предних его есть, зело и тяжьчяйши.
    л. 94. Глава 28. О ръптании, рекше о погугнании. Нач. Еже роптати, любо и с подобным ответом, любо же и без вины, т нечистых есть.
    л. 96 об. Глава 29. О оклеветании. Нач. Оклеветание и ръптание близнии друг другу есть, обое же ветви безразумия.
    л. 99 об. Глава 30. О шептании. Нач. Пакы шепътник и клеветник обещника еста срамовному ею деянию.
    л. 101 об. Глава 31. О том, еже не зазирати. Нач. Еже зазирати безвременне и неиспытне отречено есть божеств. Писанием.
    л. 103 об. Глава 32. О прекословии. Нач. Прекословесие и бестудие игом злым затязается.
    л105 обГлава 33О празнословесииНачПразнословесие от празна деяния ражаеться и нечаяния будущиих.
    л. 107. Глава 34. О лиходеянии, рекъше о опытавании. Нач. Еже много съвещевати и опытовати чюжая нестройно бо есть человеку хотящему угодити Богу.
    л. 109. Глава 35. О нераждении, сиречь о небрежении. Нач. Еже небрещи всея вещи зло и греховно есть, паче же Богу приносимыих.
    л. 111. Глава 36. О лености. Нач. Леность припряжена есть злобе, рабе бо, рече, злый и ленивый.
    л. 113 об. Глава 37. О том, еже не равнятися с силным. Нач. Святыим Писанием кажеми есмы, яко неподобно ны есть с могущим равнатися.
    л. 115. Глава 38. О преслушании. Нач. Якоже послушание жизнь, тако и преслушание смерть сътвораеть, и послух ми словеси первый рукою Божиею зданный человек.
    л. 118. Глава 39. О оклеветании. Нач. Лют есть и клеветный вред, паче же диявол, по реченному о немь в Псалмех: смирить клеветника.
    л. 119 об. Глава 40. О татьбе. Нач. Се злокознивый татебный бес, первее убо от малыих вещей начнеть и поступя на великая и тълстаа сходить.
    л. 122 об. Глава 41. О лъжи. Нач. Лъжа весма есть отречена християном.
    л. 124 об. Глава 42. О тъщеславии, рекше о величянии. Нач. Тщеславный являеть, яко прилежить богомерзцей славе, во сласть бо ловить похвалении человечи.
    л. 128. Глава 43. О презьрении. Нач. Презорная язя горши есть всех язь и Богом ненавидима зело и непотребна всем человеком.
    л. 131. Глава 44. О высокъмудрии. Нач. Высокомудрый друг убо есть презорливаго, и применил же ся есть к величявому, единаго бо древа ветви еста, а плод пременен.
    л. 133. Глава 45. О том, еже не велемудровати о себе. Нач. И еже велемудровати о себе зло есть и отречено обретаем божеств. Писаниемь, и таковый в безумныих чтим есть, паче же в уродех.
    л. 135 об. Глава 46. О том, еже не укаряти. Нач. Нелепо есть уничижати, ни укаряти никогоже, ни хулити, ни възноситися ни на когоже, яко или груб есть или зол видим.
    л. 137 об. Глава 47. О непосмиянии, рекше о непоругании. Нач. Еже не посмиятися и укаряти въпряжь убо есть едина, пременена же орющи безместная и жнющи плоды плевелныя на ижжение огню вечному.
    л. 139 об. Глава 48. О том, еже не осужати. Нач. Еже осужати злейши всего есть, яже бо мы мним осужати, они убо тяготы облегъчяють, мы же в них место тяготы подъемлем.
    л. 141 об. Глава 49. О том, еже не съблажняти. Нач. Всем хранением блюдем себе, братие, не дати вины соблазну и претыканию никомуже.
    л. 143. Глава 50. О том, еже не хулити. Нач. Хуляй искреняго при коемь любо съгрешении, теми же сетьми обяжется, еже бо сееть человек, тоже и пожнеть.
    л. 145 об. Глава 51. О том, еже не въздаяти зла за зло. Нач. Первее убо еже не поношати, но поношение приимати мало глаголавъше, ныне же о невъздаянии зла за зло слово принесем.
    л. 147 об. Глава 52. О том, еже не поминати злобы. Нач. О не въздаяти зла за зло слово кончавше, прейдем и в опомнении злу.
    л. 149 об. Глава 53. О том, еже не враждовати. Нач. Еже враждовати тоже племенником и тоже верником неподобно и неключимо есть боящимся Бога и обещавшиим благочестие.
    л. 152. Глава 54. О том, еже не завидети. Нач. И зависть лют ест грех и диаволь и неудобь исцелим есть.
    л. 154. Глава 55. О том, еже не ревновати. Нач. Человек ревнив не точию с своими не смиряется, но и с чюжими.
    л. 156. Глава 56. О том, еже не ненавидети. Нач. Писано есть, яко любяй Бога, любить и брата своего, а ненавидяй брата своего человекоубийця речеся.
    л. 158. Глава 57. О том, еже не обрадоватися. Нач. Еже порадоватися какову любо человеку в скорби или в тъщете или в падении человека оплазива есть и буя, паче же обещьника распенъшиих Господа.
    л. 160 об. Глава 58. О том, еже радоватися с радующимися. Нач. Велика добродетель есть и Богу угодна иже радоватися с добре живущими и в заповедех Божиях спеющими, аще и от елицех их ничтоже вменися.
    л. 162. Глава 59. О том, еже не оскорбляти никогоже. Нач. Аще любяй брата своего Бога любить, а не любяй брата своего ни Бога любить, но ап. Иоану, яве есть, яко и оскорбляяй брата своего Бога оскорбляеть.
    л. 163 об. Глава 60. О том, еже внимати себе. Нач. Еже внимати себе в всех велика вещь есть и спасена и Богови угодна, есть же и бытийская заповедь.
    л. 166 об. Глава 61. О благоречивьстве. Нач. Блага словеса от добраго съкровища сердечьнаго исходять, аще бо кто не исчистить сердця своего от злословия, добра беседовати не можеть.
    л. 168 об. Глава 62. О том, еже не клятися. Нач. О не клятвии ветхий убо закон, яко младенцем закон полагая, заповедуеть не без ума, ни на лесть искрьнему клятися.
    л. 170. Глава 63. О том, еже хранити тайну. Нач. Еже поведати тайну утрьних есть, присных и верных, а не внешних, вам бо дано есть, рече, ведети, Господь, тайны царствия.
    л. 171 об. Глава 64. О том, еже не уповати безгода. Нач. Еже безвремене упъвати чим ненаказаны и неискусны душа есть свойство.
    л. 172 об. Глава 65. О том, еже о истинне. Нач. Просточестьный отче Еустатие, чюдишися ты же и прочитающе и нынешнюю детель, что делма вами убежен.
    л. 176. Глава 66. О том, еже обличяти. Нач. Еже на Божию обличяти искрьняго, годе есть Богови и любезно, знамение бо есть братолюбия и милостивны воля.
    л. 177 об. Глава 67. О том, еже обличяему бывати. Нач. Человек, аще есть смиреномудр, имать себе смиренна и худа, с радостию и благодушием приносимая ему обличения и епитемию приемлеть.
    л. 179. Глава 68. О том, еже стыдетися. Нач. Добро есть, възлюбленнии, еже на Божие стыдение, рекше говение не кърчемьствуемое, бескверненое, беспорочное, премиреное Бозе.
    л. 181. Глава 69. О том, еже о смиреномудрии. Нач. Смиреномудрие высокопарива и скороходива сътворяеть человека, елико бо кто себе низить, толико паче высить Бог.
    л. 183 об. Глава 70. О том, еже отдаяти искреннему. Нач. Еже отдаяти искрьнему от сердця Господня заповедь есть, заповедь бо Его жизнь вечная есть.
    л. 185 об. Глава 71. О том, еже молитву деяти друг за друга и за врагы. Нач. Добро, възлюбленнии, еже всеми ходити заповедми Христовеми, занеже друг друга ся держить, яко ужемь златом.
    л. 188. Глава 72. О том, еже не искати своих си. Нач. Якоже дължни есмы от заповеди Божия отдаяти и молитися друг за друга, тако должни есмы и не искати своих си.
    л. 189 об. Глава 73. О том, еже не въсхотети. Нач. Писано есть: елико Духомь Божиимь водяться, си суть сынове Божии.
    л. 193. Глава 74. О правосудьстве. Нач. Хотящеи праведне судити, первое убо да просять у Бога премудрости и разума по Соломону.
    л196Глава 75. О праведнемь мерении. Нач. Вся праведна Богови и благоугодна, якоже бо праведный суд, тако и праведное мерение любить Бог.
    л. 197 об. Глава 76. О покаянии. Нач. Коль сладко есть, братие моя, покаяние, ничтоже ино, но корень животу.
    л. 201 об. Глава 77. О терпении. Нач. Мало едино о покаянии вам побеседовавъше рецем Богу поспешествующю и о терпении, спасающемь человека.
    л. 204 об. Глава 78. О подвизе. Нач. Подвиг съвоин и съпричастьник есть терпению, паче же зачяло и конець, и просто рещи, едино что еста требующа друг от друга помощи и съподоятия.
    л. 208 об. Глава 79. О послушании. Нач. Послушаяй при всемь и всеверне духовных Отець своих, таяже суть о нем Богови поручает.
    л. 210 об. Глава 80. О съвъкуплении, сиречь о единомыслии. Нач. Благоприятно Богови, еже о съвъкуплении церковнемь пещися, егоже ничтоже добрее в человецех.
    л. 213. Глава 81. О мысльх. Нач. Реша книгы: закона на помощь дал есть, помощь яве, яко естеству человеческому на стяжание добрыя детели.
    л. 216. Глава 82. О казании. Нач. Добро есть казание по всякой вине, паче же еже на Божию.
    л. 219 об. Глава 83. О съвете. Нач. Еже съветовати о всякой вещи добро и богоугодно есть, никто же бо не требуяй съветника, точию един Бог.
    л. 222. Глава 84. О сънех. Нач. Понеже етери веровавшеи сънием съвратишася с праваго пути, сего ради въспоминаем вам, любимии, яко не подобаеть намь препрость имати аероходным и многообразным съниемь.
    л. 225 об. Глава 85. О малодушии и двоедушии, рекше о тщивьстве и двомыслии. Нач. Не дадим в мнения место, братие, духови малодушия обладати нами, да не зазорни будем глаголющим Писанием.
    л. 229 об. Глава 86. О труде. Нач. Сущеи на Божию труди спасають человека и дерзновение ему подають к Богу.
    л. 232. Глава 87. О тъщании. Нач. Еже на Божие тщание всяко время и вещи добро есть, еже и в человецех прьвая заповедь есть, из работы в свободу приводящая.
    л. 234 об. Глава 88. О служении. Нач. Служитель дължен есть прилежне служити, ведый, яко Божие дело есть.
    л. 236 об. Глава 89. О нестяжании. Нач. Неименьство целомудрено житие мниху указаеть, без имения сы чернець орел есть высоче паряй.
    л. 239. Глава 90. О плачи. Нач. Плачь есть съпричястьн безъименьству и всем нам съчетанно есть и полезно.
    л. 241. Глава 91. О том, еже время есть всяцей вещи. Нач. Время убо всякой вещи есть развее молитвы, молитва бо всегда время имать.
    л. 243. Глава 92. О спострадании. Нач. Еже съпострадати друг с другом и споболезновати, помагати же, тщати же и тружатися угодно есть Богови.
    л. 245. Глава 93. О том, еже не на лиця зрети. Нач. Лицезрение близ есть человекоугодия, обое же порочно и отречено св. книгами обретаем.
    л. 247. Глава 94. О том, еже жити в малом добре. Нач. Добро есть, възлюбленнии, жити с малым угодно Богови, неже с многым небрещи заповедей Господень.
    л. 249 об. Глава 95. О том, еже не смеятися. Нач. Еже смиятися отинудь християномь, несть повелено, паче же мнихом, распеншимся мирови.
    л. 252. Глава 96. О том, еже любити искрьняго. Нач. Любяй искреняго далече есть от всякаго греха, всяко бо Писание ветхое же и новое се нам повелеваеть, еже любити искрьняго яко себе.
    л. 253 об. Глава 97. О страннолюбии. Нач. Добро есть страннолюбие и богоугодьно, паче же к своим верою, страннолюбия бо ради Авраам друг Божий наречеся.
    л. 255. Глава 98. О нищелюбии. Нач. Нищелюбие и страннолюбие две ветви еста масти маслинныя, ея же плод умащаеть вся.
    л. 257. Глава 99. О посещении. Нач. И посещение единосенно и единожително есть страннолюбию и нищелюбию, уже бо есть трипраменно твердо.
    л259 обГлава 100О не надеятися человецех. Нач. Не подобаеть убо надеятися нами о коей убо вещи человеци, проклято бо есть.
    л. 261. Глава 101. О еже не надеятися своей крепости. Нач. Якоже указа слово, яко неподобно есть уповати на человека и проклято, тако запрещает надеющемуся на свою крепость.
    л. 263 об. Глава 102. О отрицянии безгодных бесед. Нач. Добро зело и велми полезно еже отрицятися безгодныих бесед и уклонятися миромудреных, без великых нужах.
    л. 267 об. Глава 103. О безмолвии. Нач. Безмолвие успееть, злобы упражнеся.
    л. 269 об. Глава 104. О бъдении. Нач. Бдение велико оруже и добро нам от Бога даровася на диявола и воя темныя лукавьства духы.
    л274 обГлава 105О пении. Нач. Пение дело есть бесплотных Сил, служащих и предстоящих выину Богу.
    л. 276 об. Глава 106. О молитве. Нач. Еже прилежати непрестанне молитве потребно и полезно нам есть.
    л. 281 об. Глава 107. О умиленииНач. Умиление ражаеть плачь и слезы, трудом же приходить.
    л. 285. Глава 108. О чьсти родителей. Нач. Еже чести родившая ны и въздаяние въздаяти должни есмы от естьственаго последования и от Божия узаконения.
    л. 288. Глава 109. О том, еже говети старцем. Нач. Иже говети старцем зело богоугодно есть и человекомь похвално, и еже должную честь въздаяти старцем, такоже Богу убо благоприятно, намь же зело потребно и полезно.
    л289 об. Глава 110. О долготерпении и скорогневии. Нач. Вся убо добрыя детели хвалимы и благоприятны, а терпеливый и не гневливый се премудр и расумив, неоплазив и кротък.
    л. 292 об. Глава 111. О игуменьстве. Нач. Рече Писание: яже начат Исус творити же и учити, первее сътворити тако сътвори.
    л. 298. Глава 112. О отърицании. Нач. Отърицяяйся должен есть помышлением преступити от видимых, невидимых же възирати, видимая бо временна суть, а невидимая вечна.
    л. 302. Глава 113. О повиновании. Нач. Хотяй в повиновании быти да съвлечеться своих воль и да облечется в спасеныя Спаса нашего.
    л. 304. Глава 114. О том, еже хранити заповеди. Нач. Еже хранити заповеди в жизненое место въводить человека, а еже преступити смертно есть.
    л. 306 об. Глава 115. О кротости. Нач. Кротость услужаеть Божеству, ибо Моиси, зане бяше кроток паче всех, слуга Божий наречеся.
    л. 308. Глава 116. О том, еже обидиму быти, а не обидети. Нач. Еже не обидети ветхий закон повелевает, а еже обидиму бывати и благодарити новый повелевает.
    л. 311. Глава 117О благодарении, рекше о похвалении. Нач. Еже всемь благодарении должьни есмы, по Апостолу, любо утешаеми, любо оскорбляеми.
    л. 314. Глава 118. О веселии еже по Бозе. Нач. Присносущее веселие к Богу совершенную Его любовь въстяжавших есть.
    л. 316. Глава 119. О том, еже не пещися. Нач. Житийскых вешей печаль неверна и худодушьна человека есть.
    л. 318. Глава 120. О начатъцех. Нач. О начатъцех всеми образы должни есмы от своих трудъв и от крепости, юже Сам подаст и от нихже Сам промышляя печется нами.
    л. 320. Глава 121. О оцищении, рекше о молении. Нач. Подобаеть чистителю первее о себе молити Бога, ти потом о людех, по заповеди Господней.
    л. 321. Глава 122. О начале священия. Нач. Есть убо начало священия объятно по преданному словеси, всех ея священных вещей чин имый всех вышший еже о Бозе искрь тверде стоати.
    л. 326 об. Глава 123. О ращинении клироснем. Нач. Последованно есть чистителем подражателем быти началнаго чистителя своего.
    л328Глава 124О том, еже стыдетися священных. Нач. Богоносивый Игнатие присыласть, глаголя: епископа послушайте, да и Бог вас.
    л. 330 об. Глава 125. О чаянии будущиих благ. Нач. Чаяние будущих благ сдешняя отрееть, желание будущих вся житийская, яко стень и паучину, уминуеть.
    л. 333. Глава 126. О звании Божии. Нач. Господу Богу зовущю ны Законом, и Пророкы, и Апостолы, и Еуангилисты, паче же и молящю, не подобаеть нам за леность и слабость небрещи заповедей Его.
    л. 334 об. Глава 127. О страсе Божии. Нач. Имеяй страх Божий въистинну и удобь придеть в съвершеную любовь и будеть ученик и друг Христов.
    л. 337 об. Глава 128. О любъви яже к Богу. Нач. Да изидеть слово от страха Божия на съвершеную любовь Его.
    л. 341 об. Глава 129. О усынении. Нач. Слава благости Твоей, Владыко человеколюбче, нищелюбче, душелюбче, благолюбьче.
    л. 343 об. Глава 130. О царстве небеснемь и о молитве, рекше о исповедании. Нач. Прежереченыя заповеди Божия съблюдше на царство возратимся, о немже и подвиг мног и несъведьн покой.
    л. 347. О вере, рекше о единосущии Отца и Сына и Св. Духа. Нач. В начяле книжнемь доволне изложихом, ныне же за двигъшуюся ересь дерзновением исповедаем и приповедуем Господа нашего Ис. Христа.
    л. 351 об. Молитва исповеданию. Нач. Господи Вседержителю великый, храняй завет Твой и милость свою любящим Тя.
    л. 356 об. Антиоха единика лавры отця Савы к Евстату игумену монастыря Атталины града Анкиры галатийскыя глав 100 и 30 и молитва исповеданию. Нач. Долг нашь кончав, честьный отче Евъстате, Пандекта богодъхновьнаго писания, пустих вашему боголюбию. В конце краткое известие об авторе.
    Прибавления:
    л. 357. Иже в святых отца нашего Василиа Великаго, архиеп. Кесариа кападокийскыа, похвала 40 мучеником. Нач. Мученик память котораа убо будет сытость мучениколюбцю.
    л. 369 об. От житиа св. отца нашего Спиридона чюдотворца о исцелении благочестиваго царя Констянтина. Потом: О пришествии отца нашего Спиридона в град нарицаемый Кириней.
    л. 373. Беседы душеполезны отца Зосимы. Нач. Поведа нам ученик отца Зосимы: некогда, рече, седящю ми с отцемь моим Зосимою.
    л. 404. Плачеве и рыданиа инока грешна и странна, имиже спирашеся к души своей. От Зерцала св. книги. Нач. Како седиши, како беспечалуеши, како нерадиши душе моа!
    л. 413. Тогоже (?) Ефрема о суде и о покаании. Нач. Приидете въся братие, послушайте вси съвета моего грешнаго и ненаказаннаго Ефрема. См. № 7 л. 138.
    л. 423. Тогоже Ефрема о покаании Слово, о любви же и о крещении и исповедании, и кресту похвала и о будущем суде. Там же л. 202 об. На конце разныя выписки из творений св. Отцев