Ф.113 №526. Сборник. [Уточненное загл. по Доп. описи:] Сборник назидательных выписей ("В сей книзе исписася словеса убо душеполезны и избраны от божественых писании и от поучений, и от житий, и от повестей святых и преподобных отец наших и наказаниа ко отрекшимся мира и Христу последовавшим…"), составленный Фомой Шмоиловым(?)
Рубрика: Иосифо-Волоколамский монастырь. Писания Святых Отцев и прочие книги духовного содержания
Дата: 1-я пол. XVI в.
Кол-во листов: 780 л. (I-III + 777 л.)
Примечания: Б. зн.: л. 11, 13 – близок Тромонину № 527 – 1504 г.; л. 366 и др. – Лихачев № 2946 – 1515 г., № 2957 – 1520 г.; л. 54, 49 и др. – Брике № 1718 – 1519 г., варианты этого знака 1524-1526 гг.; л. 45 и др. – Лихачев № 2952 – 1537 г.; л. 399 и др. – Лихачев № 1382, 1383 – 1511 г., и др. знаки. Иная датировка по Осн. описи (иером. Иосифа): XV в. В осьмушку. Полуустав, подходящий к скорописи.
Содерж.: Л. 1: В сей книзе исписася словеса убо душеполезны и избранны от божественых писаний, и от поучений, и от житий и от повестей святых и преподобных отец наших, и наказаниа к отрекшимся мира и Христу последовавшим и крест свой на рамо вземшим, на ревность и учение и подобление небесному житию хотящим исправити, еже во царство небесное ведущий путь хотящим шествовати. – Непосредственно за сим следует оглавление (всех глав числом 14). Л. 5: Гл 1. О еже како подобает нам упражнятися прилежне о поучении божественных писаний. Нач.: Приницай в книгы сия часте, понеже неизмеримы суть судбы Божией мудрости. Л. 8 об. – 10: Притча о человеческой душе и о теле – свт. Кирилла Туровского (отрывок). Л. 48 об.: Гл. 2. Яко по отречении мира предати себе в повинование, иже душевному его спасению промышление творити мужу сущу боголюбезну, обители настоящему, и доволну еже спасти душу, новоначалне ко Христу пришедшу. Л. 100: Гл. 3. Яко не лепо есть кому съставити свой разум, и колико пагубодушно, еже не исповедовати помыслы своему наставнику и пр. Л. 176 – 177 об.: Житие Саввы Сербского. Отрывок. Л. 241: Гл. 4. О послушании богоугоднем. Л. 251: Гл. 5. О иже в затвор внити хотящим и о еже не прежде времени и подобными мерами сия делания подобает творити. Л. 277 об.: Гл. 6. О молчании и безмолвии, и о житии тихом, еже ставлятися могущу преже всего от ошаяния языка и кротости срдца, и яко ничтоже многословия мятежнее есть. Л. 319: Гл. 7. Яко вредно есть совокупление иноком с миряны и яко иже плотьскаго покоя ради или успеха некоего ради мирьскаго отходя от братеи, зело отметнут от Бога есть и отметник своего обещания и проч. Л. 478: Гл. 8. Яко се ищет Бог от инок, яко да совершенное умръщвение от мира и нестяжание по обетовании исповеданиях съхранят, и еже приобидети всякых земных вещей. Л. 507: Гл. 9. Яко о самех тех нужных потребах, вземлюще что убо любве ради, слово въздадят и длъжницы суть молитися о дающих. Л. 509: Гл. 10. Яко отлучен есть соборныя церкве и чуждь любве Господня, имеяй что либо во общем житии и яко иноческое жительство совершенаго нестяжательства имать обетование и проч. Л. 509 – 537 об.: «Наказание», приписываемое митр. Илариону. Нач.: «К старейшему ми брату и Христову рабу…». Л. 551 – 558 об.: Житие св. Андрея Юродивого. Отрывок. Л. 569: Гл. 11. О еже раздаяти имения своя требующим и без попечения их удобь спастися возможно, и яко приимати странникы и миловати их с тихостию, и яко неподобает вины ради милостыня иноком даяти чьто любо еже по плоти своим сродником. Л. 614: Гл. 12. Яко убо несть ин грех Богу мръзчайши якоже гръдыня и превозношение, и ни едино пред ним бла[го]приятно и честнейше исправление, якоже смирение и смиренномудрие. Л. 683 об.: О еже не судити искреннему, да не осужени будем. Л. 745: Яко неподобает старейшинства и чести и священничества искати, и не взяти тяготу выше меры своея и яко и аггелом страшно священничества и игуменьства достоинство и проч.