Примечания: Устав, в лист, сходный с рукоп. Царск. № 696. Заглавие: Книга глаголемая Андриятис Иванна пресвятаго, архиепископа Константинограда, Златоустаго.
л. 1. Главы настоящей сей книзе (21-й беседы). Лист 3 порожний.
л. 4. Беседа 1, глаголана во Антиохии, презвитеру ему сущу, о слове Апостоли: мало вина приемли сырища своего ради и частых недуг. Нач. Слышасте апостольскую трубу, яже с небесе гуслий духовных, небо не аки труба страшне гласящи.
л. 25 об. Беседа 2, глаголана во Антиохии, в Ветъсей нарицаемей церкве, сущу тому попу, о бесчинстве свержения капищема Феодосия доброчестиваго цесаря великаго, и о слове Апостоли: богатым заповедай, о нынешнем веце и о лихоимъстве. Нач. Что реку и что возглаголю? слез настоящее время, а не словес; плача, а не речий; молитвы, а не бесед народных.
л. 42. Беседа 3. О отшествии епископа Флавиана за град к Цесарю молить, и якоже ясти человеческо тело и оклеветати горе, и о тех усобица ради убиенных и к поемлющим, яко мнози от неповинных погибоша. Нач. Егда на престол возрю сий пустый и праздный учителя, радуюся, купне убо рыдаю.
л. 57. Беседа 4. Утешение людем о терпении, о притчи Иовове и трии отрок, и о клятвенем упражнении. Нач. Благословен Бог, утешивый болящая душа ваша, утвердивый зыблющаяся сердца ваша, якоже бо доволно приясте утешение.
л. 68. Беседа 5. Еще утешение к людем, якоже терпети крепце надлежимое терпение имающем притча Иова и Ниневиты, и якоже не подобает боятися смерти, но греха и еже не клятися, поучение. Нач. Трии отрок и пещи Вавилонския повесть худе некако якоже лепо увещеваша любве вчера, еще же и притча еже о Иове.
л. 83. Беседа 6. Яко потребен властельский страх, и яко без правды страждай нечто и благодаря пращающему Богу, равен есть тому, иже Бога ради тожде страждет, и притча о трии отрок и Вавилонская пещница, и о клятвенном погублении. Нач. Многы убо истрошихом дни утешающе вашу любовь, но не того ради отступим вины сея.
л. 95 об. Беседа 7. Въспомяновение тому от преждереченых, яко смерть и печаль грех житие внесе, тема паки и губляется, и о том еже в начало сотвори Бог небо и землю, и о клятвенном отдалении. Нач. Много убо и о мнозе вчера к вашей беседовах любви, от многа же оно паче всего вам воспомянути молю.
л. 102. Беседа 8. О том еже хождаше Бог в раи, и еже бегати клятв. Нач. Уведесте ли некыя, како все писание утешение приносит увет, любо повестно споведание буди.
л. 108. Беседа 9. Похвала управивших еже не клятися, и яко не подобает ни о комждо разсуждати по обеде, божественных ради словес в церкви, и почто по годех мнозех дана быша писания, и о том еже небеса исповедают славу Божию, и естествословие у твари, и еже не клятися. Нач. И прежде к вам и ныне к вам глаголю, яру же и присно с вами.
л. 117. Беседа 10. Похвала пришедших по обеде на послушание, и естествословие у твари, и на боготворящия твари, и еже не клятися. Нач. Радуюся со всеми вами, яко учение наше, еже о неалчющых, и того ради остающем сотворихом пред сим.
л. 126. Беседа 11. Благодарение к Богу о гонзнении еже от крамолы надеема зла и воспомяновение того прилучьшагося зла, еще же и о глаголющых тело наше и о человечесте устрои, и о том еже управити не клятися. Нач. Егда помышлю преминувшую студень и настоящую тишину не престаю глаголя.
л. 133. Беседа 12. Еже благодарение к Богу о прощении съгрешивших к Цесарю, и естествословие тварное, и яко сътворив Бог человека, естествы вложи в онь, и о том еже со спехом всем отходити клятв. Нач. И вчера рекох: благословен Бог, и днесь тожде паки реку.
л. 142 об. Беседа 13. Благодарение к Богу о пременениих скверных и воспомяновение о мученых крамолы ради и влаченых, такожде о человечестем создании и яко естественый закон прия, и еже совершене управити еже не клятися. Нач. От тогоже начала и техже противу ихже вчера и от негоже начах, и днесь начну и реку: и ныне благословен Бог.
л. 149 об. Беседа 14. Народу гонзшу беды и воспевавшу, некотории паки возмятоша проносы страшны противу тому убо беседа, и о клятвеном удалении поучение. Нач. Не якоже прилучися, град наш диавол вчера възмяте, но и Бог нашь, не якоже прилучися, паки утеши.
л. 159 об. Беседа 15. Еще о напасти града антиохийскаго, и яко потребно все же страх, и яко плачь смеха успешней, и о речении глаголющим увеждь, и яко посреде сетий минуеши, и яко убивания еже заклинати горе. Нач. Подобно и днесь и в преждьную суботу о алчбе подвигнути слово, и никтоже безвремене суще ми реченное.
л. 167 об. Беседа 16. Пронесену у князя разграблению и всем о бежании совет творящим, князю вшедшу в церковь и утешившу, глаголана бысть настоящия речь, о том еже не клятися, и о словеси Апостоли: радуйтеся о Господи. Нач. Князя убо похвалим при попечении, како възмятшься град виде и всем о бежании совещавающемся, вшед утеши убо вас.
л. 176 об. Беседа 17. О испытании согрешивших Андриятскаго ради свержения. Нач. Во время пехом вси обще, но днесь благословен Господь Бог Иизраилев, творяй чюдеса единь.
л. 184 об. Беседа 18. О алчбе и о словеси Апостоли: радуйтеся о Господи присно. Нач. Многы видех радующася и друг ко другу глаголюща: преодолехом, премогохом.
л. 192. Беседа 19. В неделю последнюю к тем, иже от места, и о том еже не клятися. Нач. Напитастеся св. мученикь в преждьняа сиа дни, наястеся духовнаго сего праздника.
л. 200. Беседа 20. На воспящение епископа Флавиана и о Цесари пременении ко граду и к согрешшым о свержении Андреанитсе. Нач. От беседы, от неяже присно от времене беднаго к вашей обыкохом любви начинати, от тоя самыя и днесь начну к вам слово.
л. 209. Беседа 21. Оглашение к хотящим просвещатися, и о женах, яже ся плетением и златом утваряют, и о тех, иже чары или волшбы или басни творят, яже суть вся кроме хрестьянства. Нач. Прежде реченных к вашей любви первое и плодов въстязая приидох от вас, не бо того деля глаголем точию да слышите, но и поминаете глаголанных. Сею беседою оканчивается Андриятис. Следующия 7 слов также Иоанна Златоустаго:
л. 219. Слово 1. Оглашение хотящим крещатися и о притча винограда. См. № 147 л. 321. (Лист 218 порожний). л. 227. Слово 2. О покаании и о умилении, и яко скор Бог в спасение и косен на мучение, в немже повесть и о Арааве блуднице. Там же л. 328.
л. 238 об. Слово 3. В немже воспомянуты вся страсти человеческыя. Нач. Присно убо поминати Бога добро и зело добро, и что убо будет сего добрейшее, аще бо судеб его память много подает утешениа. В выноске: Феодора Студита.
л. 261. Слово 4. О кротких и тихих и о гневливных (людех). См. № 145 л. 142.
л. 263. Слово 5. Кацем подобает быти епископом, и попом и диаконом, и (како) строити епископу чин церковный. Нач. Сим и мы подражаим, но не вещаю ко всем словесе сего, но тем, иже сану хотят церковнаго.
л. 267 об. Слово 6. Поучение к людем о безумных. Нач. Мнози се слышавше глаголют: блажени ти суть, иже тогда с ним были.
л. 269. Слово 7. О показующих покаание лицемерное. Нач. Не мозем ни о комже николиже не радети, не мозем не менитися съгрешающе. Внизу по листам всей ркп. скорописная подпись: Се яз Михаило (следует счет: двести, десять, двадцать, и т. д., цыфирная криптография, заключающая слова: сию книгу глаголемую Златоуст), по прежнему словами... сын продал есмя сию книгу Олексею Иванову сыну Суворова. Под сею другая: Лета 7173 (1665) дал в дом Живоначалные Троицы в Сергиев монастырь сию книгу Андреятис старец Симон Азарьин во веки неотъемлемо никому. Тут же третья: Сия книга Андреятис торговаго человека московскаго жилца с Никицкие улицы Ивана Амвбросиева сына, а написана 105 (1597) года. В конце ркп. другою рукою, также скорописью: Продал сию книгу глаголемую Андреятис по приказу дяди своего Агафоника Тимофеивича подъячево племянник Гришка Анисимов лета 7148 (1640) декабря в 18 день. На верхней доске: Христофор Александров Филяновской