Свято-Троицкая Сергиева Лавра

Ф.113 №512. Сборник. [Уточненное загл. по Доп. описи:] Сборник поучений, патериковых повестей и др., составленный Евфимием Турковым

  • Рубрика: Иосифо-Волоколамский монастырь. Писания Святых Отцев и прочие книги духовного содержания
  • Дата: 2-я пол. XVI в.
  • Кол-во листов: 235 л. (I-III + 226 л. + л. 26а + л. 37а-г + л. 145а + л. 212а)
  • Примечания: Ок. 1563-1587 гг. (см. дату кончины архиеп. Феодосия в 1563 г. на л. 213; Евфимий же скончался в 1587 г.). В четвертку. Полуустав. Содерж.: Л. 1: Предисловие. «Соборник игуменской, вкратце избранно от божественных словес евангельских, и апостольскых, и отеческых, на ползу прочитающим с вниманием, и не усты токмо глаголющим и листы обращающим, в сердцы же не съкрывающим и делы не исполняющих, якоже аз окаянный, увы мне, написах в книзе сей 10 глав, а в сердцы моем ни единоя съкрых, делом же ни единыа строкы не сътворих, всуе трудихся безумный. Давыд бо пророк глаголет: в сердцы моем съкрых словеса твоа, да не согрешу тебе, а не усты токмо изглаголах. Аз же усты токмо прочтох, делы исполняти оставих вам отцем и братиям моим. Бога ради прочитающеи сию книжицу помяните мя грешнаго в святых ваших молитвах». На следующем белом листе надпись: «Соборник Левкеи Аишева, благословение Евфимия, отдал по душе в Осифов монастырь». Л. 2: Начало главам книгы сеа. Л. 3: Глава о чтении божественаго писаниа. Л. 8: От житиа Антониа великаго, поучение иноком. Нач.: В един убо от дней великий Антоние пришед от пустыня в монастырь, и всем мнихом собравшимся. Л. 21 об.: Симиона новаго Богослова, яко лучше есть еже наставлятися, неже непокоряющаася наставляти. Л. 27-37: Краткия статьи, из коих первая о церковном благостроении начинается так: В церковь Божию ереом и всем людем достоит с подщанием и з богобоязньством и со страхом въходити. Л. 27 об. – 29 об.: «Указ о правиле, как себе отпети пред крестом честным». Л. 28: Вопросы божественнаго Афанасия, архиепископа Александрейскаго, к Антиоху князю, о многых и нужных взысканиих, иже во священъных писаниих недоуменных и долъжных всеми християны ведомым быти. Нач.: Прьвое убо веровавше и крестившеся в Троицю единосущную и глаголюща Бога быти Отца, подобне Бога быти и Сына, также и Бога быти Духа Св., како не глаголем их три Богы, но единаго Бога точию? Л. 35 об. – 37 об.: «По азбуке, а се имена калугером» (имена в порядке алфавита). Л. 94: Послание св. Ивана Дамаскина святейшему и богопочтеннейшему иже в святых Козме пресъвященному епископу Манумьскому. Нач.: Иван инок еже убо тесное разума, и недоуметелное языка моего сведый, леняхся, о блаженный, яже выше силы моея начати. Л. 94 – 105 об.: Отрывки из Диалектики Иоанна Дамаскина (Послание Иоанна Дамаскина Козме Маюмскому; главы «О разуме», «О мысли», «О философии»). Л. 105 об. – 106: Предисловие Иоанна экзарха Болгарского к переводу Богословия Иоанна Дамаскина (отрывок). Л. 106 об. – 107 об.: Отрывок из Жития св. Константина Философа с ответом на вопрос, что есть философия; Толкования рядя слов и имен: «Неопределно убо устава не имущи». Л. 108: Отрывки: от повести о преподобном Архиппе, мучениа св. мученика Фоки и от житиа иже в святых отца нашего Григориа чюдотворца. Л. 114 об.: Св. апостол правило 17. Л. 115: От патерика Скитскаго, яко велиа полза бывает умрьших душам, яже приносимыя о них молитвы и приношениа. Нач.: Поведа нам блаженный Павел препростой, яко имех, рече, ученика. Л. 116 об.: Оттуда же, от повести отца Макариа Александрьскаго. Нач.: Отец же Макарие пакы к ангелом рече: Господина моя, молюся вама. Л. 120: Собрание от божественных писаний, от пророчества Давидова, и от апостольскых учений, и от евангельскых сказаний и от отеческых преданий. Нач.: В наказание христоименитым людем о любви и о съединении, и о мире и съгласии. Л. 141 об.: В великую неделю пасхы, поучение от слова 12, еже праздновати духовно. Нач.: Обаче же кто изречет силы Господня. Л. 146: От патерика Скитскаго, преподобнаго Зосимы беседы душеполезны зело в общем житии живущим з братиею. [См. ф. 113 № 137(492), л. 379 и др.]. Л. 178: Блаженънаго инока Анастасиа Синайскыа горы слово о шестом псалме, речено же бысть в вход святых пост, в четверг сырный. [См. ф. 113 № 111(432), л. 172]. Л. 203 об.: Иже в святых отца нашего Иоанна Златоустаго во вторник сырныа недели, слово о покаании. [См. там же, л. 7] Л. 210 об.: Слово о съставе тела человеча, притчею сведено въкратце. Нач.: Что есть, еже рече писание: егда опустеет земля, царь изнеможет и сильнии его разыдутся. Л. 212: От патерика. Нач.: Брат вопроси старца глаголя: отче святый, кая нужнейши есть в добродетелех добродетель? Л. 213: О преставлении старца Феодосиа, бывшаго архиепископа великаго Новаграда и Пъскова и о житии его въкратце. Нач.: Лета 7071 (1563) месяца Фвъ 26, преставися архиепископ Феодосий. Л. 213-225: Житие Феодосия, архиепископа Новгородского, составленное Евфимием Турковым, и помещенное вслед за ним краткое «житие» (?) ученика архиеп. Феодосия – Феодосия Плещеева. Послесловие к ним Евфимия Туркова одно общее после Жития Феодосия Плещеева. Тексты обоих житий изданы по данной рукописи Г. Кунцевичем (см. Феодосий, архиеп. Новгородский (1491-1563). [Его «Житие»]// Jahresbericht der reformierten Kirchenschule für 1899/1900. СПб., 1900)