Рубрика: Иосифо-Волоколамский монастырь. Писания Святых Отцев и прочие книги духовного содержания
Дата: 2-я пол. XVI в.
Кол-во листов: 499 л. (I-III + 496 л.)
Примечания: Б. зн.: л. 117, 371-386 и др. – Лихачев № 1537–1527 г., № 2884 – 1530-е – нач. 1540-х гг., л. 151, 156 – Брике № 1828 – 1523-1529 гг.; л. 484-494 – Лихачев № 2891-2893 – ок. 1555-1559 гг. и др. знаки. Иная датировка по Осн. описи (иером. Иосифа): XVI–XVII вв. В четвертку. Полуустав, почерки разные. "Письмо" Фотия Старого.
Содерж.: Л. 1: Киприана смеренаго митрополита Киевскаго и всея Руси ответы к Афанасию въпросившему о некоих потребных вещех. Нач.: Вопросил еси нашего смерениа, о Христе възлюбленный сыну, о своем бо спасении и пребывании. Л. 11: «Премудраго Соломона о пьянстве». Нач.: «Сыну мой, не буди пияница…». Л. 20 об.: На безумную и богомерзскую прелесть мудръствующих, что погребанием утопленаго и убитаго бывают плодотлителны стужи земных прозябений (Максима Грека). Нач.: Некый Еллинскый мудрец глаголет: видев тело утопленаго повержено непогребено и презрено, не смел минути его. Л. 26 об.: Без заглавия. Грамота Симона, митрополита Всероссийскаго, к Иосифу Волоколамскому, разрешающая его от запрещения и отлучения, наложенных на него Серапионом, архиепископом Новгородским. Л. 28 об.: О святогорьском монастыри, зовомем Иверьский, в немьже церкви Успение Пречистыя. Нач.: Бе некто купец во Иверском царствии богат велми, имеяше сына единородна, млада еще. Л. 33 об.: От патерика о отроковицы, иже умрети изволи, нежели тело свое осквернити. Нач.: Другое сказание от инех слышах, и яко полезно се въсхотех писанию предати. Л. 34 об.: Послание к брату любовное, о покаянии, зело полезно. Нач.: О любимый мой о Христе брате и въжделенный Богу паче всех. Л. 38: О неизглаголаньных хулных помыслох, святаго и преподобнаго Иоанна Лествичника. Нач.: Иже духом хулным стужаемый и того пременитися хотя, да познает опасно. Л. 39: Преподобнаго отца нашего Дорофея, яко не лепо есть кому составляти свой разум. Нач.: В притчях глаголет: имже несть окормления, падают яко же листвие. Л. 41 об.: Вопрос (и ответ) св. Анастасия, горы Синайскыя о хулных помыслех. [См. ф. 113 № 123(463), л. 245]. Л. 47: Предсловие божественнаго предания св. отец, законы молебныя. Л. 49: Наказание преподобнаго отца нашего Феодора Студийскаго о Епифании, емуже аггел сочиво свари, яко не подобает от церкви отходити до отпущениа иерейска. Нач.: Послушайте, братие, мыслено и разумно, яко не достояло бы нам отходити от церкви до отпущения ерейска. Л. 53: Слово от патерика, како обретоша два аггела в пустыни св. Макариа Александръскаго, и како вопрошаше их св. Макарие, кая польза бывает душам преставившимся от нас от безкровныя жертвы, в церкви приносимыя от ерея за умерших душа. Нач.: Отца Макариа Александрьскаго ученик поведа нам сице: яко некогда, рече, ходящим нам в пустыни. Л. 57 об.: Иже в святых отца нашего Афонасиа Александръскаго (ответы) на Онтиоховы вопроси. Нач.: Антиох рече: почто мнози глаголют, где ныне суть преже усопших души. Л. 59 об.: Иже в святых отца нашего Иоана Златоустаго, слово о тръпении мнишескому чину. Нач.: Терпи, брате, молютися, терпи Господа ради и своего ради спасениа. Л. 61: От патерика. Нач.: Некто беаше отходник, знамении и чюдесы сиая, имея у себе ученика в пустыни. Л. 62: Григория, папы Римскаго, сказание о образе Господа нашего Ис. Христа, еже нарицаеться от нас уныние Спасово. Нач.: Священое образование честныя и поклоняемыя иконы Господа и Бога и Спаса нашего Ис. Христа глаголемое по римскым: пиетас. Л. 63: Моление Пречистыя Владычица нашея Богородица к Сыну Своему, Господу нашему Ис. Христу о христианском роду, и ответ Господа нашего Ис. Христа к Матери Своей, Пречистей Богородици. Л. 64: Вопрошение благоверныя инокини княгини Александры, о скимном пострижении, аще кто от инок или инокиня без скимы преставится, и причащении Тела Христова, и о добротворении мнишескаго жительства. Нач.: Что еси, государыни, приказывала ко мне грешному богомолцу своему, а велела к себе отписать. Л. 67: Слово от патерика, о некоем презвитере, покаявшемся чистым покаянием. Нач.: Презвитер некый в Констянтинеграде от диаволя действа впаде в блуд. Л. 69 об.: Слово св. отца нашего Макариа, и исходе души ис тела. Нач.: Бе человек духовен и благоверен, бояся Бога. Л. 75: Иже в святых отца нашего Ивана Златоустаго, слово о души и о добродетели без веры. Нач.: Уподобишася неции телесем мертвым, иже добрыми делы цветущеи и яже к Богу веры тверды не имущи. Л. 80 об.: Иже в святых отца нашего Иоанна Златоустаго слово, поучение, еже не преобидети церковь Божиа и Св. Таин. Нач.: Мало к вам днесь пришедшим вопрошаем, что убо рече и кая вина памяти мучеником сотворяем. Л. 90: Того же слово о гордости и о тщеславии. Нач.: Господи Ис. Христе, Сыне Божий, хотяй вознесъшагося человека гордостию составити, не долга начинай ему словеса. Л. 97 об.: Преподобнаго и богоноснаго отца нашего св. Ефрема слово о крещении, како отрицается всяк христианин на св. крещении сатаны и всех дел его. Нач.: Отречение при святом крещении их же дел Бог ненавидит, иже суть дела диаволя и учение сатанино. Л. 105 об.: Преподобнаго отца нашего Иоанна Лествичника, о Стефане. Нач.: Стефан некто, живый зде, пустынное и безмолвное проходя житие. Л. 107: Другаго о том же св. Стефане. Нач.: Зело боголюбезно и велми и подобнее предаше нам блаженнии и боголюбезнии отци. Л. 109: От евангелиа толковаго, еже от Матфея. Нач.: Отпустив народы Господь, взыде на гору един помолитися (о молитве). Л. 110 об.: Златоустаго, из Маргарита. Нач.: И ты убо, аще сядеши на трапезе, воспомяни, яко по востании от трапезы помолитися подобает. Л. 111: Того же о пиянстве. Нач.: Рече некто, яко аз упьюся, но лиха не творю, да покажет ми, в которых книгах то писано. Л. 112 об.: Святаго и преподобнаго Ефрема. Нач.: Помысли, брате мой, еже есть царствовати на небесех. Л. 114: Краткие отрывки из Лествичника, Иоанна Златоустаго, Космы Маиумскаго, из Пчелы и от бесед Григория папы Римскаго. Л. 116, 156 – 156 об., 400: Изречения из Пчелы («Платоново», «Плутархово» и др.) Л. 117: Повесть о Евстратии-Велизарии, отмеченная Иосифом в печатном описании на л. 117 («Слово от историа о некоем мужи, бывшем воеводе в велицем Риме»). Л. 130: От тлъковаго евангелиа Иоанна Богослова, гл. 52. Нач.: Утешая Господь ученикы Своя апостолы, глаголет: яко аще вас ненавидят человецы, ничто же дивно (с выписками от Златоустаго, Лествичника и Патерика Скитскаго). Л. 134: Небольшие отрывки из писаний отеческих. Л. 136: Толкование: Премудрость созда себе храм. Л. 137 об.: Повесть душеполезна некоего старца. Л. 142: Выписки из толкования Златоустаго на Матфея и послания апостольския, из посланий св. Ефрема и других, также вопросы и ответы. Л. 150 об.: О лве притча. Здесь же о елени и орле. Л. 152: Без надписи. Нач.: Поведа нам старец от св. горы, именем Герасим, дивну вещь глаголя сице: старец некий живяше в шуме и имеаше ученика священноинока. Л. 153: То же, о иночестве. Л. 155: То же. Л. 156 об.: Повесть о создании церкви св. Софиа, Премудрости Божия, иже в велицем Новегороде. Л. 157: От Патерика Синайскыа горы. Л. 158: От житиа св. Пахомия, из Никона. Л. 160 – 162 об.: Повесть о предсмертных видениях Антонию Галичанину – записана не Фотием ли? Л. 162 об.: От житиа св. великаго Евфимиа, поучение к братии. Л. 167: Преподобнаго отца нашего Касьяна Римлянина о гневе. Л. 176: Слово св. Иоанна Златоустаго о глаголющих, яко не мощно спастися в мире. Л. 177: Слово св. Иоанна о гордении. Л. 178: Разныя выписки из творений отеческих. Л. 183: О видени аггела, пишуща приходящиа в церковь. О чюдном видении Спасова образа, како явися благоверному царю греческому Мануилу, еже онже написа. Л. 185: Св. великаго Варсонофия вопрос: «Рци ми, отче, до где длъжнаа быти мера любве брату к брату? Л. 187: Краткие отрывки из некоторых писаний отеческих. Л. 188: От поучениа, от слова, еже на рожество Иоана Предтечи. Л. 190: От жития св. Иоанна милостиваго. Л. 191 об.: Киприана смиренаго, митрополита Киевскаго и всея Руси, ответ к Афанасию, вопросившему о духовных потребах. Продолжение послания прежняго, означеннаго на л. 1. Л. 200: Преподобнаго и богоноснаго Симеона Новаго Богослова от 3-го слова. Л. 204: Того же, и из других писаний краткие отрывки, относящиеся большею частию к житию монашескому. Л. 211: От Пролога слово о величавых мнисех и о нынешних и о последних. Л. 212: О ленивом мнисе. Л. 213: Слово от патерика о покаании, яко не токмо исповедавших грехи своя приемлет Бог, но и обратившихся от грех к покаанию. Л. 214: Оттуда же. Л. 215: Слово от патерика полезно. Л. 217: Послание отца Иоанна, игумена Раифу, ко Иванну достойно чюдному игумену горы Синайскыа. Л. 218: Скрыжали духовныя. Л. 220: Предсловие слова, емуже и именование Скрижали духовныя. Л. 226: Избранныя места из Лествицы. Л. 278: Отца Иоанна игумена иже в Синайстей горе иноком слово к пастырем. Л. 282 об.: Св. Нила постника (о осмих помыслах). Л. 283: Избранны главизны от сотниц св. Максима. Л. 284 об. – 429: Выписки небольшого объема, из творений св. отцев, правил канонических, житий святых, патерика и пр., без всякого систематического порядка. Л. 408 – 408 об.: «О князи слово». Нач.: «Си еще молвию вы братие, покаряйтеся князем земля своея и не рци ему зла в сердци своем…». Л. 411 – 411 об.: Текст молитвы Богородице, списанный со свитка с иконы Богородицы Боголюбского монастыря. В тексте упомянут князь Андрей Боголюбский. Здесь же рассказывается о истории иконы. Л. 430: Прп. Марка о духовном законе (глав 68). Л. 434 об.: Прп. Исаиа главизны полезны (числом 21). Л. 439-449: Краткие отрывки из творений отеческих. Л. 450: Отвещание святаго и вселенского патриарха кир Германа и священного събора его, к посланным от папы Римъского Фременуреим и прочим, иже с ним Латыненом. Л. 459: Св. Максима изложение о вере, въкратце въпрошати и отвещавати всякому кристьянину православному. Л. 460: Того же, о двою съвершению естьству Господа нашего Ис. Христа. Л. 462: О причащении Святых Таин, выписано из писаний отеческих. Л. 462 об. – 463: «От посланиа римскыя епистолиа из русскых правил о опресноцех». Нач.: «Христос Господь наш Сам, егда Своя ученикы учащее молитис<ь>…». Л. 466-467: Послание Дмитрия Траханиота («Дмитрей Старой») Геннадию, архиепископу Новгорода и Пскова, о трегубой аллилуйе. Л. 467: Филофея мниха, о неправом веровании Латинян. Святаго и преподобнаго отца нашего Нифонта, како виде възносиму душу человечьскую на небо. Л. 471 об.: Иже во святых Иоанна Златоустаго от Златоструя, от слова 7. Л. 473: Иоанна, митр. Никейского, о коленопреклонениях, яко не подобает комуждо нерадити о сих, кроме дней, иже божественными правилы уставлено есть. Л. 475: Ересь непоклонници глаголемии. Л. 476 об.: О праздницех Господьскых и великых святых, еже в коих разрешается пост и коленопоклонениа не творити, или пакы не разрешати. Л. 479: Св. Иоанна Златоустаго от Златоструя, слова 24. Л. 483 об.: Слово от патерика, преподобнаго отца нашего Нила, зело полезно о страстех человеческых. Л. 488 об.: Сказание о преставльшихся душах, яко зело ползуют, в церкви творимы вседневыя службы св. Никифора Ксанфопула. Л. 493: От бесед Григория, папы Римскаго, патерика, жития Иоанна милостиваго и толкования Златоустаго краткие отрывки.
Отмеченное на л. 34 об. Послание, по мнению Боровковой-Майковой, принадлежит преподобному Нилу Сорскому (см.: Боровикова-Майкова М.С. Нила Сорского Предание и Устав. 1912. С. XV). Помещенное на л. 64-67 «Вопрошение благоверныя инокы княгини Александры» принадлежит составителю и основному писцу сборника № 491 Фотию(?) (см. кн., где эта статья приписана иноку Иосифо-Волоколамского монастыря Фотию: Строев П., Калайдович К. Описание славяно-российских рукописей, хранящихся в Москве в библиотеке… графа Федора Андреевича Толстого. М., 1825. Отд. 2. С. 387. Рукопись № 237, л. 27. В рукописи № 491 против загл. Вопрошения на полях позднейшим почерком приписано: «Самого Фотия. См. Толст. Ркп. II, 237»)